Sida 3 av 5

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Postat: 13 jun 2018 08:05
av ahlberg
Här är en snubbe som ställer tändningen på en Classic.. Skön "rally-engelska" med..

https://www.youtube.com/watch?v=X-BNHpqOJMQ

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Postat: 16 jun 2018 16:56
av jordmannen
1. Vart sitter den ventilen?
Ovanför skruvarna går det en kabel till förgasaren. Är det den?
Drar jag ut den kabeln på tomgång så dör bilen. Om jag bara har tändningen på så klickar den när jag kopplar på/av kabeln.
Är osäker om det är rätt del?

2. Så att lampan ska alltså blixtra till exakt när markeringarna möter varandra på skivan och motorblocket?
Behöver nog en vit penna och lite mörker för att se det :D

Ska kika på Youtubeklippet med, tack.

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Postat: 16 jun 2018 18:46
av ahlberg
Det låter som om tomgångsventilen funkar. Ja, du är på rätt spår med stroboskopet.

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Postat: 16 jun 2018 19:42
av rid54
Som nämnts är nog magnetventilen OK. Det som kan orsaka att justerskruven för bränsle inte ger nån effekt, är ju om skruven eller själva munstycket är trasigt. Skruven ska ju ha nån form av "spets" som går in i ett munstycke och som kan justeras att släppa igenom mer eller mindre bränsle. Det enda jag kan komma på att göra är att ta ut justerskruven och granska den och försöka se in till munstycket. Det tycks skilja mellan olika typer av förgasare för Lada-bilar. På personvagnarna finns en "luftskruv" och en bränsleskruv som ska ge rätt tomgång, men i handboken för Niva står det beskrivet om spjällets stoppskruv och en blandningsskruv för tomgång. Annars är förgasarna tydligen rätt lika, bränsleskruven tycks ju finnas på båda varianterna. Såhär beskrivs det i manualen för Niva:

Using throttle stop screw 1, set the crankshaft speed within
750-800 rpm.
Using idle mixture adjustment screw 2, set the content of car-
bon monoxide (CO) in exhaust emissions at maximum 1.5 % with
throttle stop screw 1 at the preset position as above (CO level is
for 20°ë and 101.3 ÍP‡ (760 mm Hg).
Reset the crankshaft speed to 750-800 rpm by means of
throttle stop screw 1.
When applicable, restore CO level to the maximum 1.5 %.
On completion, sharply depress and release the throttle pedal
- check to see the engine speeds up without any gasps and does
not stall at lower rpm. Should the engine stops, use throttle stop
screw 1 to increase the engine speed to 750-800 rpm.

Hoppas du har manualen tillgänglig, den har många bra illustrationer och beskrivningar.

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Postat: 17 jun 2018 13:05
av jordmannen
Jag blir inte riktigt klok på förgasarinställningen.
Att den går fram och tillbaka i tomgång, men annars bra låter med mitt amatöromdöme som att den skulle dra tjuvluft eller liknande.

Får bli en bättre genomgång av den biten samt ett test med stroboskoplampan.

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Postat: 20 jun 2018 16:57
av jordmannen
Innan jag hunnit med mer felsökning så tror jag mig kommit något på spåret...

Efter en långkörning så såg jag, om man kollade mycket noga, hur det såg ut att "pysa" och nästan bubbla lite vid den tjocka packningen mellan nedersta och övre delen på förgasaren.
Den delen som är fäst med 4 bultar.

Det såg nästan ut som att det pyste lite luft på mitten av packningen...

Kan det räcka med att bara spänna åt bultarna?

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Postat: 20 jun 2018 18:07
av rid54
Jag har nånstans på detta forum läst en tråd om förgasare och deras egenheter. Bland annat finns det tydligen en tendens till att skevhet uppstår i vissa delar av förgasaren, som gör att de olika delarna inte passar tätt ihop. Att bara dra åt blir i dessa fall inte nån hjälp. Det skulle kanske vara värt att söka på forumet efter förgasartrådar, du kanske hittar den tråd jag menar.

Det finns också en tydlig varning om att inte dra åt skruvförband när förgasaren är varm.

I din situation skulle jag nog överväga att helt enkelt ta loss förgasaren och ta isär den och noga granska innehållet och alla tätningsytor/packningar samt munstycken och flottörventilen. MEN jag skulle nog också testa att plugga alla luftnipplar först (vakuumledningar till EGR (om det finns), bromsservo etc) och se om det blir skillnad. Om inte alla slangar är nya o fräscha är det en påtaglig risk för tjuvluft.

Om du tar isär förgasaren, ta bilder under demonteringen. Det hjälper vid ihopsättningen...

Edit: Hittade tråden jag nämnde:
http://lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t ... =glasbl%2A

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Postat: 09 jul 2018 13:14
av jordmannen
Nu har jag hittat det!

