Sida 1 av 1

"Nästan ny" Niva.

InläggPostat: 26 jun 2018 20:46
av Carl
Hej Niva gurus,

Mycket möjligt att ni är trötta på ännu en "vad ska jag förvänta mig" fråga inför ett Niva köp men det positiva med forumet är att då behöver ni ju inte svara ;)

Först och främst, jag har i dagsläget enbart en Mustang. Den lämpar sig varken särskilt bra på vintern eller med taktält på äventyrsresor....
Jag har tidigare kört en Land Rover Discovery från tidigt 90-tal utan elektronik och med samma höga ljudnivå som Nivan och jag trivs mycket bra med gammaldags karaktär och skrammel (och hanterbara överraskningar). Jag letar nu efter en Niva med högst ett par tusen mil och enbart något år på nacken att ha som vinterbil och till diverse äventyrsresor. Inte pendling.

Jag vet att den förmodligen kommer va lite rostig och att mätare osv lever sitt eget liv trots relativt ny men kan jag förvänta mig att den klarar att köras ett par dagar i veckan när den är i någorlunda nyskick? Jag bor nämligen i stan och kan tyvärr inte "meka" särskilt mycket själv i dagsläget pga platsbrist.

Stort tack för svar!


Mvh
Carl

Re: "Nästan ny" Niva.

InläggPostat: 26 jun 2018 21:04
av rid54
Välkommen med dina frågor!

Lite generellt från en ägare till två Nivor:
Den mest använda, från 2006, har gått 12000 mil. Jag har fått trixa lite med en jordning i instrumenthuset som gjorde att blinkersindikatorn påverkade varvräknaren och jag har bytt vattenpumpen, bromsbelägg fram och kamaxelgivaren. Annars inget att gnälla på, dvs inga övriga stoppande fel.

Den nyare (2011) har gått 7000 mil. Jag har fått byta diodplattan i generatorn 2 ggr, eftersom det droppat kylvätska på dioderna. Åtdragning av slangklämmor har hjälpt... Troligen kan man få ännu bättre resultat om man bearbetar stosarna som slangarna sitter på, de har rätt brutala gjutskägg (dålig ytfinish). Jag har tvingats byta mellanaxeln (växellåda-fördelningslåda) två gånger; en gång pga att det lossnat gummi från Hardyskivan och en gång pga att CV-knuten inte var smord från fabrik (nymontage av torr knut på "verkstad"...).

Som pendlarbil har dessa exemplar inte varit sämre än nåt annat, snarare bättre pga smidigt format, god framkomlighet och, vad gäller 2011-modellen, bra bränsleekonomi (0,85/mil blandad körning).

Har provat lite terrängkörning med originalhjulen. Ännu osäker på om det var nerverna eller bilen som satte gränsen...

Re: "Nästan ny" Niva.

InläggPostat: 30 jun 2018 08:53
av jake
Hej jag vet inte vad det är som gör att Nivan är så tilldragande för somliga och riktiga hatobjekt för andra,jag tillhör den första gruppen ;) jag bor på landet och där passar nog en Niva bäst för att den trivs bäst att köras i sin egen takt (kan va lite hetsigt i Stockholms trafiken ibland) det är lite ojämn montering av dom utav någon underlig anledning,annars så är det ett trivsamt fordon med lite buller och knepiga lösningar,jag har haft en -80 års modell för länge sedan och det ända felet på den va torkarna för lyset,idag har jag en lite nyare -15 års modell som ej vart använd som jag fick köpa tills idag har det gått 105 mil varav jag kört 60 av dom,den kom med dragkrok monterad så vart ju tvungen att koppla om kontakten på grund av bristfälligt montage som inte går att beskriva med ord :) (det är samma iso standard i öst så det va inte det) växellådan låter redan ?? kollas enkelt om man lägger i neutral på fördelningslådan och kryper under och lägger örat mot med någon växel i gå igenom alla ( det kan va lite otäckt att krypa under en bil med motor och växel i ) trodde först att det va fördelningslådan,det är bara små saker som jag störs av bältet som har en dum pendel så det funkar bäst när bilen står still och plant,bakluckans öppning bakom förarsätet är nog det som irriterar lite,jag vet inte riktigt vilken bil en Niva skall jämföras med närmast är nog en Suzuki 413 och då är Nivan att före dra för mig,man måste nog kunna lösa lite problem med bilen i bland och inte stå helt handfallen

Re: "Nästan ny" Niva.

