Bilprovning och bromsprovare

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
larsa
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 okt 2017 20:28

Bilprovning och bromsprovare

Inlägg av larsa »

Hej har en gammal 1600 från 1983 som är besiktad jämnt i söderhamn och dom har aldrig kört den i bromsprovaren , men nu gjorde dom det på ombesikningen åkte på att höger hjul kärva lite är lika på min subaru när man kollar det går att snurra lite på hjulen för hand , men nu hävda den här besiknings mannen att dom får köra dom i bromsprovaren om man inte har difen i så får dom och nu försöker ja få fram all info om det så ja hoppas kunna trycka de i näsan apå han att han har fel , vet det går att köpa till en sats så man kan ta ur 4 hjuls driften så den blir 2 hjulsdriven bara inget som ja tänker skaffa när ja bara använder den som jaktbil så jag vet att ja ska ta mig fram hur än vädret är :) , hoppas kunnna få lite hjälp på min fråga är nog inte ensam om det
Mvh larsa
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Bilprovning och bromsprovare

Inlägg av Hulkovius »

Det besked jag fått är liksom ditt att det ska vara ok när diffen är ur. Har nämligen bråkat med dem om detta. Efter att jag menar att det uppkom skador på bilen i och med att den kördes på rullarna.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Bilprovning och bromsprovare

Inlägg av niva-2121 »

Hej, vilken bilprovningsanläggning lät du kontrollbesikta din Niva hos?
Forumsponsor
larsa
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 okt 2017 20:28

Re: Bilprovning och bromsprovare

Inlägg av larsa »

Bromskontroll utförs i rullbromsprovare på alla fordon där det är möjligt med hänsyn till fordonets konstruktion.
För bil som har drivning på mer än en axel gäller att kontroll på rullbromsprovare utförs i de fall tillverkare eller generalagent har tillfrågats och bekräftat att kontrollen kan utföras.

Instruktionen för ljz810 är att fordonet kan provas i rullbromsprovare då centraldifferentialspärr ej är inkopplad.

Där är svaret från opus kundtjänst frågan är om man ska behöva åka till svenskbilprovning i bollnäs här efter och besikta bilen är inte alls nöjd med och få den körd i bromsprovaren dock inte för dåliga bromsar då ja ofta river och fixar dom eftersom dom aldrig
kört den i bromsprovaren förr , för bromsar ska funka felfritt är lika på subarun den rivs och smörjs varandat år och kollarså de glider lätt vår och höst vid däckbyte men i år vart det inte koll på bromsarna på nivan tyvärr då ja prioreterade kopplings byte .
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Bilprovning och bromsprovare

Inlägg av niva-2121 »

Av ditt inlägg ovan drar jag slutsatsen att du låtit besikta hos Opus.
Om du i fortsättningen låter besikta hos den "riktiga" bilprovningen, den som har mångårig erfarenhet och kunskap så slipper du riskera att fördelningslådan utsätts för onödig belastning.
Hos ASB, AB Svensk Bilprovning, finns en bestämmelse att 4x4-bilar i stället ska bromsprovas med "alternativ metod".
D v s på väg med en retardationsmeter = på samma sätt som MC bromsprovas.
Av bekvämlighetsskäl så utesluts retardationsmetern och besiktningsförrättaren gör en egen/personlig bedömning av retardationsförmågan.
Personligen har jag varit i delo med Suspekt, förlåt Carspect, med anledning av felaktigt besiktningsutfall av min NIVA.
Jag anmälde Suspekt till SWEDAC och krävde, med stöd av mitt besiktningsutfall med mera, att SWEDAC skulle beröva Suspekt behörigheten att besikta fordon i Sverige.
Man utredde frågan och återkom med beskedet att oaktsamheten inte var tillräckligt allvarlig för att dra in behörigheten.

Härutöver anser jag det gravt omoraliskt att låta besikta hos företag som skattar utanför Sverige.
Forumsponsor
larsa
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 okt 2017 20:28

Re: Bilprovning och bromsprovare

Inlägg av larsa »

Hej ja jag var ju tyvärr in till opus och besikta bilen men kommer hädan efter att åka till grann staden på svensk bilprovning och göra besiktningen även med min andra bil som oxå är en 4x4 man vet aldrig när dom får för sig med den heller , och är inte första gången jag är i luven med dom i söderhamn även innan dom vart opus med både vagnar och bilar som varit godkända utan problem som dom varit som en hitler på att de varit fel som det inte varit som man kunnat åkt direkt på en annan station och fått godkänt.
Sen är det roligt att dom inte vill ge sig fast jag skriver frågor till dom hela tiden nu och dom bara visar samma sak hela tiden
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Bilprovning och bromsprovare

Inlägg av rid54 »

Men, allvarligt talat... bilen tål ju mycket väl att bromsas i rullarna om centraldiffen inte är spärrad. Sen att vissa besiktningspersoner inte alltid gör det, är ju en annan femma. Men om jag har missat nåt väsentligt tekniskt är det ju bara bra om det kommer fram, så man kan ta en diskussion nästa gång, om dom vill ha upp den på rullarna.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bilprovning och bromsprovare

Inlägg av ahlberg »

En Niva klarar att bromsas på rullarna utan problem så länge centerdiffen är ur. Jag tycker personligen att det är mycket värdefullt att veta bromskraften på varje hjul på en mätare jämfört med det högst subjektiva resultatet av alternativt bromsprov. Är ju ungefär lika exakt som att mäta avgasvärden genom att stoppa näsan i avgasröret.. Förstår inte alls vad som skulle kunna skadas på bilen genom att göra bromsprov på rulle. Min högst personliga uppfattning..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Bilprovning och bromsprovare

Inlägg av IvaniNivan »

Jag är övertygad om att Nivan går utmärkt att blomstertid på rullarna förutsatt att diffrential i fördelninslåda inte är låst. Det är också bra att få veta om bromskraften är jämn eller ojämn eftersom Nivan blir så orolig om bromsarna tar ojämnt speciellt nu när det blir vinter med lite snö. Vilka besiktningstationer som är bra eller inte beror nog mest på den enskilda besiktningsmannen. Jag har besiktat på en allmänt känd svår station i strängnasområdet och träffat på både de mest besvärliga och de mest hjälpsamma besiktningsmännen.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Bilprovning och bromsprovare

Inlägg av Berlina »

Jag är mest imponerad av att besikningsmannen tordes prova. Han var säkert en intresserad herre som var avundsjuk på din fina vagn.
Jag personligen hade valt att INTE ens tänka tanken om man inte vet vad man håller på med. Det är ju tre spakar att hålla koll på :shock: ;)
Medlem 2019
Skriv svar