motorn rusar ingen felkod..

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
sgren
Inlägg: 14
Blev medlem: 01 aug 2017 09:25
Ort: husvalla föra öland

motorn rusar ingen felkod..

Inlägg av sgren »

Hej jag har Niva 2121 2005.Har även tummen mitt i handen.Ingen verkar kunna fixa till den .Jag startar bilen ,fungerar utmärkt ända tills jag
är tvungen att stanna .Då är det kört motorn rusar,stänga av,börja om,Varit på verkstad ett antal gånger. Ingen felkod-??? ?????
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: motorn rusar ingen felkod..

Inlägg av ahlberg »

2005.. Du har vajer till gasspjället? Vad betyder rusar? 2000 rpm? 8000 rpm?

Anledning till frågan är att det finns ett elektroniskt tomgångspjäll som kan ge väldigt hög tomgång, men inte mycket mer än 2000 varv..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
sgren
Inlägg: 14
Blev medlem: 01 aug 2017 09:25
Ort: husvalla föra öland

Re: motorn rusar ingen felkod..

Inlägg av sgren »

sgren skrev:Hej jag har Niva 2121 2005.Har även tummen mitt i handen.Ingen verkar kunna fixa till den .Jag startar bilen ,fungerar utmärkt ända tills jag
är tvungen att stanna .Då är det kört motorn rusar,stänga av,börja om,Varit på verkstad ett antal gånger. Ingen felkod-??? ?????
den varvar så att man tror motorn ska rasa.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: motorn rusar ingen felkod..

Inlägg av rid54 »

En 2005 är väl "multipoint-insprutning", dvs Bosch-system och den bör ha vajerstyrt spjäll. Det första jag skulle göra är att undersöka det mekaniska, dvs löper vajern OK, rör sig spjället som det ska och liknande. Normalt sett kan inte en bensinare varva ihjäl sig med spjället stängt, men om det finns luftläcka innanför spjället blir saken en annan. Den av ahlberg nämnda tomgångsanordningen kan säkert ha fastnat eller nåt. Om du vet att din felkodsläsare funkar med Nivan och du inte har någon felkod känns det som att det är viktigt att säkerställa att spjället går till stängt läge (tomgång) när du släpper gasen.

En källa till tjuvluft är bromsservoanslutningen. Slangen eller själva servon kan ha havererat och tar då in luft. Om motorn försöker kompensera detta med mer bensin kommer varvet att dra iväg. Plugga anslutningen om det inte är uppenbart i perfekt skick och kolla om det gör skillnad.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Mr Bean
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2017 00:51

Re: motorn rusar ingen felkod..

Inlägg av Mr Bean »

Kolla spjällhuset, brukar kunna sota igen på många bilar, vilket kan göra att spjällskivan fastnar, även gasvajern kan fastna såklart.
Rusar den vid något specifikt tillfälle?, efter att du gett full gas t.ex?

Tomgångsventilen kan ge dessa symptom i vissa fall, men oftast inte slumpmässigt när du kör.
sgren
Inlägg: 14
Blev medlem: 01 aug 2017 09:25
Ort: husvalla föra öland

Re: motorn rusar ingen felkod..

Inlägg av sgren »

Äntligen fungerar bilen.Spjällägesgivaren var felet återigen.Tack för tipsen.
Skriv svar