Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
j-g
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 mar 2018 17:21
Ort: Göteborg

Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av j-g »

Hej!

Vill bara förvarna samt ursäkta mig själv i förväg om jag inte använder korrekta facktermer eller liknande i detta inlägg. Även mitt första inlägg på forumet, så tackar för övrigt för insläpp! Har införskaffat en Niva -04 just för att lära mig mer om bilar och motorer, så är helt grön inom området.

Lite förhistoria:
Returnerande slang från värmepaketet hade spruckit, det märktes då slangen sprutat ut kylarvätska på motorblock och det rök från motorhuven under uppstart.
Jag bytte slangen och tänkte samtidigt spola rent hela kylsystemet då expansionskärlet var väldigt smutsigt. Bilen har (troligtvis) stått väldigt länge utan någon större omtanke så tänkte att det kunde sitta på plats.
Värt att nämna:
- Under locket på kylarelementet är det en "brun" sörja. Liknande som jag hittar i det smutsiga expansionskärlet. Det är inte grådassigt, utan mörkbrunt.
- När jag tömde kylaren första gången från den gamla vätskan lägger sig ett brunt litet lager på toppen. Har svårt att tro att det är olja, jag tror snarare på rost samt kondens.



Planen var att först spola rent med vanligt vatten för att få ut så mycket av det gamla som möjligt, för att sedan köra en runda med Biltemas kylarrens (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tillsa ... 000017083/), en gång till med vatten, och slutligen på med glykolblanding.

I helgen kom jag bara till första steget: Bara vatten.
- Monterade ny slang.
- Tömde kylarsystemet ordentligt
- Fyllde på med vanligt vatten (enligt instruktioner nämnda i tidigare trådar här, för påfyllning av kylarvätska)
- Det ryker satan (vit rök) någonstans ifrån, kanske under motorn, svårt att identifiera varifrån. Det luktar bränt "vatten" alternativt "avgas".
- Ser att slangen jag just monterat kanske inte är fullt åtdragen, torkar av så mycket jag kommer åt på röret som den kopplas till.
- Drar på motorn igen. Fortfarande mycket vit rök, dock rinner det inte från slangen längre.
- Tömmer första spolningen, ser att det fortfarande är väldigt "grönblått" vatten som kommer.

Här vågar jag inte riktigt fortsätta då röken som kommer är ganska ordentlig, så jag packar ihop för helgen.

Andra saker som är värt att nämna:
- När jag kör motorn på tomgång under spolningen så stiger temperaturen till normal (lite under 90°) i gott tempo.
- Elementet blir varmt ordentligt.
- Har dock inte fått se mina fläktar gå igång en enda gång. Kan vara för att jag varit feg och stängt av motorn pga all rök innan motorn driver upp i temperatur.

Nu till frågan:
- Vad kan den vita röken bero på? Är det som jag tror, gammal glykol från läckan som bränner av, eller är det värre?
- Skulle ni våga fortsätta med spolningen trots att den ryker mycket?

Högst troligt är det väl bara kylarvatten som dunstar, men jag vill gärna ha lite kunniga klapp i ryggen på att det inte kan vara något värre.
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av rid54 »

Vit rök är ju -oftast- vattenånga. Lukten från den vita ångan kan vara "bränd glykol", dvs beroende på att vattnet inte är rent om det kommer från kylsystemet. Jag tror att jag i ditt läge skulle offra mig på att försöka hitta källan till röken. Inte helt osannolikt att det är kylvätska som runnit ned och hamnat på avgasröret/katalysatorn, men det är ju hyfsat viktigt att se om det är fråga om ett pågående läckage eller nån liten ansamlig av vätska som bara väntar på att förångas. Så länge det inte luktar bränd motor och motorn inte överhettar, bör det inte vara farligt att låta det "ryka lite".

Vad gäller kylfläktarna så är det en bra idé att kolla säkringarna. Troligen har du dessa under en liten kåpa till vänster om förarens vänsterben, framför dörren (två krysspårsskruvar håller den i panelen). Där sitter också OBD-uttaget. Peta på fläktarna (motorn avstängd!!) och kolla att de löper lätt och inte är blockerade.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av ahlberg »

Instämmer som vanligt med Rid54. Möjligen komplettera med att känna på vattenpump så den inte glappar vilket kan stänka ut kylvätska.

