Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av jordmannen »

rid54 skrev: 03 jun 2019 07:03
jordmannen skrev: 03 jun 2019 00:42 Kan man inte bara koppla förbi den för att testa?
Typ sätta en stor magnet bakom så att dne alltid är öppen eller nåt?

Förresten så.. Den nya förgasare saknar en funktion som den gamla hade.
Lite svårt att förklara, men på nedre halvan, på sidan mot kylaren. Där fanns på den gamla en slags "mekanism", från den utgick en vakuumslang, slangen gick till en slags ventil (tror jag) med två kablar, som sitter på höger skärm. Vidare slang från den till insuget....

Jag pluggade bara slangen och hoppas att den inte har någon betydelse...
1. Jovisst kan den "förbikopplas". Jag föreslår en enkel sladd från någon punkt med +12 V (ersätt den som är på plats och isolera den lösa änden!). Det skulle gå att dra direkt från batteriet, om man kommer ihåg att ta bort den efter provet...

2. Den funktion du beskriver låter som styrningen av EGR-ventilen. Troligen kan du låta det vara, men om jag har rätt så funkar ju inte EGR. Förr var det lite gnissel om sådant vid besiktningen, vet inte om man bryr sig numera.
1. Kan prova det. Men nu tänkte jag ändå beställa en ny fördelare. Tänker köra med den "elektroniska konverteringen", inte som den mekaniska original tyvärr. Men enklare i längden och den ska ge bättre bränsleekonomi också.


2. Nej då, funktion till egr finns på den nya (men egr är pluggat nu också pga att den är defekt).
Det jag menar kallas på lada power för "Emission Control System Economizer Electromagnetic Valve".
Hade kunnat visa bild här, men den funktionen krånglar för mig...
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av jordmannen »

niva-2121 skrev: 03 jun 2019 07:45 Ursäkta lite o t, men jag har, från andra bilar, erfarenheten att spänningen till "+" på tändspolen är (för) låg.
På flera bilar har jag "reläkopplat" primärströmmen till tändspolen.
Spänningen till tändspolen har då höjts betydligt = från som sämst 9 volt upp till drygt 12 volt.
Bl a en av mina "Ickenivor", som fortfarande tjänstgör som hobbyfordon, var "helt hopplös". :evil:
Men efter "reläkopplingen" har jag jämn tomgång och mindre startproblem med varm motor. :D
Kan det vara något att tillämpa även på en Niva? :roll:
Tack! Det ska jag mäta vid tillfälle. Hur menar du med att "relä koppla"?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av rid54 »

Principen bakom ovanstående är att vissa bilar har ett s.k. förkopplingsmotstånd till tändspolen. När motorn går, matas spolen (som egentligen är avsedd för typ 6 V) genom ett motstånd från bilens 12 V system. Vid start, när startmotorn drar ner batterispänningen rätt ordentligt, matas spolen direkt från batteriet genom ett kontaktarrangemang som bara är aktivt när startmotorn går. Då får spolen extra stark matning under starten, vilket underlättar tändning, men sedan kopplas motståndet in igen för att inte spolen ska överhetta. Lada Niva kanske har haft detta system på några modeller (vet ej), men från nån viss årsmodell har de ett elektroniskt system som ersätter brytarspetsarna och då ska man inte mixtra med systemet utan att veta exakt vad man gör. Problemet som man allmänt kan råka ut för med äldre bilar, är att de en gång haft ett system med förkopplingsmotstånd och en anpassad tändspole, men att någon ägare bytt tändspolen utan att hitta rätt sorts spole (dvs en avsedd för system med förkopplingsmotstånd) och då får man dålig gnista vid körning om man inte förbikopplar motståndet.

För övrigt är nog inte tomgångsproblemet relaterat till tändsystemet, tror jag.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av jordmannen »

Det gäller nog inte mig då, på min bil är tändspole original från 1985.
Dessutom så får jag en ny tändspole med det elektroniska kitet som jag väntar på.
Är egentligen lite emot att modifiera, då jag gillar original och mekaniskt.
Men, efter många goda recensioner och att man slipper framtida krångel så får det gå iallafall.