InläggPostat: 05 jul 2018 19:59
av Mr Bean
Köpte min niva från 2010 för drygt ett år sedan och pendlar i princip dagligen 6 mil tur-retur. Har snart gått 9000 mil, inga bekymmer alls egentligen sen jag fixat lite nya bromsok m.m precis efter köpet. Personligen ser jag inte nivan som en perfekt vinterbil, körde själv i diket i vintras, men det var kanske inte nivans fel, en modell efter 2010 med ABS o bra dubbdäck är mitt tips ( kolla upp så den verkligen har ABS vid köp, köpte denna i Hörby med infon att den skulle ha ABS, vilket inte var fallet )

Re: "Nästan ny" Niva.

InläggPostat: 06 jul 2018 08:46
av niva-2121
Mr Bean skrev:Köpte min niva från 2010 för drygt ett år sedan och pendlar i princip dagligen 6 mil tur-retur. Har snart gått 9000 mil, inga bekymmer alls egentligen sen jag fixat lite nya bromsok m.m precis efter köpet. Personligen ser jag inte nivan som en perfekt vinterbil, körde själv i diket i vintras, men det var kanske inte nivans fel, en modell efter 2010 med ABS o bra dubbdäck är mitt tips ( kolla upp så den verkligen har ABS vid köp, köpte denna i Hörby med infon att den skulle ha ABS, vilket inte var fallet )


Innan jag, våren 2014, köpte min Niva -11(uttagen sent 2011) kollade jag med Peter, Lada Skandinavien AB(generalagenten då?), om bilen hade ABS-bromsar.
Svaret var att alla Nivor fr o m 2010 hade ABS.
Men min hade det inte.
Både på gott och ont.
För lek i spenaten med lervatten upp i bromsarna kanske en fördel = mindre som kan trilskas.
Så det här med ABS eller inte kan vara ett lotteri på Niva -10 och -11 (och kanske även på tidiga -12?).
Min Niva var importerad av UBBO.

Re: "Nästan ny" Niva.

InläggPostat: 10 jul 2018 23:27
av Mr Bean
niva-2121 skrev:
Mr Bean skrev:Köpte min niva från 2010 för drygt ett år sedan och pendlar i princip dagligen 6 mil tur-retur. Har snart gått 9000 mil, inga bekymmer alls egentligen sen jag fixat lite nya bromsok m.m precis efter köpet. Personligen ser jag inte nivan som en perfekt vinterbil, körde själv i diket i vintras, men det var kanske inte nivans fel, en modell efter 2010 med ABS o bra dubbdäck är mitt tips ( kolla upp så den verkligen har ABS vid köp, köpte denna i Hörby med infon att den skulle ha ABS, vilket inte var fallet )


Innan jag, våren 2014, köpte min Niva -11(uttagen sent 2011) kollade jag med Peter, Lada Skandinavien AB(generalagenten då?), om bilen hade ABS-bromsar.
Svaret var att alla Nivor fr o m 2010 hade ABS.
Men min hade det inte.
Både på gott och ont.
För lek i spenaten med lervatten upp i bromsarna kanske en fördel = mindre som kan trilskas.
Så det här med ABS eller inte kan vara ett lotteri på Niva -10 och -11 (och kanske även på tidiga -12?).
Min Niva var importerad av UBBO.


Ok då är jag inte ensam om det:) jo precis det är ju mindre som kan krångla i alla fall!
Även min är import av UBBO

Re: "Nästan ny" Niva.

InläggPostat: 11 jul 2018 07:47
av niva-2121
Nivan är ju som skrivits ovan, och på flera andra ställen, ett kombinerat hat- och kärleksobjekt.
Till det första vill jag räkna att en normalstor, 178 cm, inte kan sitta drägligt med nedfällt baksätesryggstöd.

