Vibrationer

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Arnout
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 sep 2017 19:07

Vibrationer

Inlägg av Arnout » 21 dec 2017 08:10

Jag var ut med min kära Niva och drog hästtransport igår. Det var dåligt väglag och jag märkte flera gånger att bilen skakade kraftigt. Jag trodde att det var en kombination mellan att Nivan fick ta i och att de hadde plogat dåligt och på så vis fått fram en tvättbrädaeffekt på vägen. Nu har jag dock åkt utan släpet på och vibrationerna verkar finnas kvar. Jag blir dock inte riktigt klok på var det kommer ifrån. När jag åker och stadigt accelerar tycker jag mig inte riktigt känna av det. Har jag kommit upp till ca 80kmh och det rullar på lätt så kommer det helt plötsligt. Allt börjar skaka och det känns som om man skulle vara med om en jordbävning. Trycker man då ner kopplingen så försvinner det helt. Det kommer vid olika hastigheter. Vart ska man börja leta?

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1016
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationer

Inlägg av rid54 » 21 dec 2017 12:00

Kardanaxlar.

Om din bil har konventionella knutkors, kolla att de inte har skurit eller är konstiga på annat sätt. Om den har CV-knutar, samma sak, fast där kan de också blir liksom "glappa"; det är bara att ruska i kardan så märks det.

Kolla även att Hardyskivan är hel och sitter som den ska (korta axeln mellan växellåda och fördelningslåda).

Om det inte stämmer med "kardanaxelfrekvens", kolla främre drivknutar (inre o yttre).

Nåt att börja med...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

Arnout
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 sep 2017 19:07

Re: Vibrationer

Inlägg av Arnout » 21 dec 2017 15:54

Tack för det snabba svaret. Kanske en dum fråga men vad är en CV knut?
Jag ska kolla igenom det så snart jag kan.
Återkommer när jag vet mer!

Har precis hunnit testa lite. Jag frilägger fördelningslådan och gasar utan att ha en växel i så går det bra. Lägger jag i växlar 1-5 och gasar på så har jag vibrationer. Tyder det på att det är den så kallade Hardy skivan?

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1016
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationer

Inlägg av rid54 » 21 dec 2017 17:23

CV står för "constant velocity", en sorts drivknutar som ger konstant vinkelhastighet hos den drivna delen bortom knuten, även när knuten är vinklad. En av de vanligar typerna kallades förr "RZeppa-knut". Finns bra material på Wikipedia om detta. Niva fick dessa knutar i kardanaxlarna från 2011 (nästan alla...) och i knuten i axeln mellan huvudlåda och fördelningslåda någon gång runt 1997.

Det du beskriver är rätt tydligt för problem med korta axeln mellan lådorna (hardyskiva eller knuten). Det troligaste är att hardyskivan tappat lite gummi, men du lär få granska det hela från en skön position under bilen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

Arnout
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 sep 2017 19:07

Re: Vibrationer

Inlägg av Arnout » 21 dec 2017 18:31

Jag har skruvat bort kåporna vid växelspakarna. Jag ser inget fel på Hardy/gummi skivan. Det är dock tydligt att det är därifrån vibrationerna kommer. Skulle det kunna vara idé att prova rikta in lådan uif den skulle ha flyttad på sig? Går det att ta bort/byta hela den lilla axeln när allt sitter på plats?

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1016
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationer

Inlägg av rid54 » 21 dec 2017 18:56

Den korta mellanaxeln (med hardyskivan) syns bäst underifrån och man kan då snurra den (om lådorna är i friläge) så man ser alla delar.

Det går att byta mellanaxeln utan att ta bort fördelningslådan, men det är en smula "knepigt". Kardanaxlarna måste lossas från F-lådan till att börja med. De långa skruvarna genom hardyskivan är ett kapitel för sig. Man behöver en stor slangklämma för att klämma ihop hardyskivan och avlasta skruvarna... Been there, done that... ger gärna mer detaljer om det behövs.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1016
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationer

Inlägg av rid54 » 22 dec 2017 10:51

Här är en länk till de tre publikatioiner jag har haft enorm nytta av. Nr 2 är den som behandlar drivlinan.

http://lada-niva.se/viewforum.php?f=45
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

Användarvisningsbild
ahlberg
Inlägg: 4894
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vibrationer

Inlägg av ahlberg » 22 dec 2017 18:50

Hardyskivan.. Vid senaste bytet körde jag med två kofotar?. Aktuell skruv kl 10, skjut in från motorsidan genom att kroka om med ena kobenet och tryck in hardyskivan med det andra så att hålen linjerar. Dra och lirka så går det riktigt smidigt. Skulle ta en bild, men ingen hand var ledig.
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Arnout
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 sep 2017 19:07

Re: Vibrationer

Inlägg av Arnout » 23 dec 2017 21:25

Då har jag slängt mig under för att ta en titt.
När jag snurrade på lilla axeln med hardyskivan så kände man att den hadde lägen där den gärna satt sig på och det syntes tydligt att fördelningslådan guppade fram och tillbaka. De satt alltså inte i linje. På hardyskivan såg jag inga tydliga skador. Jag släppte på de fyra skruvar m8 och 2st m12 som håller gummifästerna som sitter på var sida som håller fördelningslådan och samt de fyra som håller bakkanten på växellådan sen varvade jag upp motorn på 3500 rpm med 2:an växeln och lätt rubbet centrera sig själv för att sedan dra fast allt. Sedan snurrade jag på axel och känner att den gick mycket lätt utan att ”hugga” och vilja ställa sig i ett visst läge. Testade även att sätta på en ståltråd så som det beskrivs på Baxters tempel of Niva och märker då att det fortfarande felar i höjdled. Det verkar alltså som jag behöver shimsa ner fördelningslådan. Vad änväder man för shims till det? Vart köper man om det finns? Har varit ut och testade och upplever som att det är bättre men inte bra. Vibrationerna kommer också till och från så de är inte konstanta. Det måste väll tala för att det inte är hardyskivan som är trasig. Eller tänker jag fel?

