ABS strul

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Zoltan
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 feb 2018 13:24

ABS strul

Inlägg av Zoltan »

Hej!
Jag ställde min fråga på den allmäna platsen, men tror att här får jag snabbare svar. Har en 2012-a NIVA, där ABS lampan tändes/släcktes av sig själv under en tid. Nu lyser den konstant. Jag märker ingen skillnad i bromsförmågan, men rätt skall va rätt, vill inte se några felmeddelanden.
Hur kan jag åtgärda felet?
Må väl!
Zoltan
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: ABS strul

Inlägg av rid54 »

1. Funkar faktiskt ABS? Om du har snöig väg nånstans är det inte så dramatiskt att prova. Obs att man måste upp i lite fart, > 30 km/h, tror jag för att det ska funka.
2. Tänds lampan direkt vid motorstart eller först när du börjar köra?
3. Har du läst ut felkoder?

På andra bilar, där man haft ABS i många år, verkar det vara vanligast att tandhjulen vid resp hjul blir dåliga, eller att sensorerna inte ger rätt utsignal (ibland pga att tandhjulen är dåliga...) och då sätts felkod som kan vara till hjälp i felsökningen. Annars är det inte så lätt att hitta eventuella problem.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: ABS strul

Inlägg av Tapio »

Zoltan skrev:Hej!
Jag ställde min fråga på den allmäna platsen, men tror att här får jag snabbare svar. Har en 2012-a NIVA, där ABS lampan tändes/släcktes av sig själv under en tid. Nu lyser den konstant. Jag märker ingen skillnad i bromsförmågan, men rätt skall va rätt, vill inte se några felmeddelanden.
Hur kan jag åtgärda felet?
Må väl!
Zoltan
Halaj!

ABS eller inte ger ingen skillnad i bromsförmåga vid normal körning.
Skillnaden uppstår först när man närmar sig hjullåsning.
Som rid54 säger: leta upp en rak väg med dåligt fäste: ta ett grabbatag i ratten och tryck på bromspedalen för din kung och ditt fosterland!
Om hjulen låser sig funkar inte ABS.

Fast det första du bör göra är att handla en OBD-2 adapter och kolla vad felkoden faktiskt består i. Har inte haft fel på ABS, men kanske felkoden talar om vilket hjul det är som krånglar. Om felet nu är ute vid hjulen.

P.S. i internetvärlden anses det vara dålig netiquette att korsposta. Dvs slänga ut samma fråga i flera avdelningar.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: ABS strul

Inlägg av niva-2121 »

Min erfarenhet av strulande ABS-bromsar härrör från en Mazda Tribute 3.0V6 automat -01 med 5 års garanti.
Efter ungefär 3 år började ABS-lampan lysa alternativt blinka lite då och då.
Eftersom det var garanti på bilen inlämnades bilen till den auktoriserade firman, som även sålt bilen.
De hittade inget fel, och ABS-funktionen fungerade utan problem.
Flera gånger lämnade jag in bilen utan att felet fanns just vid inlämningen av bilen.
Önskade, och fick, en CD med bilens "Workshop Manual" för att själv kunna söka felet.

Kollade ABS-ringarna som befanns intakta.
Kollade/mätte upp ABS-givarna med multimeter som även de var felfria.
Särade alla kabelskarvar och smorde dem helt lätt med vattenfri vaselin.
Provkörde bilen mellan varje åtgärd.

Utan att veta vad som "släckte lampan" så försvann blinknngarna.
Jag körde bortåt 3 år till utan att blinkningarna återkom.

Berättade för verkstaden som försvarade sig med att dom inte hittat någon felkod i OBD-analysen.

De e mycke man inte förstår - å de blir mer å mer för varje år. :lol:
Forumsponsor
Mr Bean
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2017 00:51

Re: ABS strul

Inlägg av Mr Bean »

Först och främst behöver du läsa ut ev felkoder som nämnts.
Vanligaste problemen man ser på verkstaden är fel resistans/avbrott i ABS-givare, finns olika typer av givare, vissa går sönder om du försöker ohm mäta dom, troligen ingen fara på en lada.
Nu har jag turen att arbeta på Gotland, så kransarna är sällan kassa här, men det förekommer som nämnts, många andra nyare bilar har förövrigt ''kransen'' inbyggd i hjullagret, då resulterar ofta ett glappt lager i att abs lampan tänds:)

Annars är det också relativt vanligt med fel i abs-styrdonet, sitter oftast fastskruvad på abs-enheten, och vi brukar då skicka dessa till Actronics som sedan kontrollerar/reparerar enheten.

Men som sagt utan felkoder är det svårt!
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: ABS strul

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Det måste ju naturligvis vara den sista åtgärden du gjorde som släckte lampan...


Min erfarenhet säger mig att ofta är det så att den som kan en hel del om bilar, motorer etc. Ofta har tvärsäkra påståenden om vad som kan vara fel, medans den gamla räven som har ett helt liv av mekande bakom sig är betydligt ödmjukare i sina påståenden.

Ibland är det inte som man tror, och vissa fel har det helt enkelt gått troll i... särskilt elfel.
De troende säger att Jesus gav sitt liv för att sona mänsklighetens synder.
Min teori är att herren tyckte att detta var OK i stort, men ändå inte riktigt helt.
Så han gav oss bilelfelen.
Så är det. Vi har fått bilelfelen för våra synder. Denna tråd är ju ett klockrent bevis för min tes.

Nog med fjantande. Lite kommentarer istället (som visserligen inte för tråden framåt):

1)Äldre tiders ABSsystem hade passiva givare som kräver ett visst varv för att ge god signal till systemet. Numera har man aktiva givare som ger signal hur sakta tandhjulet än rör sig.
Fast en Niva från 2012 får anses vara en nyare bil blir jag inte förvånad om den har det gamla systemet med passiva givare. Rid54:s råd är bra: ha lite fart när du provar.

2) ABS har ju smugit sig in i mc världen också. Där finns en tes om att ifall man aldrig låter systemet jobba, kommer det heller inte att funka när det väl behövs. Det finns ett ventilblock med kolvar nånstans, som innehåller bromsvätska. Bromsvätska drar till sig fukt. Om kolvarna aldrig får jobba kommer de att rosta fast i sina lägen.
Uppmaningen: gymnastisera ditt ABS!

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: ABS strul

Inlägg av niva-2121 »

Tapio skrev:Äldre tiders ABSsystem hade passiva givare som kräver ett visst varv för att ge god signal till systemet.
Som exempel kan jag berätta att Land Rover Defender så sent som på -09 inte släcker indikeringslampan förrän 7 km/t uppnåtts. ;)
Forumsponsor
Skriv svar