Sida 1 av 2

Tips och Ideér!

Postat: 14 dec 2017 23:13
av BjorneniLadan
Hej!

Som rubriken lyder, så skulle jag se om någon har tips och synpunkter om man man ska ha med under färd i en Lada Niva 1600 2121?
Både i vanlig trafiken och när man kör offroad. Är helt novice på både 4x4 och Offroad körning över lag.

Tack på förhand!

Re: Tips och Ideér!

Postat: 15 dec 2017 08:09
av niva-2121
Hej Bjorneniladan och välkommen till forumet. :D
Berättar du var du bor så kanske någon "nästgårds" kan ge dig råd "mun mot mun"/i praktiken om hur man lämpligast beter sig i "spenaten" för att komma fram med minsta möjligaste skador på bilen. ;)

Re: Tips och Ideér!

Postat: 15 dec 2017 08:32
av BjorneniLadan
Tackar :) Absolut kan jag det, bor i Nordvästra Skåne strax norr om Perstorp ( Mitt ute i skogen Månstorp). ;)

Re: Tips och Ideér!

Postat: 15 dec 2017 09:39
av rid54
Det är ju risk att det blir mycket text om man skulle ge tips om offroadkörning. Grundtipset är dock att: "kör inte fast", men det kan ju knappast anses som stor pedagogik att säga så... Försök hålla bilen rullande och koppla aldrig ur i branta nedförsbackar.

Grejer att ta med... en 1600 är väl med förgasare och klassisk tändning? Jag har en 2107 (personbils-Lada) med en 1500-motor. Jag brukar ta med verktyg såpass att jag kan öppna förgasaren och komma åt att justera brytarspetsarna och fila dem, samt att kunna ta ur tändstiften. En fläktrem är nog inte fel heller. Äldre Nivor lär komma med en rätt bra verktygsväska (även 2107, faktiskt), de verktygen räcker långt.

Jag har alltid med två varselvästar i bilen. Med tanke på hur folk kör numera är det bäst att synas om man måste lämna bilen och röra sig på/nära vägen.

Re: Tips och Ideér!

Postat: 15 dec 2017 12:19
av BjorneniLadan
Jo absolut kan det bli det, är som sagt helt ny inom detta med 4x4. Har mest hållt på med veteranbilar annars :-) Har länge suktat efter en offroad bil då min fd kollega har en Jeep Wrangler från -90 :-) Så blev det en niva :-) Men då vet jag på ett ungefär iaf :-) Just det, glömde att nämna att det ligger 2004ans motor i den :-)

Re: Tips och Ideér!

Postat: 16 dec 2017 09:03
av ahlberg
Till våren är du välkommen till Hästveda FRC och till vårt offroadområde för att testa din utrustning. Mina rekommendationer för skogskörning är främst sandstegar/grova plank eller waffle boards. Därefter en hi-lift. Till landsvägen brukar jag ha en fläktrem, en värmekran, plastic padding, en multimeter och en hylsnyckelsats. Spännband och silvertejp. Jo, en liten handslägga med!

Re: Tips och Ideér!

Postat: 16 dec 2017 15:44
av BjorneniLadan
Tackar för tips :) såg att där var lite dåliga bussningar osv. kvar att fixa innan besiktningen. Men ut på vägen ( och untaför ) Ska den iaf :) Mycket trevlig bil.

Re: Tips och Ideér!

Postat: 17 dec 2017 11:28
av ahlberg
Gummibussningarna kan se ut som shit men funkar ändå. Byt inte i onödan.. bara ett tips

Re: Tips och Ideér!

Postat: 21 dec 2017 19:26
av Tapio
ahlberg skrev:Till våren är du välkommen till Hästveda FRC och till vårt offroadområde för att testa din utrustning. Mina rekommendationer för skogskörning är främst sandstegar/grova plank eller waffle boards. Därefter en hi-lift. Till landsvägen brukar jag ha en fläktrem, en värmekran, plastic padding, en multimeter och en hylsnyckelsats. Spännband och silvertejp. Jo, en liten handslägga med!
Halaj!

Angående överlevnadskitet för landsväg undrar jag… värmekranen?
Sitter den inte nånstans i närheten av värmepaketet? => lejonparten av allt runtikring måste rivas för att komma åt den. Och kylarvattnet måste tappas ur för byte.
Motorns kylning funkar väl även om värmekranen stannar i oönskat läge?

Plastic padding?
Är ju ett spackel. Spackel brukar ha dålig hållfasthet. Ett bättre val borde vara epoxylim. Men epoxy tar ju tid på sig att härda, medan PP härdar snabbt. Är det så du tänker?

//T

Re: Tips och Ideér!

Postat: 21 dec 2017 19:41
av ahlberg
Värmekran? När den havererar har du allt kylvatten i kupén så det är inget problem.. Men.. du kan bypassa hela paketet vid torpedväggen - men är det fel årstid kommer du inte långt utan defroster. Att byta är inte så stort jobb, och då har du en permanent lagning.

PP Kemisk metall kan du tillverka nästan vad som helst av.. plus täta kylare, hål i växellådor och dessutom limma ihop saker.. blinkersglas tex..

Så, jag står nog för min första hjälpen-lista.. :)

Re: Tips och Ideér!

Postat: 22 dec 2017 17:19
av Tapio
Halaj!

Nu har jag läst på och fattar bättre. Fan, min kran läcker såg jag nu :-(. Men tur nu att jag står i startgroparna att göra en beställning på delar.

Ok. Jag trodde att du menade PP100, som man handlar på macken, till att spackla bucklor I plåten.

//T

Re: Tips och Ideér!

Postat: 22 dec 2017 17:54
av ahlberg
Om du har en mutter under ventilspindeln testa att spänna den lite.. Men det finns många modeller av värmekranar..

Re: Tips och Ideér!

Postat: 28 sep 2018 08:36
av Fred
ahlberg skrev:Men.. du kan bypassa hela paketet vid torpedväggen - men är det fel årstid kommer du inte långt utan defroster.
Kanske blir med min första lada niva imorgon. skräckblandad förtjusning. modell 2006.
nuvarande ägare hör av sig nu och säger att det kommer vätska på golvet på passagerarsidan. fast bara när han har varm luft på, inte när han vrider till kall luft. så efter att ha läst olika tråd här kommer jag fram till slutsatsen att det är värmekranen eller en slang i anslutningen. så jag undrar: kan min slutsats stämma eller är det risk att det är värre?
det låter som ett enkelt jobb att byta men tar lång tid att komma åt - stämmer det?
och så undrar jag: vad är torpedvägen :)
allt gott!

Re: Tips och Ideér!

Postat: 28 sep 2018 10:51
av rid54
Torpedväggen är väggen mellan motorrum och kupé.

Dina symptom låter som kranen. Den sitter skruvad på värmeelementet, svår att komma åt. Alla slangarna är fyllda och under tryck hela tiden, så ett läckage som ändras är troligen kranen, den läcker kanske mer när den är öppnad än när den är stängd.

Re: Tips och Ideér!

Postat: 29 sep 2018 07:38
av Fred
Tack. hade inte tänkt börja meka direkt efter jag skaffat bilen, men så får det bli verkar det som. det hade nog börjat för eller senare... så: tror jag kommer överens med säljaren om några timmar.