Först så ställde jag in tändningen med stroboskoplampan, den låg lite off.
Sedan så plockade jag bort hela förgasaren, gjorde rent och bytte packningar mot insuget.
Detta gjorde ingen skillnad på tomgången.

Men sedan så hittade jag någon som jag missat hela tiden...
Den lilla bränsleskruven(?) hade fallit ur. Så det drogs tjuvluft rakt igenom det öppna hålet där.

Jag pluggade helt sonika igen hållet med en gummibit och tomgången blev genast perfekt.
Nu är frågan om det duger, eller om jag måste leta rätt på en ny Skruv?

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Postat: 09 jul 2018 15:58
av jake
Om det blev perfekt så låt det vara tills nästa gång du justerar förgasaren,då har du lite tid att leta rätt på en ny skruv 8-)

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Postat: 22 jul 2018 08:00
av ahlberg
Finns väl en viss risk att det är för fet blandning.. Det kommer att visa sig vid besiktningen. Men, njut tills dess.. :)

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Postat: 19 nov 2018 18:04
av jordmannen
Jag blir inte klok på det här...
Motorn hat gått "Okey" med gymmibiten I hålet för bränsleskruven, men inte alls perfekt.

Nu har jag köpt en ny bränsleskruv. Tagit isär hela förgasaren, gjort rent, bytt alla packningar, slipat den för att få bort eventuell skevhet.

Men det funkar fortfarande inte... Är bränsleskruven helt inskruvat så går motorn ungefär lika bra som med gummibiten. Skruvar jag utan den det minsta så går motorn dåligt, lite till så dör den...

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Postat: 19 nov 2018 18:43
av rid54
Jag har slagits med en förgasare till min 2107. Den ser lite översiktligt ut som en Niva-gasare, men det kan finnas små skillnader. Jag hade tydliga problem med tomgången och fick trixa en del, men skaffade till slut en ny förgasare. Det blev endast marginellt bättre, kan jag säga...

Problem jag blev tvungen att hantera:
1. En cylinder verkade helt overksam vid tomgång.
Kompressionsprov visade perfekta värden, tändsystem helt utan anmärkning. Problemet visade sig vara otät vakuumslang till servot. Cylilndern närmast nippeln fick i princip endast friskluft vid tomgång och tände därför inte.
Lärdom: Se till med nitisk petighet att alla luftläckor är eliminerade (slangar, grenrörspackningar, inskruvade nipplar etc i grenröret...)

2. Högt ojämnt tomgångsvarv som inte svarade på justering av tomgångsskruvarna.
Den nya förgasaren hade även den två justerskruvar till tomgångssystemet; en för luft och en för bensin. Man vill ju gärna tro, att dessa tillsammans ska ge lämplig mängd och blandning för god tomgång. Det gick inte alls, trots att åtgärder enl. punkt 1 var vidtagna - det var som om motorn ständigt fick för mycket luft och inte ville sansa sig till ett bra, stadigt tomgångsvarvtal. Drog man ner bränslet (skruvade in bränsleskruven) blev det lite bättre, men drog man ner lite till dog motorn. Man fick välja mellan 1500 rpm eller stillestånd, vilket inte är acceptabelt. Till slut kontrollerade jag att spjällen verkligen stängde i tomgångsläge. Det var lite tveksamt. Huvudspjället verkade stänga OK, men sekundärspjället stod "på glänt", pga en justerskruv som var inskruvad. Jag vred ut den så att det spjället också stängde. Efter det ingreppet kunde man justera tomgången med luft- och bränsleskruvarna och faktiskt få ett hyfsat stabilt tomgångsvarv runt 800 rpm.
Lärdom: Förgasaren verkar vara tänkt att skapa tomgång endast med tomgångsmynstyckena och det ska inte komma in nån extra luft nånstans.

3. Kallstart OK, men mycket svårt att hålla motorn igång efter start.
Det visade sig att chokereglaget ska påverka viloläget hos huvuspjället ("förhöjd tomgång"), för att motorn inte ska dö när den är kall. Min dog endera av för mycket soppa (för mycket choke) eller pga för låg låg tomgång (för lite choke). När jag fick till tomgångsförhöjningen från chokelänkaget (genom att flytta en liten länkstång till ett nytt, befintligt hål) funkade det betydligt bättre.
Lärdom: Det är inte alltid grejer till Vaz/Lada kommer i rätt skick även om de är nya.

Jag vet inte om min förgasare är identisk med den du jobbar med, men möjligen finns lite att fundera över ovan.

