sentrifugal/vaccum

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.

sentrifugal/vaccum

Inläggav kacce » 24 feb 2018 13:23

Jeg har sentrifugal fordeler på min niva 1600.
Er det fordel med vaccum?
Användarvisningsbild
kacce
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 jan 2018 20:21

Re: sentrifugal/vaccum

Inläggav rid54 » 24 feb 2018 15:14

Vakuum-regleringen i en fördelare påverkar tändpunkten vid låg motorbelastning. Det är då fortfarande undertryck i insugningsröret och tändningen ställs då tidigare med "vakuum", vilket gör att motorn arbetar lite effektivare. Rent konkret innebär det, att för körning med en viss given fart på en viss given sträcka, kan man ha lite mindre gaspådrag om det finns vakuumreglering - det vill säga att det blir en liten bränslebesparing.

Min 2107 med 1500-motorn hade inte vakuumregulator, men jag bytte till en fördelare som hade det och jag tycker att bilen går lugnare vid låg belastning (typ att köra 70 på plan mark) än den gjorde innan bytet.

Fördelare med vakuumreglering har ju även centrifugalreglering. Byter man fördelare till annan typ bör man vara noga med att ställa in tändningen och även lyssna på motorn för att höra om det uppstår knackningar/spikningar under några förhållanden. Skulle man få problem med vakuumreglering inkopplad, är det ju bara att ta loss slangen och plugga nippeln på förgasaren - då är man tillbaka till grundläget med bara centrifugalreglering.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 1000
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: sentrifugal/vaccum

Inläggav kacce » 25 feb 2018 17:58

rid54 skrev:Vakuum-regleringen i en fördelare påverkar tändpunkten vid låg motorbelastning. Det är då fortfarande undertryck i insugningsröret och tändningen ställs då tidigare med "vakuum", vilket gör att motorn arbetar lite effektivare. Rent konkret innebär det, att för körning med en viss given fart på en viss given sträcka, kan man ha lite mindre gaspådrag om det finns vakuumreglering - det vill säga att det blir en liten bränslebesparing.

Min 2107 med 1500-motorn hade inte vakuumregulator, men jag bytte till en fördelare som hade det och jag tycker att bilen går lugnare vid låg belastning (typ att köra 70 på plan mark) än den gjorde innan bytet.

Fördelare med vakuumreglering har ju även centrifugalreglering. Byter man fördelare till annan typ bör man vara noga med att ställa in tändningen och även lyssna på motorn för att höra om det uppstår knackningar/spikningar under några förhållanden. Skulle man få problem med vakuumreglering inkopplad, är det ju bara att ta loss slangen och plugga nippeln på förgasaren - då är man tillbaka till grundläget med bara centrifugalreglering.


Takker og bukker for opplysninger.
Da trenger jeg ikke å stresse for å finne ny fordeler.
Justering av denne type fordeler er vel som alle andre?
Användarvisningsbild
kacce
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 jan 2018 20:21

Re: sentrifugal/vaccum

Inläggav rid54 » 25 feb 2018 19:39

Jag har bara fördelare på min "personbils-Lada" med 1500-motorn. Den är nog likadan som på Niva-motorerna och den är helt normal. Man lossar en skruv som håller den fast i blocket och vrider den lite för att ändra tändläget.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 1000
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna


Återgå till FrågeLadan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron