Hög tomgång äldre Niva
Postat: 16 okt 2017 18:52
Hej.
Har kommit över en Niva billigt men har problem med förgasaren.
Har efter en lättare renovering fått tomgång men den är ganska hög. Runt 1500 rpm.
Bilen är en -80 och motorn utbytt och förgasaren är av okänt årtal.
Saken är den att den här bilen ägde en vän för ett par år sedan. Vi påbörjade ett motorbyte som aldrig slutfördes då ägaren tappade intresset.
Förgasaren var inget problem före vi påbörjade motorbytet och sen har bilen vandrat runt lite och någon har slutfört motorbytet och nu är bilen tillbaka på min gård.
Någon har väl pillat på förgasaren under åren och hur jag än gör så får jag bara högre tomgång.
Tomgångsskruven (den som är åt höger) är fullt utskruvad. Om jag skruvar in den så ökar tomgången.
Blandskruven (sitter snett framåt) är fullt inskruvad. Om jag skruvar den utåt så ökar tomgången.
Hittar inga större läckor på vakuum men om jag stryper luftflödet cirka 50% med handen så får jag en acceptabel tomgång.
Alla vakumslangar på förgasaren är pluggade och runtkopplade så problemet kan ligga där.
Någon som har tips eller ett foto på hur slangar mm skall vara kopplade på en äldre Niva?
Har kommit över en Niva billigt men har problem med förgasaren.
Har efter en lättare renovering fått tomgång men den är ganska hög. Runt 1500 rpm.
Bilen är en -80 och motorn utbytt och förgasaren är av okänt årtal.
Saken är den att den här bilen ägde en vän för ett par år sedan. Vi påbörjade ett motorbyte som aldrig slutfördes då ägaren tappade intresset.
Förgasaren var inget problem före vi påbörjade motorbytet och sen har bilen vandrat runt lite och någon har slutfört motorbytet och nu är bilen tillbaka på min gård.
Någon har väl pillat på förgasaren under åren och hur jag än gör så får jag bara högre tomgång.
Tomgångsskruven (den som är åt höger) är fullt utskruvad. Om jag skruvar in den så ökar tomgången.
Blandskruven (sitter snett framåt) är fullt inskruvad. Om jag skruvar den utåt så ökar tomgången.
Hittar inga större läckor på vakuum men om jag stryper luftflödet cirka 50% med handen så får jag en acceptabel tomgång.
Alla vakumslangar på förgasaren är pluggade och runtkopplade så problemet kan ligga där.
Någon som har tips eller ett foto på hur slangar mm skall vara kopplade på en äldre Niva?