Blir spännande att se hurvida detta löser mina problem.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 07 jun 2019 09:32 Principen bakom ovanstående är att vissa bilar har ett s.k. förkopplingsmotstånd till tändspolen. När motorn går, matas spolen (som egentligen är avsedd för typ 6 V) genom ett motstånd från bilens 12 V system. Vid start, när startmotorn drar ner batterispänningen rätt ordentligt, matas spolen direkt från batteriet genom ett kontaktarrangemang som bara är aktivt när startmotorn går. Då får spolen extra stark matning under starten, vilket underlättar tändning, men sedan kopplas motståndet in igen för att inte spolen ska överhetta. Lada Niva kanske har haft detta system på några modeller (vet ej), men från nån viss årsmodell har de ett elektroniskt system som ersätter brytarspetsarna och då ska man inte mixtra med systemet utan att veta exakt vad man gör. Problemet som man allmänt kan råka ut för med äldre bilar, är att de en gång haft ett system med förkopplingsmotstånd och en anpassad tändspole, men att någon ägare bytt tändspolen utan att hitta rätt sorts spole (dvs en avsedd för system med förkopplingsmotstånd) och då får man dålig gnista vid körning om man inte förbikopplar motståndet.

För övrigt är nog inte tomgångsproblemet relaterat till tändsystemet, tror jag.
Mjaaaa, det var nog inte riktigt så jag gjort för att "relä-koppla".
Vill passa på att berätta att de "förkopplingsbara" tändspolarna var på 9 volt - inte 6 volt(i alla fall på de bilar jag jobbat med).
Helt o t vet jag att det går alldeles utmärkt att montera 6 volt starmotor i bil med 12 volt elsystem. Rent av en fördel vintertid.

Tanken med att "reläkoppla" tändspolen är samma som när man "reläkopplar" strålkastarna(ljusförstärkare på Biltemaspråk).
D v s att motverka den spänningsförlust som uppstår vid "strömpassagen" genom tändningslåset eller via ljusomkopplaren.

Mitt förslag, som jag tillämpat i verkligheten på flera bilar, är följande:
Ett (micro-)relä montera i närheten av tändspolen.
Ledningen från tändspolens "+" ansluts till "86" på relät.
Från "87" på relät till tändspolens "+" drages en ny elledning.
Från "+" på batteriet en ny elledning till "31" på relät.
"85" på relät jordas genom, förslagsvis, samma skruv som fäster relät.

Mätningar visar att spänningen i en del fall kan vara så låg som mellan 10 och 11 volt till tändspolens "+" i stället för drygt 12 (12,6?) volt.
Primäspänningens låga "voltvärde" avspeglar sig i samma "förlust" på sekundärsidan/högspänningssidan.
Vad som händer under startförloppet, när startmotorn arbetar, behöver jag väl inte skriva.

B t w så mätte jag även spänningen till strålkastarna på "Ludmilla", min Niva M 2011.
Den var låga 10½ volt mätt i strålkastarnas glödlampskontaktstycken.
Medelst "reläkoppling", analogt med ovanstående tändspolekoppling, samt grövre elkablar, minskade spänningsförlusten till drygt 12 volt.
Som bekant står spänningen i dubbelt förhållande till ljusutbytet(med en viss modifikation).
D v s 10 % lägre spänning leder till 20 % sämre ljusutbyte (men å andra sidan håller glödlamporna längre :lol: ).

En Brasklapp för att det på "riktigt moderna" bilmotorer, utan avbrytarkontakter och kondensator, inte är (till-)lämpligt med ovanstående.
Forumsponsor
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av jordmannen »

Nåväl, jag kan äntligen (efter 1 år) glädja alla med att jag till slut hittade felet.

Precis som Ahlgren tidigare skrev så är tändsystemets funktion extremt viktig.
Jag har köpt en ny förgasare, nya tänddelar och felsökt vakuumläckor i oändligheten.

I slutändan så visade det sig vara en glappih och dålig fördelare (hela mekanismen).
Efter att jag nu konverterat till elektronisk tändning (dvs helt nytt tändsystem inklusive fördelare).
Så har problemen upphört. Motorn går jämt och fint nu med en stabil tomgång.
Även förgasaren svarar bättre på inställningar nu än tidigare.

Tack alla som hjälpt mig, det värmer.
Case closed
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av dea »

Alltid skönt när man får ordning på grejorna :D
Skriv svar