Löste jag genom att byta baksätet mot 2 Suzuki Samurai stolar.
Härigenom kan man i alla fall fälla högra bakstolen och få ett någorlunda långt utrymme på högersida.

Som kärleksobjekt i skogen med en Val-Racing torsendifferential i bakaxeln.
Överträffar i flera fall både Wrangler och Defender.
De tre passar in i trojkan "världens mest spännande bil" kvalitetsmässigt.
Epitetet lancerade Ford med Anglia 105E - "bärplockaren".

Man får vad man köper är en klok devis.
Jag vill tillägga att man har vad man sköter om.
Det senare gäller i synnerhet Niva, som kräver lite pyssel nästan hela tiden.

En Niva och en Land Rover är aldrig riktigt hela - men heller inte helt utslagna - de fungerar, om än med vissa funktionsnedsättningar.

Re: "Nästan ny" Niva.

InläggPostat: 21 jul 2018 23:40
av jordmannen
Jag är en ganska ny Niva-ägare (sedan april i år).
Har en 85a med ca 8000 mil på mätaren.

Denna är kanske inte helt att jämföra med de nyare då den är mycket simpel i det tekniska utförandet, med förgasare och muskelservo osv.

Men jag är ärligt talat förvånad över hållbarheten på denna bil. Så länge man är noggrann med service och inställningar.
Det problemet jag har haft har varit en krånglig historia relaterat till förgasaren och tändinställningen.
I övrigt, inga problem. Allt i bilen fungerar som det ska.
Den är dessutom nästan helt rostfri tack vare noggrann rostkyddsbehandling genom åren.

För mig är denna bil "en rolig grej", och för att bevara till framtiden. Jag har den av entusiastiska skäl och för att leka i skogen. Där har den aldrig svikit mig. Den tar sig fram överallt, i träsk, över djupa dikten, höga sandbackar osv...

Som pendlarbil eller bruksbil så skulle jag aldrig använda den.
Den är på tok för bullrig, det är på den nivån att hörselskydd nästan erfordras vid motorvägskörning. Den dricker mycket soppa (jämförbart med en modernare bil), och den erfordrar enormt mycket service för att hålla bra.

Bor du i stan och enbart är ute efter en vinterduglig bruksbil så förstår jag inte varför du ens funderar på en Niva. Det är en entusiastbil och skogsbil, inget annat.

Re: "Nästan ny" Niva.

InläggPostat: 23 jul 2018 23:44
av rid54
Vi tycker säkert alla olika om våra små skyddslingar. Min 2011 (som kanske är en Niva M...) tycker jag inte riktigt är bara en entusiastbil. Det har varit en "daily driver" i flera år nu och jag trivs rätt fint med den. Som nämnts är den lite bullrig, men nyare är kanhända lite tystare och de klassiska modellerna kanske väsnas mer. Den köptes ny och kostade då ungefär en tredjedel av vad man får ge för nåt annat med riktig fyrhjulsdrift och lite fjädringsväg. Bilen är smidig och man har god sikt, styrning och bromsar är inte sämre än på nåt annat jag kört (hyrde en del olika moderniteter genom jobbet tidigare). Det som en del upplever som avsaknad av modernitet och bekvämlighet, kan lika gärna ses som positiv frånvaro av dyra system som trasslar vid fel tillfälle. Det finns ingen CAN-bus som talar om att du sätter fel lampor i innerbelysningen eller liknande konstigheter. Det behövs inte något fungerande batteri i bilen för att kunna öppna dörrarna och lossa handbromsen om bilen (mot förmodan) skulle behöva bogseras från platsen. Knappar, vred och spakar i stället för vimsiga menyer i en pekskärm. Så man kan se både bra o dåliga saker hos Nivan...

Re: "Nästan ny" Niva.

InläggPostat: 24 jul 2018 11:06
av jordmannen
Det du säger stämmer nog. Kan tänka mig att min gamla är mer bullrig än en nyare och tyngre utan servostyrning etc.

Sedermera så är ju fördelen med enkelheten väldigt bra, vilket möjligtvis kan leda till en väldigt låg driftkostnad på sikt.

När det kommer till bromsarna så förstår jag inte kritiken många ger. Min gamla Niva bromsar väldigt bra tycker jag.