Tips och Ideér!

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
BjorneniLadan
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 dec 2017 19:44
Ort: Perstorp

Tips och Ideér!

Inlägg av BjorneniLadan » 15 dec 2017 00:13

Hej!

Som rubriken lyder, så skulle jag se om någon har tips och synpunkter om man man ska ha med under färd i en Lada Niva 1600 2121?
Både i vanlig trafiken och när man kör offroad. Är helt novice på både 4x4 och Offroad körning över lag.

Tack på förhand!

niva-2121
Inlägg: 1359
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Strängnäs

Re: Tips och Ideér!

Inlägg av niva-2121 » 15 dec 2017 09:09

Hej Bjorneniladan och välkommen till forumet. :D
Berättar du var du bor så kanske någon "nästgårds" kan ge dig råd "mun mot mun"/i praktiken om hur man lämpligast beter sig i "spenaten" för att komma fram med minsta möjligaste skador på bilen. ;)
Forumsponsor

BjorneniLadan
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 dec 2017 19:44
Ort: Perstorp

Re: Tips och Ideér!

Inlägg av BjorneniLadan » 15 dec 2017 09:32

Tackar :) Absolut kan jag det, bor i Nordvästra Skåne strax norr om Perstorp ( Mitt ute i skogen Månstorp). ;)

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1018
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Tips och Ideér!

Inlägg av rid54 » 15 dec 2017 10:39

Det är ju risk att det blir mycket text om man skulle ge tips om offroadkörning. Grundtipset är dock att: "kör inte fast", men det kan ju knappast anses som stor pedagogik att säga så... Försök hålla bilen rullande och koppla aldrig ur i branta nedförsbackar.

Grejer att ta med... en 1600 är väl med förgasare och klassisk tändning? Jag har en 2107 (personbils-Lada) med en 1500-motor. Jag brukar ta med verktyg såpass att jag kan öppna förgasaren och komma åt att justera brytarspetsarna och fila dem, samt att kunna ta ur tändstiften. En fläktrem är nog inte fel heller. Äldre Nivor lär komma med en rätt bra verktygsväska (även 2107, faktiskt), de verktygen räcker långt.

Jag har alltid med två varselvästar i bilen. Med tanke på hur folk kör numera är det bäst att synas om man måste lämna bilen och röra sig på/nära vägen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

BjorneniLadan
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 dec 2017 19:44
Ort: Perstorp

Re: Tips och Ideér!

Inlägg av BjorneniLadan » 15 dec 2017 13:19

Jo absolut kan det bli det, är som sagt helt ny inom detta med 4x4. Har mest hållt på med veteranbilar annars :-) Har länge suktat efter en offroad bil då min fd kollega har en Jeep Wrangler från -90 :-) Så blev det en niva :-) Men då vet jag på ett ungefär iaf :-) Just det, glömde att nämna att det ligger 2004ans motor i den :-)

Användarvisningsbild
ahlberg
Inlägg: 4895
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Tips och Ideér!

Inlägg av ahlberg » 16 dec 2017 10:03

Till våren är du välkommen till Hästveda FRC och till vårt offroadområde för att testa din utrustning. Mina rekommendationer för skogskörning är främst sandstegar/grova plank eller waffle boards. Därefter en hi-lift. Till landsvägen brukar jag ha en fläktrem, en värmekran, plastic padding, en multimeter och en hylsnyckelsats. Spännband och silvertejp. Jo, en liten handslägga med!
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

BjorneniLadan
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 dec 2017 19:44
Ort: Perstorp

Re: Tips och Ideér!

Inlägg av BjorneniLadan » 16 dec 2017 16:44

Tackar för tips :) såg att där var lite dåliga bussningar osv. kvar att fixa innan besiktningen. Men ut på vägen ( och untaför ) Ska den iaf :) Mycket trevlig bil.

Användarvisningsbild
ahlberg
Inlägg: 4895
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Tips och Ideér!

Inlägg av ahlberg » 17 dec 2017 12:28

Gummibussningarna kan se ut som shit men funkar ändå. Byt inte i onödan.. bara ett tips
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Tips och Ideér!

