Hvilken sperre?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
kacce
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jan 2018 19:21

Hvilken sperre?

Inlägg av kacce »

Hei

Har kjøpt meg en niva 1985

Vurderer å kjøpe sperre på bakaksling eller fremaksling.
Skal ikke brukes til extrem tereng kjøring.
Hva er best fremme eller bak?
Trenger hjelp til hvilken type jeg skal kjøpe.
Hva med torsen?
Torsen sine sperrer er merket med 30% og opp til 70% har jeg sett.
Hva betyr det?

Noen som har info til meg?
Senast redigerad av kacce den 30 jan 2018 20:50, redigerad totalt 1 gånger.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av niva-2121 »

Det här med axelspärrar och var de ska placeras är som att välja mellan brunett och blondin - eller eventuellt rödhårig.
Bäst brukar vara dyrast.
ARB pneumatiskt manövrerade axelspärrar fram och bak anses vara det yppersta vid renodlad terrängkörning = tävlingskörning.
Har jag haft på en TJ -05.
Har även haft hydrauliska fram och bak på en G-Wagen.
Har haft "slirbroms" bak i en Terrano II.
Lock Right i en Samurai bak.
Val Racing torsen bak i en Niva.

Fördelen med axelspärrar är otvivelaktig, vid körning rakt fram.
Vid sväng, om underlaget tillåter, bör man inte ha någon axelspärr inkopplad alls, för att inte "hasa" och förlänga svängradien.
I alla fall inte någon form av differential broms/spärr i framaxeln, men även bak ökar vändradien.

Prisbilligast med stor hjälp i terrängen är en Lock Right i bakaxeln. Nackdelen med den är att den väsnas så himla mycket.
En torsen bak är marginellt prisdyrare, men är under vissa förhållanden inte helt automatisk utan kräver en viss insats av föraren för att aktiveras.

"Moderna" bilar har "bromsvärmare" som standard. Land Rover har haft det sedan Defender avlöste Ninety/OneTen. Wrangler fick det 2007 då JK introducerades. Jimny någon gång i mitten på tjugohundratalet.
Bromsvärmare fungerar ypperligt under en kortare tid. När bromsarna blir överhettade upphör funktionen. Även ABS fallerar då.

Skulle jag i dag bli sponsrad helt skulle jag välja ARB pneumatiska fram och bak.
Om någon vänlig själ vill bidraga med hälften av kostnaden blev det en ARB fram och en torsen bak.
Får jag själv stå för fiolerna så blir valet mellan torsen eller Lock Right enbart bak.

I alla fallen med axelspärrar får man beakta risken för transmissionsskador i form av axelbrott.
Slirbromsar är snällare mot axlarna.
Torsen trodde jag, teoretiskt, var lika snälla som slirbromsar. Men har på det här forumet erfarit att även torsen kan knäcka drivaxlar. Kanske beroende på hur hårt den är justerade de är.

Själv har jag aldrig knäckt en divaxel under de snart 20 år jag lekt i skogen med 16 olika 4x4-bilar.

Jag har en dröm. Det är att någon tillbehörsfirma tar fram ett Kit som som kompletterar befintlig ABS med antislir i efterhand.

Fritt spånat. :lol:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av rid54 »

Om jag fick välja helt fritt, skulle jag föredra en spärr i bakdiffen. Pneumatisk/vakuum/mekanisk med "till eller från" -funktion.

Bakaxeln har enklare uppbyggnad (inga drivknutar) och är lättare att komma åt att fixa, om nåt skulle gå sönder och det är inte samma hemska inverkan på styrningen som spärr i framaxeln.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
kacce
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jan 2018 19:21

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av kacce »

Takker for hurtige svar.
Jeg har ingen oljesponsor,Må betale alt selv.
Slik er det vel med de fleste.

En Pneumatisk/vakuum/mekanisk løsning koster extra penger.
Hva sier dere til 2101-2107 Torsen Differential 70% Val-Racing.?
Hva er 70%?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av rid54 »

Jag tror det finns andra här som provat Torsen och vet hur de funkar.... Men vad gäller "procenten" är det väl fråga om att dessa diffar har en viss förspänning, dvs de har en viss förinställd broms som går över i spärr vid nån viss hastighetsskillnad mellan hjulen.