Fläktarna startar ganska sent.. Typ uppåt 100 grader. När allt annat är ok är det väl dags att kolla det. Vi börjar med att få det att sluta ryka, tycker jag.. :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Det kan ju vara så att din bil, på helt egen hand, har valt en ny påve:
Efter varje omröstning träs röstsedlarna på ett snöre och bränns i en kamin som installerats enkom för detta tillfälle. Svart rök är ett tecken på att omröstningen har varit resultatlös, medan den berömda vita röken är signalen att en ny påve valts.
http://www.katolskakyrkan.se/katolska-k ... e-gar-till

Skämt åsido; steg ett måste ju vara att du lokaliserar var röken kommer från.
Du kan ju inte starta motorn och sitta och torrvarva tills det bolmar för fullt.
Starta maskin när kall och spring sen ut och kolla varifrån det kommer.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
j-g
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 mar 2018 17:21
Ort: Göteborg

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av j-g »

Hej!

Först o främst, tack för snabba svar och hjälp, väldigt uppskattat!

Hittade orsaken till den vita röken, en större vätskesamling hade hittat sig till avgassystemet o låg o puttrade mellan någon form av skyddsplåt. Det brände bort efter en kortare tur runt kvarteret.

Däremot började motorlampan lysa kort efter att jag kört igenom kylarrensen från biltema (nämnd i tidigare inlägg). Tror att den gick igång efter start av den sista rundan med vanligt vatten.
Vad jag gjort sedan sist är:
- Körde en runda med vanligt vatten och tappat ur
- Körde en runda med kylarrens+vattenkombo och tappat ur
- Körde en runda med vanligt vatten och tappat ur.
- Fyllde upp med kylarvätska

Har inte pillat på något annat, inte med vilje iallafall.
På plussidan, kylarfläkten fram har jag fått se gå igång nu, så då vet jag att den funkar
... På minussidan så är det bara en av två kylarfläktar som går igång. Kan de reglera sig själva, som i att välja huruvida en eller två ska gå igång, eller kan jag ha glapp nånstans?

Men men! Någon bra idé på var jag ska börja för att felsöka motorlampan som så härligt lyser med sin närvaro?
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av rid54 »

Fläktarna styrs igång båda samtidigt. De har varsin säkring och fram till nån viss modell varsitt relä. Kolla att den stillastående fläkten inte är trög/fastnad, kolla säkringarna (troligen har du dem under en liten kåpa framför vänster dörr "i knähöjd"). Vad gäller "motorlampan" kan jag bara tipsa om att ta ut felkod. Att gissa och byta delar kan bli långdraget och dyrt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dorro
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 dec 2011 21:49

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av dorro »

j-g skrev: Någon bra idé på var jag ska börja för att felsöka motorlampan som så härligt lyser med sin närvaro?
Skaffa en felkodläsare och släck lampan...
Sedan ta loss instrumentenheten och löd om varenda jävla lödning.
I alla fall funkade det på min -07a.
Hade alla möjliga felkoder och motorlampan började lysa titt och tätt, ofta i samband med att bilen började gå ryckigt, bytte en massa sensorer och tändkablar utan att det blev bättre.
Men sedan jag lött om instrumentenheten så har allt funkat klockrent.
j-g
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 mar 2018 17:21
Ort: Göteborg

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av j-g »

Okej, kollat runt lite på trådarna här. Verkar som att biltemas billigaste felkodsläsare e kompatibel. Men hittade den här från Kjell & co, som man kopplar upp till iPhone, någon som testat den eller liknande och kan ge sitt tycke? https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... nformation


Edit:
Hittade för övrigt samma felkodsläsare för halva priset på runns.se, beställde en sådan, återkommer när felkoderna är lästa. :)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av Tapio »

halaj!

jag använder motsvarigheten till android (den blå). funkar utmärkt.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
j-g
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 mar 2018 17:21
Ort: Göteborg

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av j-g »

Hej!

Verkar som att det ena felet byter av det andra hos mig...
Pluppade in den nyinköpta felkodsläsaren o vred på tändningen. Startmotorn(?) gick igång 2-3 gånger innan jag om på att stöldlåset fortfarande var igång. Blippade av den o vred på tändningen igen. Ingenting. Bara ”klick”.