sulfido
Inlägg: 47
Blev medlem: 15 sep 2011 14:23
Ort: Kramfors

Re: Vibrationer

Inlägg av sulfido » 23 dec 2017 21:40

För att shimsa in höjden på fördelningslådan kan man använda vanliga rundbrickor. Ger väl lite mindre stödyta mot karossgolvet, men plåten är ju ganska tunn hursomhelst så det håller nog lika bra (eller dåligt) ändå.
Niv(e)a -87
Niva -04
Land Rover 109 -79
Traktorer båtar samt en hel hop mc (mest Italienska)

Användarvisningsbild
ahlberg
Inlägg: 4894
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vibrationer

Inlägg av ahlberg » 23 dec 2017 22:29

Det tål lite vinkel, men det får absolut inte vara "i spänn". Svårt det där, i bland får man bara testa att höja eller sänka några mill och provköra.. Hardyskivan får absolut inte vara sladdrig, vilket är ganska vanligt..
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1016
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationer

Inlägg av rid54 » 24 dec 2017 12:03

Det är lite skillnad i känsligheten mellan de äldre varianterna med ett riktigt knutkors i mellanaxeln och den nyare lösningen md CV-knut. En viss liten vinkel ska systemet klara. Höjdled är det som är knepigast att få till, tycker jag. Det finns shims att köpa, men hemgjorda plåtrektanglar med två hål, eller som nämnts rejäla planbrickor bör funka lika bra.

Om vibrerandet uppkommit efter en tid, är det nog nån form av slitage eller åldrande av annan art som spelar in. Om vibrationer uppstår när du torrkör (F-låda i friläge) är det ju i princip endast mellanaxeln som kan vara boven. Om din bil är en 2013, så är chansen att den har CV-knutar i kardan oxå; dessa är inte helt jämna i kvaliteten, det kan löna sig att kolla dem ordentligt, särskilt att det finns nån form av smörja i dem. De ska vara fyllda med drivknutsfett (molybdendisulfidfett). Gäller även CV-knuten i mellanaxeln f.ö.

Just att du skriver att vibrationen kom efter en lite "ansträngande" resa, med släp, gör att man börja spekulera i att nåt slitage uppkommit och börjar göra sig gällande.

God Jul alla!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

Arnout
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 sep 2017 19:07

Re: Vibrationer

Inlägg av Arnout » 24 dec 2017 14:58

Hej!
Jag ska göra ett försök igen på annandag jul och kika på hur jag ligger till höjdmässigt. Satsar på planbrickor så länge om jag skulle behöva shimsa. Har en ny hardyskivan på ingående men lite knepigt med frakter nu i jultider. Men det skulle lika gärna kunna vara CV knuten på mellanaxeln.... kan man öppna den för att inspektera den? Tänker mest på klamman då om man får fast det ordentligt. Kan kanske vara värd att köpa en komplett axel ist och sopa dit bara så vet man att det är riktigt. Då är det bara justering kvar.
Läste på Baxters om en ihopplockat axel med delar från en VW som ska vara mer hållbar. Är det någon som har testad detta?
http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resour ... lingLS.doc

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1016
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationer

Inlägg av rid54 » 24 dec 2017 15:27

Om man tar loss mellanaxeln, vilket i princip är det man måste göra för att byta hardyskivan, kan man lätt inspektera CV-knuten. Vinkla den bara ordentligt åt nåt håll, så lossnar nylonlocket i medbringaren och då ser man om det ser bra ut inuti. Innan man monterar tillbaks den, fyller man den med rätt sorts fett om det inte är fullt redan. Man KAN ta isär knuten mera, men då måste man vålda isär axeln från innerdelen och då behöver man troligen ett nytt "C-clip" för att låsa axeln när man sätter ihop igen. Inte det första jag skulle ge mig på om det inte fanns starka indikationer på att det är nödvändigt. Det finns hela mellanaxlar att köpa. Man MÅSTE kolla att CV-knuten är smord innan man monterar - ibland levereras de osmorda och då håller de inte länge.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

Arnout
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 sep 2017 19:07

Re: Vibrationer

Inlägg av Arnout » 27 dec 2017 18:51

Nu har jag hittad felet! Det är CV knuten som ställer till det, Det var bara skrot kvar av hållaren som håller kullorna på plats. Jag såg redan när jag hade fått den på bänken att damsken var språken så jag misstänkte att det inte fanns nått fett kvar men när jag fick isär den så var det tydligt att det var felet.
Jag fick dock se när jag fick bort den att muttern på utgående axeln från växellådan ser "konstigt" ut. Den sitter fast så den har inte skruvat upp sig som jag har läst om men den ser nedslipad ut. Jag tror att man vid ett tidigare tillfälle har ersatt original muttern med denna som var längre och har fått lov att slipa till den så att den skulle få plats.Annars så måste det ha varit CV axeln som har svarat till muttern men jag kan inte förstå vad som skulle ha kunnat göra detta. Jag vet inte riktigt hur jag kan beskriva det och jag vet inte inte hur man laddar upp bilder här på forumet.

Skriv svar