Hursom: Jag skulle inte sätta en sådan diff i framdiffen, eftersom det blir ett så mycket större jobb att göra det, samt att det blir så mycket fler komponenter som kan ta skada om det blir en överbelastning, jämfört med bakdiffen. Förutom att det får mer dramatisk inverkan på styrningen om framaxeln låser.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av niva-2121 »

Val Racing torsen är ställbara/justerbara.
Förmodligen från fabrik.
Enligt uppgift är 30% mild anspänning, avsedd för vardagskörning.
70% är betydligt hårdare anspänning, avsedd för tävlingskörning.
Den Val Racing jag hade bak i min Niva -11 var märkt 50%, d v s någonting mittemellan.
Kostade för cirka 4 år sedan 4.250:- hos Lada Skandinavien AB i Eskilstuna.

Företaget är att betrakta som vilande för närvarande.
Reservdelslagret är till salu på Blocket.
Jag gissar, men vet inte säkert, att där ligger ett mindre antal Val Racing.
De jag såg innan verksamheten upphörde var avsedda för bakaxel och var för 22 splines drivaxlar.
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av ahlberg »

Torsen, ja.. underbar manick för drifting, halka och lera. Principen är ju att den tillåter rörelse mellan de två axlarna så länge det är samma kraft (ungefär) som portioneras ut. Om den ena axeln släpper låser den i hop axlarna och det innebär ju att all kraft går till den axel som har fäste. Den andra hänger ju i luften, så ingen kraft går dit - enbart varvtal. Perfekt i leran.. men farligt om man kör rock crawling, speciellt med stenkrypare.

Ligger två brustna drivaxlar i garaget som bevis. Varför? Jo, vad är det som knäcker drivaxlar? Vridmoment. Stenkryparen dubblar vridmomentet. Torsen gör att om det ena hjulet spinner fortsätter bilen driva på den axel som har fäste. Alltså får den dubbelt så mycket vrid som om du inte haft torsen. Utan torsen hade du ju tappat drivet och troligen släppt gasen. Så torsen plus krypare utsätter drivaxlarna för 4ggr så mycket vrid som en vanlig Niva. Kräver att man känner sin gasfot..

Förspänningen styr hur mycket skillnad i kraft som skall tillåtas innan den nyper. När den väl nypt är det låst tills du lättar på gasen eller tills kraften mellan axlarna åter är lika. Förspänning tror jag har stor påverkan på hur en rallybil beter sig - men är skeptisk till om en Nivapilot skulle märka någon skillnad i ett blindtest

Man kan tänka lika även med diffspärren i fördelningslådan..

Det används mycket fina ord.. fördelning 50-50 och sånt.. men man får tänka hur tekniken fungerar i den körsituation man vill ha nytta av den.

Mina 2 cent..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av niva-2121 »

Bra och klokt skrivet av Ahlberg - som vanligt. 8-)
Var just din kommentar om torsen jag väntade på. :lol:
Forumsponsor
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av Berlina »

Om jag då lägger in mina framtidsplaner i denna diskussion så hade jag tänkt mig en hållbar niva som ej stannar med trasig drivlina. Ej heller ståendes med slirande hjul.
Hade tänkt mig förstärkta drivaxlar, typ torsediff, förstärkt främre diffhus inklusive stenkryparlåda.
Ska jag lägga ner?
Jag vill inte lägga pengar om det inte kommer fungera...
Medlem 2019
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av ahlberg »

Inget går sönder om du har kontroll på högerdojan.. behövs inga förstärkningar om man klarar det. Å andra sidan, har man en inre bild av att vilja plöja väg genom stenfyllda träsk med vilt spinnande hjul finns det betydligt bättre bilar än Niva att bygga på.. sätter man i förstärkta grejor vill man ju kunna gasa lite extra, eller hur? Fel utgångsmaterial, menar jag nog..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av Berlina »

Fel bil.. Ja det kanske är sant. Men det finns ett intresse att piska motståndet i spenaten :D.
Med ett antal timmar lagda på youtubeklipp där ryssen kör för glatta livet så borde det rimligen gå att bygga bort drivlinebrott?. Det är ju rätt klena motorer så det är väl just fastsatt hjul mellan några stenar som jag ser att man behöver släppa upp högerdojan lite
Någon var inne på kompletta förstärkta drivaxlar fram. Var hittades dessa?
Medlem 2019
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av Tapio »

niva-2121 skrev: En torsen bak är marginellt prisdyrare, men är under vissa förhållanden inte helt automatisk utan kräver en viss insats av föraren för att aktiveras.

"Moderna" bilar har "bromsvärmare" som standard.
Jag har en dröm. Det är att någon tillbehörsfirma tar fram ett Kit som som kompletterar befintlig ABS med antislir i efterhand.
:
Halaj!

Det första blir jag nyfiken på. Kan du utveckla det?

