Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.
Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.
Kul att höra att det funkar OK.
Det du beskriver med bränsleskruven skulle kunna ha med magnetventilen att göra, det låter nästan som den inte öppnar, men om bilen har vettig tomgång nu, kanske man inte ska trixa mer...
Det du beskriver med bränsleskruven skulle kunna ha med magnetventilen att göra, det låter nästan som den inte öppnar, men om bilen har vettig tomgång nu, kanske man inte ska trixa mer...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
- jordmannen
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 14 maj 2018 10:33
Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.
Okey, blir en ny magnetventil vid nästa inköp, den kostar inte mycket på lada power-europe.
En fråga. Är de breda bladmått en ett måste vid justering av ventiler?
En fråga. Är de breda bladmått en ett måste vid justering av ventiler?
Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.
Du kanske ska ställa bladmåttsfrågan under egen rubrik. Det börjar nog bli många (inkl mig själv) som bara har erfarenhet av den motormodell som har hydrauliskt justerad ventilmekanism och som inte kan detta väl nog.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Vart sitter bränslefiltret? Motor som dör.
Precis vad jag tänkte, kolla så att denna ventil funkar, min bil tvärstannar om jag drar ur kabeln till den.
Slå på tändningen och dutta med kabeln på anslutningen där den sitter i vanliga fall, det ska klicka i ventilen om den är hel.
Har för mig att toppen går att ta av så du kan kolla om det är nå skräp i den eller nått annat som inte ska vara där......
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
- jordmannen
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 14 maj 2018 10:33
Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.
Jag blir smått tokig på biljäveln.
Inhandlade en ny original förgasare. Men den vill ändå inte gå bra. Nu får jag ingen tomgång alls utan chok, och tomgången som finns med chok vandrar upp och ner.
(den reagerar knappt när man skruvar på inställningarna. Tändsystemet är kontrollerat)
Tror att min fördelare glappar(?)
När jag kollar på Lada power, så säljer de enbart den med en vakuumklocka på sidan, min fördelare är utan.
Kan jag fortfarande köpa den och plugga vakuumklockan på den?
Inhandlade en ny original förgasare. Men den vill ändå inte gå bra. Nu får jag ingen tomgång alls utan chok, och tomgången som finns med chok vandrar upp och ner.
(den reagerar knappt när man skruvar på inställningarna. Tändsystemet är kontrollerat)
Tror att min fördelare glappar(?)
När jag kollar på Lada power, så säljer de enbart den med en vakuumklocka på sidan, min fördelare är utan.
Kan jag fortfarande köpa den och plugga vakuumklockan på den?
Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.
Ja, det funkar. Du behöver inte plugga heller. Men en gammaldags tändinställningslampa, stroboskop, är bra att ha för att kolla resultatet. Den kan även hjälpa dig idag, för om din fördelare är glapp så hoppar tändpunkten hit och dit.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.
Jag driver ett lågintensivt krig med tomgången på min Lada 2107 (mycket likartat system, troligen i princip samma förgasare etc). Den nya förgasaren fick man gå igenom vad avser stoppläget på spjällen, exempelvis. De ska ju vara stängda i tomgång, men justerskruvarna var tydligen idragna lite på känn. När man fick spjällen att stänga ordentligt, och öppnade luftskruv och bränsleskruv blev det en bättre tomgång, som faktiskt påverkas tydligt av hur skruvarna står och alltså kan justeras. Inte perfekt jämn och så, men rimlig och utan att tjuvstanna eller rusa. Så kolla stoppskruvarna till spjällen... Om det är som på min förgasare, är de nästan osynliga, utan riktiga skriúvhuvuden och måste tas med en smal (typ 3 mm) mejsel lite underifrån.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
- jordmannen
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 14 maj 2018 10:33
Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.
Det stämmer att tomgången tändpunkyen vandrar. Med stroboskopslampan så ser men hur den går några grader fram och tillbaka.
Jag kollade spjällen lite snabbt på den nya innan jag installerade den. De verkade stänga helt i viloläge.
Direkt efter installation så fick jag tomgång utan chok (när den var uppvärmd). Och den verkade reagera på skruvarna. Jag ställde inte in allt perfekt i min iver att köra.
Efter en dags körning så gick det inte längre. Den reagerade inte alls på skruvarna och gick inte utan chok på tomgång. Med choken lite utdragen så går den dock hyfsat.
Jag kontrollerade tändning, brytarspetsar och tändstift igen och de var som förut...
Jag kollade spjällen lite snabbt på den nya innan jag installerade den. De verkade stänga helt i viloläge.
Direkt efter installation så fick jag tomgång utan chok (när den var uppvärmd). Och den verkade reagera på skruvarna. Jag ställde inte in allt perfekt i min iver att köra.
Efter en dags körning så gick det inte längre. Den reagerade inte alls på skruvarna och gick inte utan chok på tomgång. Med choken lite utdragen så går den dock hyfsat.
Jag kontrollerade tändning, brytarspetsar och tändstift igen och de var som förut...
Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.
