Sida 3 av 3

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

InläggPostat: 13 jun 2018 08:05
av ahlberg
Här är en snubbe som ställer tändningen på en Classic.. Skön "rally-engelska" med..

https://www.youtube.com/watch?v=X-BNHpqOJMQ

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

InläggPostat: 16 jun 2018 16:56
av jordmannen
1. Vart sitter den ventilen?
Ovanför skruvarna går det en kabel till förgasaren. Är det den?
Drar jag ut den kabeln på tomgång så dör bilen. Om jag bara har tändningen på så klickar den när jag kopplar på/av kabeln.
Är osäker om det är rätt del?

2. Så att lampan ska alltså blixtra till exakt när markeringarna möter varandra på skivan och motorblocket?
Behöver nog en vit penna och lite mörker för att se det :D

Ska kika på Youtubeklippet med, tack.

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

InläggPostat: 16 jun 2018 18:46
av ahlberg
Det låter som om tomgångsventilen funkar. Ja, du är på rätt spår med stroboskopet.

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

InläggPostat: 16 jun 2018 19:42
av rid54
Som nämnts är nog magnetventilen OK. Det som kan orsaka att justerskruven för bränsle inte ger nån effekt, är ju om skruven eller själva munstycket är trasigt. Skruven ska ju ha nån form av "spets" som går in i ett munstycke och som kan justeras att släppa igenom mer eller mindre bränsle. Det enda jag kan komma på att göra är att ta ut justerskruven och granska den och försöka se in till munstycket. Det tycks skilja mellan olika typer av förgasare för Lada-bilar. På personvagnarna finns en "luftskruv" och en bränsleskruv som ska ge rätt tomgång, men i handboken för Niva står det beskrivet om spjällets stoppskruv och en blandningsskruv för tomgång. Annars är förgasarna tydligen rätt lika, bränsleskruven tycks ju finnas på båda varianterna. Såhär beskrivs det i manualen för Niva:

Using throttle stop screw 1, set the crankshaft speed within
750-800 rpm.
Using idle mixture adjustment screw 2, set the content of car-
bon monoxide (CO) in exhaust emissions at maximum 1.5 % with
throttle stop screw 1 at the preset position as above (CO level is
for 20°ë and 101.3 ÍP‡ (760 mm Hg).
Reset the crankshaft speed to 750-800 rpm by means of
throttle stop screw 1.
When applicable, restore CO level to the maximum 1.5 %.
On completion, sharply depress and release the throttle pedal
- check to see the engine speeds up without any gasps and does
not stall at lower rpm. Should the engine stops, use throttle stop
screw 1 to increase the engine speed to 750-800 rpm.

Hoppas du har manualen tillgänglig, den har många bra illustrationer och beskrivningar.

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

InläggPostat: 17 jun 2018 13:05
av jordmannen
Jag blir inte riktigt klok på förgasarinställningen.
Att den går fram och tillbaka i tomgång, men annars bra låter med mitt amatöromdöme som att den skulle dra tjuvluft eller liknande.

Får bli en bättre genomgång av den biten samt ett test med stroboskoplampan.

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

InläggPostat: 20 jun 2018 16:57
av jordmannen
Innan jag hunnit med mer felsökning så tror jag mig kommit något på spåret...

Efter en långkörning så såg jag, om man kollade mycket noga, hur det såg ut att "pysa" och nästan bubbla lite vid den tjocka packningen mellan nedersta och övre delen på förgasaren.
Den delen som är fäst med 4 bultar.

Det såg nästan ut som att det pyste lite luft på mitten av packningen...

Kan det räcka med att bara spänna åt bultarna?

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

InläggPostat: 20 jun 2018 18:07
av rid54
Jag har nånstans på detta forum läst en tråd om förgasare och deras egenheter. Bland annat finns det tydligen en tendens till att skevhet uppstår i vissa delar av förgasaren, som gör att de olika delarna inte passar tätt ihop. Att bara dra åt blir i dessa fall inte nån hjälp. Det skulle kanske vara värt att söka på forumet efter förgasartrådar, du kanske hittar den tråd jag menar.

Det finns också en tydlig varning om att inte dra åt skruvförband när förgasaren är varm.

I din situation skulle jag nog överväga att helt enkelt ta loss förgasaren och ta isär den och noga granska innehållet och alla tätningsytor/packningar samt munstycken och flottörventilen. MEN jag skulle nog också testa att plugga alla luftnipplar först (vakuumledningar till EGR (om det finns), bromsservo etc) och se om det blir skillnad. Om inte alla slangar är nya o fräscha är det en påtaglig risk för tjuvluft.

Om du tar isär förgasaren, ta bilder under demonteringen. Det hjälper vid ihopsättningen...

Edit: Hittade tråden jag nämnde:
viewtopic.php?f=7&t=248&hilit=glasbl%2A

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

InläggPostat: 09 jul 2018 13:14
av jordmannen
Nu har jag hittat det!

Först så ställde jag in tändningen med stroboskoplampan, den låg lite off.
Sedan så plockade jag bort hela förgasaren, gjorde rent och bytte packningar mot insuget.
Detta gjorde ingen skillnad på tomgången.

Men sedan så hittade jag någon som jag missat hela tiden...
Den lilla bränsleskruven(?) hade fallit ur. Så det drogs tjuvluft rakt igenom det öppna hålet där.

Jag pluggade helt sonika igen hållet med en gummibit och tomgången blev genast perfekt.
Nu är frågan om det duger, eller om jag måste leta rätt på en ny Skruv?

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

InläggPostat: 09 jul 2018 15:58
av jake
Om det blev perfekt så låt det vara tills nästa gång du justerar förgasaren,då har du lite tid att leta rätt på en ny skruv 8-)

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

InläggPostat: 22 jul 2018 08:00
av ahlberg
Finns väl en viss risk att det är för fet blandning.. Det kommer att visa sig vid besiktningen. Men, njut tills dess.. :)