rid54 skrev: ↑07 jun 2019 09:32
Principen bakom ovanstående är att vissa bilar har ett s.k. förkopplingsmotstånd till tändspolen. När motorn går, matas spolen (som egentligen är avsedd för typ 6 V) genom ett motstånd från bilens 12 V system. Vid start, när startmotorn drar ner batterispänningen rätt ordentligt, matas spolen direkt från batteriet genom ett kontaktarrangemang som bara är aktivt när startmotorn går. Då får spolen extra stark matning under starten, vilket underlättar tändning, men sedan kopplas motståndet in igen för att inte spolen ska överhetta. Lada Niva kanske har haft detta system på några modeller (vet ej), men från nån viss årsmodell har de ett elektroniskt system som ersätter brytarspetsarna och då ska man inte mixtra med systemet utan att veta exakt vad man gör. Problemet som man allmänt kan råka ut för med äldre bilar, är att de en gång haft ett system med förkopplingsmotstånd och en anpassad tändspole, men att någon ägare bytt tändspolen utan att hitta rätt sorts spole (dvs en avsedd för system med förkopplingsmotstånd) och då får man dålig gnista vid körning om man inte förbikopplar motståndet.
För övrigt är nog inte tomgångsproblemet relaterat till tändsystemet, tror jag.
Mjaaaa, det var nog inte riktigt så jag gjort för att "relä-koppla".
Vill passa på att berätta att de "förkopplingsbara" tändspolarna var på 9 volt - inte 6 volt(i alla fall på de bilar jag jobbat med).
Helt o t vet jag att det går alldeles utmärkt att montera 6 volt starmotor i bil med 12 volt elsystem. Rent av en fördel vintertid.
Tanken med att "reläkoppla" tändspolen är samma som när man "reläkopplar" strålkastarna(ljusförstärkare på Biltemaspråk).
D v s att motverka den spänningsförlust som uppstår vid "strömpassagen" genom tändningslåset eller via ljusomkopplaren.
Mitt förslag, som jag tillämpat i verkligheten på flera bilar, är följande:
Ett (micro-)relä montera i närheten av tändspolen.
Ledningen från tändspolens "+" ansluts till "86" på relät.
Från "87" på relät till tändspolens "+" drages en ny elledning.
Från "+" på batteriet en ny elledning till "31" på relät.
"85" på relät jordas genom, förslagsvis, samma skruv som fäster relät.
Mätningar visar att spänningen i en del fall kan vara så låg som mellan 10 och 11 volt till tändspolens "+" i stället för drygt 12 (12,6?) volt.
Primäspänningens låga "voltvärde" avspeglar sig i samma "förlust" på sekundärsidan/högspänningssidan.
Vad som händer under startförloppet, när startmotorn arbetar, behöver jag väl inte skriva.
B t w så mätte jag även spänningen till strålkastarna på "Ludmilla", min Niva M 2011.
Den var låga 10½ volt mätt i strålkastarnas glödlampskontaktstycken.
Medelst "reläkoppling", analogt med ovanstående tändspolekoppling, samt grövre elkablar, minskade spänningsförlusten till drygt 12 volt.
Som bekant står spänningen i dubbelt förhållande till ljusutbytet(med en viss modifikation).
D v s 10 % lägre spänning leder till 20 % sämre ljusutbyte (men å andra sidan håller glödlamporna längre
).
En Brasklapp för att det på "riktigt moderna" bilmotorer, utan avbrytarkontakter och kondensator, inte är (till-)lämpligt med ovanstående.