Hvilken sperre?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Jaan-e
Inlägg: 58
Blev medlem: 21 jan 2017 22:50
Ort: Utanför Uddevalla

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av Jaan-e »

Drivaxlar fram och bak har http://www.iz-techno.ru
Eller nåt åt det hållet heter de.
Janne
Niva 1.9 D Blivande skogs bil..
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av rid54 »

Tapio skrev:
rid54 skrev:På LandRover Serie II/III......avgör. Men det bör gå att se på brottytorna.
halaj!

kan du länka till bilder?

//T
En bild på sid 25 i denna utredning: https://www.havkom.se/assets/reports/Sw ... 014_02.pdf
Stjärnmönstret antyds i den övre, yttre delen av brottytan, därunder är det mer rotations-/böjningspåfrestningar som satt spår. Tyvärr är ytorna rätt skadade pga rörelser efter brottet, så detta är inte ett bra exempel.

Det fanns en bra bild på ett forum för gamla militärbilar, på en kardanaxel som gått av precis som jag menar, men den kan jag inte hitta längre. Det är som att det finns ett centrum (restbrottet) som ofta är rätt nära axelcentrum och därifrån utgår "åsar" mot periferin, som strålar. Åsarna har ytor som vinklar ungefär 45° mot axelns ländriktning och de uppstår pga sprickor som växer i materialet vartefter vridmomentet växlar riktning och när det är för högt för materialet att hantera. Troligen kan man göra nån sökning på nätet, men svårigheten är att ange en sökfras som leder rätt. De brott jag tänker på orsakas inte av ensidigt vridmoment och katastrofal överlast, utan av växlande vridmoment som då och då blir för högt. Börjar sprickor växa, så kommer utmattningsbrottet så småningom. Utsätts axeln för torsionssvängningar kan ju sprickorna växa oväntat fort.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
kacce
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jan 2018 19:21

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av kacce »

Her var det mye info for en nybegynner.
Da er jeg kommet frem til at en torsen på 30% holder for mitt bruk.
Det blir vanlig kjøring på vei ,litt skogsvei,og snø føre on vinteren.
Er det noen som protesterer?
Er det noen av dere som kan gi en enkel forklaring på virkemåte på senter diffen på niva?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av ahlberg »

Det blir säkert bra med en Torsten då. Centerdiffspärren låser ihop främre och bakre kardan så att de alltid roterar med samma hastighet. Bra att lägga i den någon sekund innan du tappar fästet och att lägga ur direkt när den inte behövs. Big no-no att använda på fasta underlag, kan orsaka otäck Wind-Up som i bästa fall bara stoppar din framfart men som även kan vrida sönder kardaner och andra dyrbara manicker under din bil..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av Tapio »

kacce skrev:Her var det mye info for en nybegynner.
Da er jeg kommet frem til at en torsen på 30% holder for mitt bruk.
Det blir vanlig kjøring på vei ,litt skogsvei,og snø føre on vinteren.
Er det noen som protesterer?
Er det noen av dere som kan gi en enkel forklaring på virkemåte på senter diffen på niva?

Halaj!

Jag protesterar.
För normalt bruk, lite traktorstigar i skogen, snö mm. Behövs inga diffspärrar, bromsar alls.
Sånt där är för avancerat bruk.

Virkemåte på centerdiff? (fick googla ordet)
Öppen centerdiff.
Om vi säger att vänster framhjul kan överföra 100 Nm innan den spinner loss. Höger framhjul kan överföra 200 Nm innan den spinner loss.
Vänster bakhjul kan överföra 300 Nm innan den spinner loss. Höger bakhjul kan överföra 400 Nm innan den spinner loss.

Du trycker på gaspedalen. När momentet ut till hjulen når 100 Nm kommer vänster framhjul att börja snurra. De övriga står still. Fast de står still överför de moment till marken.
Ditt totala moment till marken är fram: 100+100 Nm, bak 100+100 Nm totalt 400 Nm

Låst centerdiff.
Samma situation fast med låst diff.
Du trycker på gaspedalen. När momentet ut till hjulen når 100 Nm kommer vänster framhjul att börja snurra. De övriga står still. Fast de står still överför de moment till marken.
Ditt totala moment till marken är fram: 100+100 Nm, bak 300+300 Nm totalt 800 Nm

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av rid54 »

Med centerdiffen låst måste det slira både fram och bak, om det nu ska sliras... Båda kardanaxlarna roterar lika mycket (ihopkopplade). "Diagonalspinn" är det som brukar hända om det släpper, klassiskt fenomen även på bilar med stel 4WD (gamla jeepar, LandRover etc).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av ahlberg »

Ja, jag håller med att man kommer långt med drivlinan i fabriksutförande

Centerdiffspärren kan även beskrivas så här:

Öppen - det räcker att ett hjul tappar fästet så blir du stående.

Spärrad - om ett hjul fram och ett bak tappar fästet blir du stående.


Detta kan man testa på gårdsplanen genom att lyfta ett eller flera hjul nån mm från marken med träklossar. Jag gjorde det när jag var ung och grön i 4x4-världen..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Användarens profilbild
kacce
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jan 2018 19:21

Re: Hvilken sperre?

Inlägg av kacce »

Protesten er tatt tatt til etterretning inntil videre og pengene ligger fremdeles i madrassen.
Ang testing på gårdsplassen.
Vist jeg har et hjul i løseluften regner jeg med at bilen vil komme ned på fire hjul .
Kjempe takk for all info .
Skriv svar