Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps
Postat: 16 apr 2018 15:42
Hej!
Vill bara förvarna samt ursäkta mig själv i förväg om jag inte använder korrekta facktermer eller liknande i detta inlägg. Även mitt första inlägg på forumet, så tackar för övrigt för insläpp! Har införskaffat en Niva -04 just för att lära mig mer om bilar och motorer, så är helt grön inom området.
Lite förhistoria:
Returnerande slang från värmepaketet hade spruckit, det märktes då slangen sprutat ut kylarvätska på motorblock och det rök från motorhuven under uppstart.
Jag bytte slangen och tänkte samtidigt spola rent hela kylsystemet då expansionskärlet var väldigt smutsigt. Bilen har (troligtvis) stått väldigt länge utan någon större omtanke så tänkte att det kunde sitta på plats.
Värt att nämna:
- Under locket på kylarelementet är det en "brun" sörja. Liknande som jag hittar i det smutsiga expansionskärlet. Det är inte grådassigt, utan mörkbrunt.
- När jag tömde kylaren första gången från den gamla vätskan lägger sig ett brunt litet lager på toppen. Har svårt att tro att det är olja, jag tror snarare på rost samt kondens.
Planen var att först spola rent med vanligt vatten för att få ut så mycket av det gamla som möjligt, för att sedan köra en runda med Biltemas kylarrens (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tillsa ... 000017083/), en gång till med vatten, och slutligen på med glykolblanding.
I helgen kom jag bara till första steget: Bara vatten.
- Monterade ny slang.
- Tömde kylarsystemet ordentligt
- Fyllde på med vanligt vatten (enligt instruktioner nämnda i tidigare trådar här, för påfyllning av kylarvätska)
- Det ryker satan (vit rök) någonstans ifrån, kanske under motorn, svårt att identifiera varifrån. Det luktar bränt "vatten" alternativt "avgas".
- Ser att slangen jag just monterat kanske inte är fullt åtdragen, torkar av så mycket jag kommer åt på röret som den kopplas till.
- Drar på motorn igen. Fortfarande mycket vit rök, dock rinner det inte från slangen längre.
- Tömmer första spolningen, ser att det fortfarande är väldigt "grönblått" vatten som kommer.
Här vågar jag inte riktigt fortsätta då röken som kommer är ganska ordentlig, så jag packar ihop för helgen.
Andra saker som är värt att nämna:
- När jag kör motorn på tomgång under spolningen så stiger temperaturen till normal (lite under 90°) i gott tempo.
- Elementet blir varmt ordentligt.
- Har dock inte fått se mina fläktar gå igång en enda gång. Kan vara för att jag varit feg och stängt av motorn pga all rök innan motorn driver upp i temperatur.
Nu till frågan:
- Vad kan den vita röken bero på? Är det som jag tror, gammal glykol från läckan som bränner av, eller är det värre?
- Skulle ni våga fortsätta med spolningen trots att den ryker mycket?
Högst troligt är det väl bara kylarvatten som dunstar, men jag vill gärna ha lite kunniga klapp i ryggen på att det inte kan vara något värre.
Vill bara förvarna samt ursäkta mig själv i förväg om jag inte använder korrekta facktermer eller liknande i detta inlägg. Även mitt första inlägg på forumet, så tackar för övrigt för insläpp! Har införskaffat en Niva -04 just för att lära mig mer om bilar och motorer, så är helt grön inom området.
Lite förhistoria:
Returnerande slang från värmepaketet hade spruckit, det märktes då slangen sprutat ut kylarvätska på motorblock och det rök från motorhuven under uppstart.
Jag bytte slangen och tänkte samtidigt spola rent hela kylsystemet då expansionskärlet var väldigt smutsigt. Bilen har (troligtvis) stått väldigt länge utan någon större omtanke så tänkte att det kunde sitta på plats.
Värt att nämna:
- Under locket på kylarelementet är det en "brun" sörja. Liknande som jag hittar i det smutsiga expansionskärlet. Det är inte grådassigt, utan mörkbrunt.
- När jag tömde kylaren första gången från den gamla vätskan lägger sig ett brunt litet lager på toppen. Har svårt att tro att det är olja, jag tror snarare på rost samt kondens.
Planen var att först spola rent med vanligt vatten för att få ut så mycket av det gamla som möjligt, för att sedan köra en runda med Biltemas kylarrens (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tillsa ... 000017083/), en gång till med vatten, och slutligen på med glykolblanding.
I helgen kom jag bara till första steget: Bara vatten.
- Monterade ny slang.
- Tömde kylarsystemet ordentligt
- Fyllde på med vanligt vatten (enligt instruktioner nämnda i tidigare trådar här, för påfyllning av kylarvätska)
- Det ryker satan (vit rök) någonstans ifrån, kanske under motorn, svårt att identifiera varifrån. Det luktar bränt "vatten" alternativt "avgas".
- Ser att slangen jag just monterat kanske inte är fullt åtdragen, torkar av så mycket jag kommer åt på röret som den kopplas till.
- Drar på motorn igen. Fortfarande mycket vit rök, dock rinner det inte från slangen längre.
- Tömmer första spolningen, ser att det fortfarande är väldigt "grönblått" vatten som kommer.
Här vågar jag inte riktigt fortsätta då röken som kommer är ganska ordentlig, så jag packar ihop för helgen.
Andra saker som är värt att nämna:
- När jag kör motorn på tomgång under spolningen så stiger temperaturen till normal (lite under 90°) i gott tempo.
- Elementet blir varmt ordentligt.
- Har dock inte fått se mina fläktar gå igång en enda gång. Kan vara för att jag varit feg och stängt av motorn pga all rök innan motorn driver upp i temperatur.
Nu till frågan:
- Vad kan den vita röken bero på? Är det som jag tror, gammal glykol från läckan som bränner av, eller är det värre?
- Skulle ni våga fortsätta med spolningen trots att den ryker mycket?
Högst troligt är det väl bara kylarvatten som dunstar, men jag vill gärna ha lite kunniga klapp i ryggen på att det inte kan vara något värre.