A-traktor?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
mattiaz
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 jan 2018 09:12

A-traktor?

Inlägg av mattiaz »

Ny på forumet och tänkte stämma av lite om ni har någon koll på a-traktorbygge på en Niva?

Grabben behöver snart ha något att transportera sig i och jag har precis börjat kika runt lite på vilken typ av bil jag ska bygga på. Har varit inne på Volvo 700/900 men skulle vilja slippa böket med att bygga dubbla lådor. Så har kikat lite på bilar med hög och lågväxel. Grabben som är totalt ointresserad av bilar tycker att japanpickuperna är för klumpiga. Så då kom jag att tänka på Niva. Hade en för många år sedan som jag gillade skarpt.

Kravet som jag måste klara är max 10km/h på 2/3maxvarvtal på lägsta växeln. Topphastigheten kommer jag att begränsa elektroniskt.

Någon här som har byggt en a-traktor på Niva?

Vad har den för utväxlingar, max varvtal och däckdimensioner?

Tanken är isf ett så originallikt bygge som möjligt. Grabben vill inte ha en typisk 15-års traktor utan det blir ett stilrent och propert bygge oavsett vilken bil jag väljer att bygga på.
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: A-traktor?

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Här finns all info du kan tänkas behöva:
https://docs.google.com/viewerng/viewer ... diesel.pdf

men har du frågat grabben om vad han tänker själv?
Ens framtoning är ju extremt viktig i den där åldern. Hos fjortisar som följer blondinbella på twitter lär han ju bara bli hånskrattad åt. Eller är blondinbella passé? Jag vet inte. skitsamma.
Men för tjejer som gillar ”alternativa subkulturer” kan den bli en blytung ****magnet.

Jag avviker från ämnet, men för din grabb är faktorn ovan långt viktigare än egenskaperna hos vagnen.

Jag kommer att tänka på:
https://www.youtube.com/watch?v=vUnRLaWemME

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
mattiaz
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 jan 2018 09:12

Re: A-traktor?

Inlägg av mattiaz »

Tack för länken!

Konstaterar att Nivan går för fort på låg etta.

Galenskaparnas video stämmer ganska bra in pss att han har inget mekintresse alls. Men han inser att det vore bra att kunna transportera sig till det aktiviteter han faktiskt gillar att göra. Vi bor en bit utanför samhället och det är lite pusslande idag att få ihop allt körande. Att både jag och frun jobbar oregelbundna tider hjälper inte heller till.
Kravet från den tänkte föraren är att det inte ska vara en typisk a-traktor. Risig volvo med ledbelysning i kupén och som låter dunk, dunk, dunk...
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: A-traktor?

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Det finns en mod man kan göra för att få lägre utväxling. Sökordet är rock crawler.
https://www.youtube.com/watch?v=tIWepstT7SI
https://www.ladamoscow.com/product-page ... 21214-niva
jag har inte koll på läget alls, vet bara att det finns. Det finns diskussioner om saken här på forumet.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
mattiaz
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 jan 2018 09:12

Re: A-traktor?

Inlägg av mattiaz »

Det fanns en utväxling till lådan som ger ganska exakt den utväxlingen som behövs för att klara kravet.

Får klura på om det kan vara värt det. Utbudet på begagnade divor verkar begränsat också just nu...
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: A-traktor?

Inlägg av niva-2121 »

Hej mattias och välkommen till forumet.
Jag gör ett lappkast i stället för att besvara dina frågor.
Har du/grabben kollat på Blocket under "moped och A-traktor".
Kanske finns något "färdigt" som även klarar de nya besiktningskraven fr o m i år.
Bara ett förslag. ;)
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: A-traktor?

Inlägg av ahlberg »

För att kunna krypköra på riktigt behöver man göra något med fördelningslådan. Tex detta: https://ladapower.com/catalog/niva-1700 ... 674-detail

Vad som ytterligare krävs för A-traktor är inte klart för mig men om man installerar stenkrypare enligt ovan och fimpar högväxein får man en toppfart runt 50.. Utan att rota i växellådan.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
mattiaz
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 jan 2018 09:12

Re: A-traktor?

Inlägg av mattiaz »

Hej och tack! :)

Det finns väldigt många a-traktorer ute nu. Skälen är förmodligen de nya kraven om besiktning som gäller från 2018.
Anledning till att jag inte vill köpa en färdig är att jag har många i bekantskapskretsen vars barn har köpt a-traktorer. Utan att överdriva så har varenda en varit behäftade med massa fel och de har krånglat konstant. Om jag ändå måste dra runt grabben ned en bogserlina så kan jag köra honom själv.
Dessutom så kan vi återanvända traktorn till tjejen som är tre år yngre vilket gör det i mina ögon värt att lägga ner jobbet.

Det jag isf behöver är en riktig låg etta. Den fördelningslådan som fanns i första länken med 3,15ish utväxling skulle passa perfekt. Om jag räknade rätt och infon i den länkade servicehandboken stämmer så blir hastigheten 9,5km/h vid 2/3 maxvarv.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: A-traktor?

Inlägg av ahlberg »

Det finns minst tre olika utväxlingar i axlarna med.. Så dra inga slutsatser förrän du vet vilken modell du skall bygga på
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
mattiaz
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 jan 2018 09:12

Re: A-traktor?

Inlägg av mattiaz »

Den i länken var 3,9. Vilka fler finns det?
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: A-traktor?

Inlägg av Berlina »

Kanske går att byta storlek på däcken?
Medlem 2019
mattiaz
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 jan 2018 09:12

Re: A-traktor?

Inlägg av mattiaz »

Absolut kan man byta hjul men jag kan tycka att det ser lite fel ut med mindre hjul... Jag antar dessutom att det får bli rejält mycket mindre hjul isf. Sen kommer ju förvisningen på hastighetsmätaren som ett brev på posten.

Föresten, den nivan jag hade en gång i tiden hade en snygg instrumentering med en stor varvräknare bredvid hastighetsmätare och tre mindre instrument bredvid. När kom den uppdaterade versionen?
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: A-traktor?

Inlägg av niva-2121 »

mattiaz skrev:Absolut kan man byta hjul men jag kan tycka att det ser lite fel ut med mindre hjul... Jag antar dessutom att det får bli rejält mycket mindre hjul isf. Sen kommer ju förvisningen på hastighetsmätaren som ett brev på posten.
115-380 på Suzuki SJ 410-fälgar? :roll:
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: A-traktor?

Inlägg av ahlberg »

mattiaz skrev:Den i länken var 3,9. Vilka fler finns det?
4,1 och en ovanlig 4,3.

http://www.chowney.com/Attachments/Niva ... metric.xls
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
mattiaz
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 jan 2018 09:12

Re: A-traktor?

Inlägg av mattiaz »

Men då är det ju lugnt. Då blir ju hastigheten lägre bara om det skulle vara en annan utväxling. Topphastigheten kommer jag att reglera mha en elektronisk hastighetsspära motsvarande de som sitter i en lastbil.

Men de ville ju ha 900euro för en stenkryparlåda. Kändes lite svettigt :|
Skriv svar