Det här med ”bromsvärmare” har jag tjafsat om här tidigare. Det är retsamt att –när vagnen redan har ABS – inte också sätta dit antispinn. Det mesta hårdvaran finns ju redan där. T.om eltrotteln, som är en förutsättning.
Vad gäller bromsfading minns jag en jobbarpolare som höll på med banracing. Han sa att riktiga racingbromsar funkar som bäst när skivorna är körsbärsröda.
Så rent tekniskt går det säkert, med rätt klossar, att få bromsvärmare att funka i skogen.

Till sist en fundering från en som aldrig kört i skogen: det här med ras måste väl ändå i slutändan handla om däcken?
För vilken drivaxelknäckande drivlinekonfiguration man än har måste det ju handla om att få ner momentet i marken? Klarar inte däcken att förmedla ner momentet i backen (de slirar) knäcker man inga drivaxlar heller.
Det kanske inte alltid är eftersträvansvärt att ha däcken med det bästa greppet...

intressant diskussion hursom!

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av rid54 »

På LandRover Serie II/III fanns en tendens att dra av bakre drivaxlarna ibland. Brottytorna blev nästan alltid likartade och brotten var oftast precis där inre splinesen tog slut. Spåren mellan "ryggarna" (urfrästa?) hade oftast en olycklig form i inneränden, de var inte avslutade på ett mjukt sätt, utan med ett tvärt avslut som skapade skarpa vinklar. Vinklarna blev då som brottanvisningar. Senare i livet har jag lärt mig att de brottytor som man vanligen kunde se där, är sådana som skapas av torsionsspänningar som växlar riktning. Dvs, axeln har i princip överbelastats med vridmoment åt båda hållen och sprickorna växt till efterhand tills ett brott uppstått. Brottytan blir nästan vinkelrät mot axeln och har ett sorts "stjärnmönster" (svårt att beskriva). Nu vet jag ju inte om detta är relevant för Nivans axlar, men samma sorts belastningsfall kan man nog tänka sig. Överbelastning kan man ju åstadkomma på ett enkelt sätt genom att fara omkring med spärrad(e) diff(ar) på strävt underlag. Det räcker ju med några svängar eller att nåt däck har lägre tryck än de andra så bygger man spänningar i drivlinan. När ett brott faktiskt inträffar kan det ju vara tidigare försyndelser som ger sig till känna, det behöver inte vara stundens hetta som avgör. Men det bör gå att se på brottytorna.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av ahlberg »

Kloka synpunkter från många håll. Ryska filmer på Niva har ofta snälla däck, och verkar inte ha stenkrypare eller spärrar heller. . Med en sådan konfiguration är det kanske till och med bäst att köra med ganska rejäl grundgas! Men. Man ser ju även filmer på små ettriga monster Niva med riktiga MT- sulor - och då tror jag att man investerat rejält i riktiga värstinggrejor i drivlinan. Eller så visar de aldrig när de blir hembogserade efter en gammal UAZ..

All respekt för båda varianterna, bara man har kul!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av Tapio »

rid54 skrev:På LandRover Serie II/III fanns en tendens att dra av bakre drivaxlarna ibland. Brottytorna blev nästan alltid likartade och brotten var oftast precis där inre splinesen tog slut. Spåren mellan "ryggarna" (urfrästa?) hade oftast en olycklig form i inneränden, de var inte avslutade på ett mjukt sätt, utan med ett tvärt avslut som skapade skarpa vinklar. Vinklarna blev då som brottanvisningar. Senare i livet har jag lärt mig att de brottytor som man vanligen kunde se där, är sådana som skapas av torsionsspänningar som växlar riktning. Dvs, axeln har i princip överbelastats med vridmoment åt båda hållen och sprickorna växt till efterhand tills ett brott uppstått. Brottytan blir nästan vinkelrät mot axeln och har ett sorts "stjärnmönster" (svårt att beskriva). Nu vet jag ju inte om detta är relevant för Nivans axlar, men samma sorts belastningsfall kan man nog tänka sig. Överbelastning kan man ju åstadkomma på ett enkelt sätt genom att fara omkring med spärrad(e) diff(ar) på strävt underlag. Det räcker ju med några svängar eller att nåt däck har lägre tryck än de andra så bygger man spänningar i drivlinan. När ett brott faktiskt inträffar kan det ju vara tidigare försyndelser som ger sig till känna, det behöver inte vara stundens hetta som avgör. Men det bör gå att se på brottytorna.
halaj!

kan du länka till bilder?

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Skriv svar