Fick ut 2 felkoder från appen i en avläsning, ingen aning om de hjälper. Ena var P0560 systemspänning, andra var P0500 fordonshastighetssensor.

Försökte läsa om felkoder igen, men nu får jag inga alls.

Plockade av minuspolen på batteriet i 10-15 minuter o försöker igen. Samma fel.

Nu är jag ju som sagt inte så kunnig, så första jag ska göra innan jag börjar annan felsökning är att kolla batteriet. Ingen aning om det kan vara boven, men alltid en början.

Som jag minns det brukar de flesta lampor lysa på instrumentbrädan, nu var det ”bara” motorlampan, batterilampan, oljelampan och parkeringsbromsen.

Kollade för övrigt säkringarna, snurrade runt lite på dem o så, ingen verkar ha gått - bra o veta då bara en av 2 fläktar gick igång sist...
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av rid54 »

Kolla bägge batteripolskorna och de tjocka kablarnas infästning/anslutning till startmotor etc. Även att jordflätan ser bra ut o sitter fast. Mät batteriets polspänning. Ska vara typ 12,5 V obelastat.

Sitter verkligen fläktsäkringarna i "säkringscentralen" på en -04? På min -06 sitter de i en särskild hållare där OBD-uttaget är.

Du behöver inte ha motorn igång för att läsa felkoder, det bör räcka med att tändningen är på (och kanske att man låser upp med "ploppen"). Om du har tagit bort minuspolen tillräckligt länge så nollas de felkoder som finns/fanns.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
j-g
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 mar 2018 17:21
Ort: Göteborg

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av j-g »

Hej!

Mycket tacksam för all hjälp jag får här. Blir till att ta en titt på batteriet samt kablage. Från felsökningen uppgav appen att jag fick ut 10v första rundan och runt 9V andra gången... vet inte hur mycket den går o lita på, får mäta ordentligt.
rid45 skrev: Sitter verkligen fläktsäkringarna i "säkringscentralen" på en -04? På min -06 sitter de i en särskild hållare där OBD-uttaget är.
Förlåt om jag inte var tydlig, kollade även där, på stiften. De såg hela ut.
rid54 skrev:Om du har tagit bort minuspolen tillräckligt länge så nollas de felkoder som finns/fanns.
Det förklarar en del! Bra kunskap att ha med sig :)

Som sagt, mycket tacksam för alla svar jag fått här i tråden, hjälper en gröning i rätt riktning. Jag återkommer när jag har lite mer på benen!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av ahlberg »

10 och 9 volt? Pratar vi systemspänning med motorn avstängd? Vad visar den i så fall när du hade motorn igång? Eller det är kanske motorspänning till fläktarna? Nåja, det är vanligt med generatorstrul när bilen börjar få några år på nacken. Generatorn är utsatt för mycket miljömässig misshandel och det kan lätt bli korrosionsproblem på diodhållaren vilket i sin tur ger dålig laddningsspänning. Ladda batteriet med laddare och när du fått igång motorn skall du ha i alla fall 13,7 volt mätt över polerna. Med avstängd motor bör batteriet efter nån timme ligga på minst 12,5 volt.

Har batteriet varit urladdat rejält är det stor risk att det tagit skada och aldrig kommer att bli sitt forna jag..

Fläktarna skall definitivt starta samtidigt, styrs av samma relä:

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av niva-2121 »

Vilken årsmodell och vem har importerat bilen? :roll:
Forumsponsor
j-g
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 mar 2018 17:21
Ort: Göteborg

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av j-g »

ahlberg skrev:10 och 9 volt? Pratar vi systemspänning med motorn avstängd?
Är ganska säker det är systemspänning som appen visar. Värdena fick jag ju ut via felkodsläsaren med motorn avstängd. Fick tyvärr aldrig ut några värden från när motorn var igång.
niva-2121 skrev:Vilken årsmodell och vem har importerat bilen? :roll:
-04. Ingen aning om vem som importerat. Finns det nåt sätt att få reda på det? Och spelar det någon roll? :|

Som sagt, återkommer när jag fått batteriet laddat för att se om det är boven.

Mvh
Skriv svar