Sida 1 av 5

Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Postat: 14 maj 2018 12:23
av jordmannen
Hej! Jag är ny ägare till en 85a, med vanlig förgasare och magnetventil.

Jag har bara ägt bilen ett par veckor, men symtomen jag fått är att bilen ibland dör på tomgång och ibland dör när man kör den och släpper på gasen (och frikopplar).
Den startar dock om väldigt lätt.
Har jag choken lite utdragen så försvinner symptomen.

Min tanke är ingensatt bränslefilter?

Dock så hittar jag inget! Det finns inget filter ifrån tanken ändå till pumpen i motorn.

Det enda jag gjort på bilen sedan köpet är att vrida på locket till luftburken. Enligt instruktionsboken så kan man vrida den mellan sommar/vinterläge.

Re: Vart sitter bränslefiltret? Motor som dör.

Postat: 14 maj 2018 15:41
av rid54
Hej.

Bränslefiltret borde ju ge större inverkan när man kör, kan man tycka, då det går åt mer bränsle. Du kan kolla om magnetventilens kontakt sitter som den ska och inte glappar, det kan påverka tomgången eftersom tomgångsbränslet stryps när den avaktiveras. Tjuvluft pga dåliga slangar till bromsservo och vevhusventilation kan också störa tomgången, kan vara värt att kolla.

Edit: Det är inte säkert det finns ett speciellt filter; ofta är det ett nät i bränslepumpen och kanske även nån form av "partikelfälla" där bränslet kommer in i förgasaren.

Re: Vart sitter bränslefiltret? Motor som dör.

Postat: 14 maj 2018 15:47
av rid54
Hm. Jag tittade i verkstadshandboken, vet iofs ej om den även gäller för 85'or, men där finns ett filter mellan pump och förgasare, men inget nät i pumpen. Det är också så att det ska finnas en returledning tillbaks till tanken från förgasaren och i inloppet till förgasaren sitter ett filter. Tror dock fortfarande inte att just filterproblematik ställer till det för dig...

Re: Vart sitter bränslefiltret? Motor som dör.

Postat: 14 maj 2018 17:12
av jordmannen
Den har inget filter där du beskriver. Men ett nät i pumpen...
Returslang till tanken verkar inte finnas.

Undrar om det kan vara något annat som spökar. Han känns ibland ganska orkeslös och tvekar lite smått vid kraftig acceleration

Re: Vart sitter bränslefiltret? Motor som dör.

Postat: 14 maj 2018 20:35
av rid54
Jag har inte haft nån Niva med förgasare, men har en 2107 från 84 och det är nog i princip samma förgasare. De är inte underhållsfria... Har man problem, får man nog tänka sig att gå igenom i detalj, kolla munstycken, ventiler, länkage, membran och packningar. Och, som nämnts, tänka på möjligheter till tjuvluft. Sen har ju tändningen betydelse också. Antar att det är klassisk anordning, med brytarspetsar etc. Om man inte vet att tändsystemet är nyligen genomgånget, finns det en del där att kontrollera.

Re: Vart sitter bränslefiltret? Motor som dör.

Postat: 14 maj 2018 22:56
av jordmannen
Det lustiga är att tidigare ägaren för ett par år sedan hade gått igenom förgasaren och planslipat den så att den ska vara tät.
Det mesta med bränslebiten ser nytt och fräscht ut. Vakuumläckor har jag inte hittat och filternätet i bensinpumpen är helt ren.
Är inte mästare på tändsystem, men det sitter som ett fördelarlock med en rotor i, fördelarlocket ser nytt ut och det är fint inuti.

Symptomen (som bara blir värre nu) är att han dör när man släpper gasen och att han är MYCKET orkeslös på låga varv. Man måste liksom gasa/varva upp han ordentligt på ettan för att komma iväg.
I högre varvtal är allt som det ska.

Re: Vart sitter bränslefiltret? Motor som dör.

