Sida 1 av 1

Kamaxel spec och topplock.

Postat: 09 mar 2018 08:04
av Jonkes
Hallå..
Är det någon som vet om topparna skiljer sig på 1600 och 1700 motorerna.

Sen undrar jag om någon vet kamvärdena på lada niva motorer

MvhJonas

Re: Topplock

Postat: 10 mar 2018 07:41
av Jonkes
Topparna verkar vara lika.

Re: Kamaxel spec och topplock.

Postat: 10 mar 2018 12:34
av IvaniNivan
1500 1600 och 1700 har lika topplock när det är förgasare eller tbi. 1700 tbi har dock lite förstärkning under förbränningsrummen och håller för lite högre effekter. 1700 med modernare sprut och fyra spridare skiljer lite på topparna och har hydrauliska ventil justering .Originalkammarna har mkt kort duration och tillåter knappt ingen kompressionshöjning. Men det finns billiga och bra kammar och extraktorrör om du vill trimma lite. Jag har skrivit en tråd på vaz-lada forumet om när jag trimmade lite på en 1500 och en 1700. Vad har du för bil och vad vill du göra med den?

Re: Kamaxel spec och topplock.

Postat: 10 mar 2018 22:57
av Jonkes
Tjenare Ivan
Tack för svar.
jag har en -95 förgasar och en 02 insprut niva.
Tänkte ha 95 an som reserv delsbil , kan ev bli en låg race Niva framöver.
02 tänker jag ha och åka runt i, runt byn i skogen och lite överallt leka med alltså.
Vill ju alltid ha lite mer kraft.
Funderar en liten turbo eller lite vassare kam och portad topp.
Det är nyare sprutet på den. (Kan det sitta orginal på en 02?)
Går det lura sprutet på något vis eller är det eftermarknads styrning som gäller?
Har du samma namn på vaz forumet?

Re: Kamaxel spec och topplock.

Postat: 11 mar 2018 22:03
av IvaniNivan
Jag har haft samma ide om att sänka min Niva för bättre väghållning och stuk, men det finns lite att ta hänsyn till då. Framvagnen kommer att fungera bättre med bara kapa fjäder och genomslagsgummi. Bakvagnen kräver lite ombyggnad och eftertanke pga att länkarmarna kommer att peka nedåt och ge motstyrning, och det vill man inte ha... blir till att höja fästpunkterna i karossen, men, där sitter ju soppatanken. Så man behöver flytta soppatanken, eller byta ut den och montera den under bagaget, där det sitter på kombin tex. Men då är det ingen terrängbil längre utan en frän asfaltsräser istället.
Börja med byta kam, porta och extraktorrör, vill du sedan ha mer så är turbo en bra ide. Funkar med förgasare och brytarlös tändning.
Troligen inge bra på nya sprutNivan som dessutom har ett katastrof-extraktorrör. Den behöver du byta sprut på, men då kan det bli problem vid besiktning, om du inte kan hitta nån som kan mappa om originalsprutet, men jag vet ingen som kan det? Maxxecu street eller Ecumaster skulle jag välja.
Kamaxel: Havassy 272 för snabb landsväg, och Estonian för grusväg/asfalt och troligen turbo senare.
Jag heter Rogerivan på vazlada-forumet och bilen där 2105 under projekt.

Re: Kamaxel spec och topplock.

Postat: 12 mar 2018 06:48
av Jonkes
Många tack..
Då ska jag studera din tråd.
Har ett link g4 som skulle gå att använda.
Var ute och åkte i djupsnön igår, det är ju bara så kul.
Mvh