Låter ju som magnetventilen... Om den inte drar ordentligt stryps bränslet till tomgångssystemet. Om jag minns rätt har ventilen en konformad "nål" som dras tillbaks av elektromagneten och öppnar för bränslet - vid spänningslöst trycks konen ut av en fjäder. Kolla att den "knäpper" när den får spänning (tändningen på). Den kan skruvas ur om man vill kolla mekanismen. Tror den har en liten packning mot förgasarhuset som man inte ska tappa bort.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
- jordmannen
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 14 maj 2018 10:33
Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.
Jag har ju en ny förgasare, så magnetventilen är också ny... Har två andra helt nya som jag också kan testa iorförsig.
Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.
Det verkar ju troligt att själva magnetventilen är OK, men det är ju en fråga om matningen också, nån typ av glappkontakt kan ju uppstå i kretsen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.
Tillägg...
Styrningen av magnetventilen är lite mer komplex än bara "tändning på"; det finns (kan finnas) ett system för att stänga vid stängt gasspjäll och höga varv (vid motorbromsning) och det finns (om detta system är kvar) en sorts styrmodul till magnetventilen. Du skulle ju kunna koppla in en liten lampa parallellt över magnetventilen och ha synbar inne i kupén, då går det att avgöra om den får spänning som den ska.
Styrningen av magnetventilen är lite mer komplex än bara "tändning på"; det finns (kan finnas) ett system för att stänga vid stängt gasspjäll och höga varv (vid motorbromsning) och det finns (om detta system är kvar) en sorts styrmodul till magnetventilen. Du skulle ju kunna koppla in en liten lampa parallellt över magnetventilen och ha synbar inne i kupén, då går det att avgöra om den får spänning som den ska.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
- jordmannen
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 14 maj 2018 10:33
Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.
Kan man inte bara koppla förbi den för att testa?
Typ sätta en stor magnet bakom så att dne alltid är öppen eller nåt?
Förresten så.. Den nya förgasare saknar en funktion som den gamla hade.
Lite svårt att förklara, men på nedre halvan, på sidan mot kylaren. Där fanns på den gamla en slags "mekanism", från den utgick en vakuumslang, slangen gick till en slags ventil (tror jag) med två kablar, som sitter på höger skärm. Vidare slang från den till insuget....
Jag pluggade bara slangen och hoppas att den inte har någon betydelse...
Typ sätta en stor magnet bakom så att dne alltid är öppen eller nåt?
Förresten så.. Den nya förgasare saknar en funktion som den gamla hade.
Lite svårt att förklara, men på nedre halvan, på sidan mot kylaren. Där fanns på den gamla en slags "mekanism", från den utgick en vakuumslang, slangen gick till en slags ventil (tror jag) med två kablar, som sitter på höger skärm. Vidare slang från den till insuget....
Jag pluggade bara slangen och hoppas att den inte har någon betydelse...
Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.
1. Jovisst kan den "förbikopplas". Jag föreslår en enkel sladd från någon punkt med +12 V (ersätt den som är på plats och isolera den lösa änden!). Det skulle gå att dra direkt från batteriet, om man kommer ihåg att ta bort den efter provet...jordmannen skrev: ↑03 jun 2019 00:42 Kan man inte bara koppla förbi den för att testa?
Typ sätta en stor magnet bakom så att dne alltid är öppen eller nåt?
Förresten så.. Den nya förgasare saknar en funktion som den gamla hade.
Lite svårt att förklara, men på nedre halvan, på sidan mot kylaren. Där fanns på den gamla en slags "mekanism", från den utgick en vakuumslang, slangen gick till en slags ventil (tror jag) med två kablar, som sitter på höger skärm. Vidare slang från den till insuget....
Jag pluggade bara slangen och hoppas att den inte har någon betydelse...
2. Den funktion du beskriver låter som styrningen av EGR-ventilen. Troligen kan du låta det vara, men om jag har rätt så funkar ju inte EGR. Förr var det lite gnissel om sådant vid besiktningen, vet inte om man bryr sig numera.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.
Ursäkta lite o t, men jag har, från andra bilar, erfarenheten att spänningen till "+" på tändspolen är (för) låg.
På flera bilar har jag "reläkopplat" primärströmmen till tändspolen.
Spänningen till tändspolen har då höjts betydligt = från som sämst 9 volt upp till drygt 12 volt.
Bl a en av mina "Ickenivor", som fortfarande tjänstgör som hobbyfordon, var "helt hopplös".
Men efter "reläkopplingen" har jag jämn tomgång och mindre startproblem med varm motor.
Kan det vara något att tillämpa även på en Niva?
På flera bilar har jag "reläkopplat" primärströmmen till tändspolen.
Spänningen till tändspolen har då höjts betydligt = från som sämst 9 volt upp till drygt 12 volt.
Bl a en av mina "Ickenivor", som fortfarande tjänstgör som hobbyfordon, var "helt hopplös".
Men efter "reläkopplingen" har jag jämn tomgång och mindre startproblem med varm motor.
Kan det vara något att tillämpa även på en Niva?
Forumsponsor