Postat: 15 maj 2018 11:19
av rid54
Undrar om det inte är bäst att se över tändsystemet lite. Det är viktigt med brytarspetsarnas avstånd när de är öppna och hur tändläget är ställt. Om spetsarna börjar bli slitna eller det utbildas brännskador på dem (vilket kan hända av olika orsaker, inklusive normalt slitage...), kommer tändtidpunkten att förskjutas. Ditt problem *skulle kunna vara* att tändtidpunkten är för sen (tjuvstopp, svag på låga varv). Brytarspetsarna kan slipas om de är skadade, men troligen finns ett bakomliggande problem om de är brända (dålig kondensator, felaktig tändspole). Tändningen påverkas också av vakuum- och centrifugalregulatorerna - dessa kan fallera. Enda sättet att reda ut hur sakerna mår är att kolla tändläget med stroboskop vid olika varvtal. Grundläget kan avgöras genom att vrida motorn för hand.

Re: Vart sitter bränslefiltret? Motor som dör.

Postat: 15 maj 2018 15:39
av jordmannen
Jag ska felsöka det jag kan på torsdag.
Har du nån instruktion för hur man kollar tändningens grundläge för hand?

Re: Vart sitter bränslefiltret? Motor som dör.

Postat: 15 maj 2018 17:54
av ahlberg
Även om tidigare ägare påstår att han gått igenom förgasaren kan det hända mycket på ett par år.. En rengöring, funktionskontroll av acc pump och grundinställning av tomgång får man göra lite då och då.. Såklart är även tändningen av intresse att kolla. Brytare är mekaniska manicker som slits och dessutom har de där fördelarna inte världens bästa lagringar. Kolla efter en lämplig manual här i Nivarkivet.

Re: Vart sitter bränslefiltret? Motor som dör.

Postat: 15 maj 2018 18:07
av rid54
Instruktion... Jag brukar göra på följande sätt (generell metod på klassiska bensinare):

1. Ta bort fördelarlocket, dra runt motorn sakta (tändningen avstängd!!) och verifiera att brytarspetsarna bryter med ett avstånd som stämmer med specen. Det bör finnas i verkstadshandboken för Niva, som finns länkad här på forumet. Vanligt är att öppningen ska vara runt 0,5 mm som max. Om bilen nu inte har brytarspetsar, utan nån annan brytanordning kan man hoppa just detta...

2. Leta rätt på markeringen för Övre DödPunkt på remskivan och det index som finns i transmissionskåpan (en gjuten markering, se verkstadshandboken del 3 sid 151.).

3. Sätt vevaxeln på typ 5 grader före ÖDP.

4. Lossa fördelarens inklämning och vrid den fram och tillbaka litegrann, samtidigt som man kontrollerar när/att brytarna bryter. Vrid fördelaren MED fördelaraxelns rotationsriktning tills dess brytarna sluter. Vrid sedan MOT rotationsriktningen tills den precis bryter, dra åt klämningen. Nu är grundinställningen 5 grader före ÖDP, vilket duger som grundinställning.

5. Starta motorn och ställ in som beskrivs i handboken.

Här hittar du rep-handboken i tre delar som .pdf:
http://lada-niva.se/viewforum.php?f=45

Re: Vart sitter bränslefiltret? Motor som dör.

Postat: 15 maj 2018 18:14
av ahlberg

Re: Vart sitter bränslefiltret? Motor som dör.

Postat: 15 maj 2018 20:33
av jordmannen
Tusen tack för alla svaren!
Jag kikar på detta under torsdagen och återkommer. :)

Re: Vart sitter bränslefiltret? Motor som dör.

Postat: 17 maj 2018 12:39
av ahlberg
Förresten, visst har du en elektrisk tomgångsventil "shut-off"? Lyssna att den klickar när du slår på tändningen..

Re: Vart sitter bränslefiltret? Motor som dör.

Postat: 18 maj 2018 12:23
av jordmannen
Jag har en sån där elektromagnet. När jag kopplar ur den så dör motorn, så den funkar.

Igår började jag demontera och rengöra förgasare och även vevhusventilationen.
Först felsökte jag efter läckor med startgas, hittade inga.
Förgasaren ser förhållandevis ren ut på insidan.
Frågan är om jag måste demontera hela, eller om det räcker med den övre halvan?

Sedan så skruvade jag också loss munstyckena två "150" där uppe och nere i skålen så var det en "112" och en "130" (tror jag).
Problemet är att jag missade att kolla vilken som låg var i flotörskålen.
Tror att "112" låg på vänster sida, sett ifrån bilens färdriktning?

Re: Vart sitter bränslefiltret? Motor som dör.

Postat: 18 maj 2018 12:29
av jordmannen
https://imgur.com/a/HTqZ34l


https://ibb.co/dKywVd

Bild på förgasare och modell