Demontera generator på 2121

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
c0m4
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 apr 2018 19:18

Demontera generator på 2121

Inlägg av c0m4 »

Hej,

Jag vill byta generator på en 2121, men jag har lite problem att demontera den gamla. Den sitter med en genomgående bult på undersidan som hela generatorn vippar runt (för att spänna remmen). Jag trodde att den bulten bara var att knacka ur, men hur mycket jag än knackar rör den sig inte en millimeter. Är jag på fel spår? det är trångt att komma åt med hammare men jag har lyckats knacka så pass att bulten börjar bli deformerad i toppen, så nu börjar det kännas lite tröstlöst. Tips mottages tacksamt.

/Martin
c0m4
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 apr 2018 19:18

Re: Demontera generator på 2121

Inlägg av c0m4 »

Tålamodet brast så jag sågade av bultjäveln.

https://imgur.com/PyYoZZ1

:evil:
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Demontera generator på 2121

Inlägg av rid54 »

Jag tror att du har rätt idé från början. Skruven ska ut och generatorn kan tas bort. På mina ('06 och '11) går skruven ut framåt, efter att muttern i bakänden tagits bort. Skruvskallen sitter i en försänkning så att den sitter still när man drar åt. Minns att det var lite trögt pga korrosion mellan stål och generatorns gjutgods (nån lättmetall). Misstänker att du haft otur, men det kan ju vara nån före dig som varit fel ute med nya detaljer (skruv, bussning etc). Föreslår nån form av smörja (typ aluminiumpasta eller vattenpumpsfett) på detaljerna när du sätter ihop igen. Som sagts på andra ställen är det en rätt utsatt position som generatorn har.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
c0m4
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 apr 2018 19:18

Re: Demontera generator på 2121

Inlägg av c0m4 »

Ja det ser ut att fungera som du beskriver det, mutter bakåt och bultskalle frammåt, försänkt i generatorn. Det får bli en ny bult, med en rejäl klick kopparpasta :D
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Demontera generator på 2121

Inlägg av niva-2121 »

c0m4 skrev:Ja det ser ut att fungera som du beskriver det, mutter bakåt och bultskalle frammåt, försänkt i generatorn. Det får bli en ny bult, med en rejäl klick kopparpasta :D
Inte kopparpasta - ALUMINIUMPASTA, som rid54 skriver. 8-)
Detta p g a aluminium i generatorn. ;)
Forumsponsor
Skriv svar