Inlägg av Tapio » 21 dec 2017 20:26

ahlberg skrev:Till våren är du välkommen till Hästveda FRC och till vårt offroadområde för att testa din utrustning. Mina rekommendationer för skogskörning är främst sandstegar/grova plank eller waffle boards. Därefter en hi-lift. Till landsvägen brukar jag ha en fläktrem, en värmekran, plastic padding, en multimeter och en hylsnyckelsats. Spännband och silvertejp. Jo, en liten handslägga med!
Halaj!

Angående överlevnadskitet för landsväg undrar jag… värmekranen?
Sitter den inte nånstans i närheten av värmepaketet? => lejonparten av allt runtikring måste rivas för att komma åt den. Och kylarvattnet måste tappas ur för byte.
Motorns kylning funkar väl även om värmekranen stannar i oönskat läge?

Plastic padding?
Är ju ett spackel. Spackel brukar ha dålig hållfasthet. Ett bättre val borde vara epoxylim. Men epoxy tar ju tid på sig att härda, medan PP härdar snabbt. Är det så du tänker?

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81

Användarvisningsbild
ahlberg
Inlägg: 4895
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Tips och Ideér!

Inlägg av ahlberg » 21 dec 2017 20:41

Värmekran? När den havererar har du allt kylvatten i kupén så det är inget problem.. Men.. du kan bypassa hela paketet vid torpedväggen - men är det fel årstid kommer du inte långt utan defroster. Att byta är inte så stort jobb, och då har du en permanent lagning.

PP Kemisk metall kan du tillverka nästan vad som helst av.. plus täta kylare, hål i växellådor och dessutom limma ihop saker.. blinkersglas tex..

Så, jag står nog för min första hjälpen-lista.. :)
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Tips och Ideér!

Inlägg av Tapio » 22 dec 2017 18:19

Halaj!

Nu har jag läst på och fattar bättre. Fan, min kran läcker såg jag nu :-(. Men tur nu att jag står i startgroparna att göra en beställning på delar.

Ok. Jag trodde att du menade PP100, som man handlar på macken, till att spackla bucklor I plåten.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81

Användarvisningsbild
ahlberg
Inlägg: 4895
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Tips och Ideér!

Inlägg av ahlberg » 22 dec 2017 18:54

Om du har en mutter under ventilspindeln testa att spänna den lite.. Men det finns många modeller av värmekranar..
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Fred
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 sep 2018 15:57

Re: Tips och Ideér!

Inlägg av Fred » 28 sep 2018 08:36

ahlberg skrev:Men.. du kan bypassa hela paketet vid torpedväggen - men är det fel årstid kommer du inte långt utan defroster.
Kanske blir med min första lada niva imorgon. skräckblandad förtjusning. modell 2006.
nuvarande ägare hör av sig nu och säger att det kommer vätska på golvet på passagerarsidan. fast bara när han har varm luft på, inte när han vrider till kall luft. så efter att ha läst olika tråd här kommer jag fram till slutsatsen att det är värmekranen eller en slang i anslutningen. så jag undrar: kan min slutsats stämma eller är det risk att det är värre?
det låter som ett enkelt jobb att byta men tar lång tid att komma åt - stämmer det?
och så undrar jag: vad är torpedvägen :)
allt gott!

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1018
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Tips och Ideér!

Inlägg av rid54 » 28 sep 2018 10:51

Torpedväggen är väggen mellan motorrum och kupé.

Dina symptom låter som kranen. Den sitter skruvad på värmeelementet, svår att komma åt. Alla slangarna är fyllda och under tryck hela tiden, så ett läckage som ändras är troligen kranen, den läcker kanske mer när den är öppnad än när den är stängd.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

Fred
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 sep 2018 15:57

Re: Tips och Ideér!

Inlägg av Fred » 29 sep 2018 07:38

Tack. hade inte tänkt börja meka direkt efter jag skaffat bilen, men så får det bli verkar det som. det hade nog börjat för eller senare... så: tror jag kommer överens med säljaren om några timmar.

Skriv svar