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Postat: 21 nov 2018 09:33
av jordmannen
rid54 skrev:Jag har slagits med en förgasare till min 2107. Den ser lite översiktligt ut som en Niva-gasare, men det kan finnas små skillnader. Jag hade tydliga problem med tomgången och fick trixa en del, men skaffade till slut en ny förgasare. Det blev endast marginellt bättre, kan jag säga...

Problem jag blev tvungen att hantera:
1. En cylinder verkade helt overksam vid tomgång.
Kompressionsprov visade perfekta värden, tändsystem helt utan anmärkning. Problemet visade sig vara otät vakuumslang till servot. Cylilndern närmast nippeln fick i princip endast friskluft vid tomgång och tände därför inte.
Lärdom: Se till med nitisk petighet att alla luftläckor är eliminerade (slangar, grenrörspackningar, inskruvade nipplar etc i grenröret...)

2. Högt ojämnt tomgångsvarv som inte svarade på justering av tomgångsskruvarna.
Den nya förgasaren hade även den två justerskruvar till tomgångssystemet; en för luft och en för bensin. Man vill ju gärna tro, att dessa tillsammans ska ge lämplig mängd och blandning för god tomgång. Det gick inte alls, trots att åtgärder enl. punkt 1 var vidtagna - det var som om motorn ständigt fick för mycket luft och inte ville sansa sig till ett bra, stadigt tomgångsvarvtal. Drog man ner bränslet (skruvade in bränsleskruven) blev det lite bättre, men drog man ner lite till dog motorn. Man fick välja mellan 1500 rpm eller stillestånd, vilket inte är acceptabelt. Till slut kontrollerade jag att spjällen verkligen stängde i tomgångsläge. Det var lite tveksamt. Huvudspjället verkade stänga OK, men sekundärspjället stod "på glänt", pga en justerskruv som var inskruvad. Jag vred ut den så att det spjället också stängde. Efter det ingreppet kunde man justera tomgången med luft- och bränsleskruvarna och faktiskt få ett hyfsat stabilt tomgångsvarv runt 800 rpm.
Lärdom: Förgasaren verkar vara tänkt att skapa tomgång endast med tomgångsmynstyckena och det ska inte komma in nån extra luft nånstans.

3. Kallstart OK, men mycket svårt att hålla motorn igång efter start.
Det visade sig att chokereglaget ska påverka viloläget hos huvuspjället ("förhöjd tomgång"), för att motorn inte ska dö när den är kall. Min dog endera av för mycket soppa (för mycket choke) eller pga för låg låg tomgång (för lite choke). När jag fick till tomgångsförhöjningen från chokelänkaget (genom att flytta en liten länkstång till ett nytt, befintligt hål) funkade det betydligt bättre.
Lärdom: Det är inte alltid grejer till Vaz/Lada kommer i rätt skick även om de är nya.

Jag vet inte om min förgasare är identisk med den du jobbar med, men möjligen finns lite att fundera över ovan.
1.Läckor skall kollas över igen. Får byta samtliga vaccumslangar (de är rätt billiga).
Hur spelar grenrörets packning in i sammanhanget?
Har även upptäckt en spricka i egr-ventilen vid bulthålet, kan det orsaka symptom?

2. Hur menar du med att "spjällen ska vara stängda". Jag är inte så kunnig i det tekniska hos förgasare, men det finns ju två hål (ett stort och ett litet) med spjäll i.
Hur kontrollerar man det du beskriver?
Låt oss säga att jag tar bort luftburken och ser ner i förgasaren?

3. Här kan jag påpeka att min chock är ovanligt "känslig". Drar jag ut den helt så varvar motorn nästan till max direkt vid kallstart. Jag kan endast dra ut den en eller två centimeter och får pilla in den millitervis får att få ner tomgången efter start.

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Postat: 21 nov 2018 10:27
av rid54
Grenrörspackningen kan släppa in tjuvluft i insugningsröret. Beroende på hur grenröret och packningen ser ut, kan det ju också läcka in avgaser i insuget om det är läck på vissa ställen (på bilden av packningen i reservdelskatalogen ser det ut som om det är en gemensam packning för avgas och insug). En liten spricka i EGR-ventilen tror jag inte är ett problem.

Spjällen är de runda ventilerna nedtill i respektive förgasarhals ("port"). Nivan har en förgasare med ett huvudspjäll som påverkas av pedalen och ett sekundärspjäll som dras med vakuum från en membranklocka och en dragstång. I viloläge ska dessa ventiler vara stängda och tomgångsbränslet ska komma via tomgångssystemets luft- och bränslekanaler. Med "stängda" menas att de inte ska släppa in luft. Det kan vara svårt att se uppifrån om de faktiskt stänger. De hålls mot stängt läge av en fjäder och åtminstone sekundärspjället stoppas av en justerbar skruv som går mot en klack i förgasarhuset. Min upplevelse är att man kan skruva ut skruven tills dess att den inte trycker mot klacken alls och därefter skruvar man in den så att den precis börjar "ta", dock utan att börja öppna spjället. Nu minns jag inte exakt hur det ser ut vid huvudspjället, men där finns om jag minns rätt den tomgångsökningsanordning som nämnts tidigare. Det är viktigt att den är inställd så att spjället kan stänga när choken är inskjuten. Annars kanske det även där finns en justerskruv; samma gäller där som för sekundärspjället.

Nu är detta alltså praktiska erfarenheter från en förgasare som kanske är likadan som din, inte några auktoriserade riktlinjer från tillverkaren... Resonemanget förutsätter att din gasare har både luft- och bränsleskruv för tomgången, det är två små mässingsskruvar rätt nära varandra in i förgasarhuset. Luftskruven är något större. En förutsättning till är ju att magnetventilen (om du har en sån) är inkopplad och fungerar och att ingen del fattas (har sett sådana där man tagit bort ventilkäglan) och att den är tätt inskruvad (det ska finnas nån form av packning där den sitter i förgasarhuset).

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Postat: 11 dec 2018 16:23
av jordmannen
rid54 skrev: 21 nov 2018 10:27 Grenrörspackningen kan släppa in tjuvluft i insugningsröret. Beroende på hur grenröret och packningen ser ut, kan det ju också läcka in avgaser i insuget om det är läck på vissa ställen (på bilden av packningen i reservdelskatalogen ser det ut som om det är en gemensam packning för avgas och insug). En liten spricka i EGR-ventilen tror jag inte är ett problem.

Spjällen är de runda ventilerna nedtill i respektive förgasarhals ("port"). Nivan har en förgasare med ett huvudspjäll som påverkas av pedalen och ett sekundärspjäll som dras med vakuum från en membranklocka och en dragstång. I viloläge ska dessa ventiler vara stängda och tomgångsbränslet ska komma via tomgångssystemets luft- och bränslekanaler. Med "stängda" menas att de inte ska släppa in luft. Det kan vara svårt att se uppifrån om de faktiskt stänger. De hålls mot stängt läge av en fjäder och åtminstone sekundärspjället stoppas av en justerbar skruv som går mot en klack i förgasarhuset. Min upplevelse är att man kan skruva ut skruven tills dess att den inte trycker mot klacken alls och därefter skruvar man in den så att den precis börjar "ta", dock utan att börja öppna spjället. Nu minns jag inte exakt hur det ser ut vid huvudspjället, men där finns om jag minns rätt den tomgångsökningsanordning som nämnts tidigare. Det är viktigt att den är inställd så att spjället kan stänga när choken är inskjuten. Annars kanske det även där finns en justerskruv; samma gäller där som för sekundärspjället.

Nu är detta alltså praktiska erfarenheter från en förgasare som kanske är likadan som din, inte några auktoriserade riktlinjer från tillverkaren... Resonemanget förutsätter att din gasare har både luft- och bränsleskruv för tomgången, det är två små mässingsskruvar rätt nära varandra in i förgasarhuset. Luftskruven är något större. En förutsättning till är ju att magnetventilen (om du har en sån) är inkopplad och fungerar och att ingen del fattas (har sett sådana där man tagit bort ventilkäglan) och att den är tätt inskruvad (det ska finnas nån form av packning där den sitter i förgasarhuset).
Har inte svarat på ett tag pga. Att jag ville testa ordentligt om jag lyckats fixa den, vilket jag (med en udda egenhet) har.

Vet inte vad av allt jag gjorde som fick bilen att gå bra. Men det jag gjorde var att:
-byta eventuellt dåliga vaccumledningar (speciellt den mot bromsservon). Den som gick mot den spruckna EGR-ventilen var redan pluggad sedan tidigare...
-justera flythöjden på flottören i förgasaren (så gott man nu kan mäta avstånden).
-kontrollerade att spjällen var stängda vid tomgång (godkänt)
-justerade länkaget till chocken (bytte till andra justerhålet). Det ha iallafall medfört normal funktion hos chocken.
-kontrollerade och justerade tändstiften.¨
-rengjorde, slipade (försiktigt) brytarspetsarna och justerade dem till exakt rätt avstånd.
-ställde in tändningen med stroboskoplampa.

Det enda jag inte kunde göra var att justera ventilerna, pga av att jag inte äger ett brett bladmått, som behövs.

Nu går bilen rätt bra. Aningens vandrande tomgång, men stabil och helt godkänd.

Det enda LUSTIGA egenheten är att bränsleskruven fortfarande inte gör någon skillnad när man skruvar på den. Den är ny (även o-ringen).
Men det är ingen skillnad på den helt inskruvad, eller helt utskruvad.
Nåväl, bilen går iallafall bra nu, och vi får hoppas att det förblir så.