Hög tomgång äldre Niva

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
David
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 jul 2017 17:58

Hög tomgång äldre Niva

Inlägg av David »

Hej.
Har kommit över en Niva billigt men har problem med förgasaren.
Har efter en lättare renovering fått tomgång men den är ganska hög. Runt 1500 rpm.

Bilen är en -80 och motorn utbytt och förgasaren är av okänt årtal.

Saken är den att den här bilen ägde en vän för ett par år sedan. Vi påbörjade ett motorbyte som aldrig slutfördes då ägaren tappade intresset.
Förgasaren var inget problem före vi påbörjade motorbytet och sen har bilen vandrat runt lite och någon har slutfört motorbytet och nu är bilen tillbaka på min gård.
Någon har väl pillat på förgasaren under åren och hur jag än gör så får jag bara högre tomgång.

Tomgångsskruven (den som är åt höger) är fullt utskruvad. Om jag skruvar in den så ökar tomgången.

Blandskruven (sitter snett framåt) är fullt inskruvad. Om jag skruvar den utåt så ökar tomgången.

Hittar inga större läckor på vakuum men om jag stryper luftflödet cirka 50% med handen så får jag en acceptabel tomgång.

Alla vakumslangar på förgasaren är pluggade och runtkopplade så problemet kan ligga där.

Någon som har tips eller ett foto på hur slangar mm skall vara kopplade på en äldre Niva?
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hög tomgång äldre Niva

Inlägg av rid54 »

Hur är det med bromsservo? Om bilen har bromsservo, hur är det med den anslutningen, är den också pluggad? Slangtypen kanske är den typen med "tyg" runtom och den kan vara väldigt kexig utan att det syns, så att det kommer tjuvluft där. Insugspackningen? Stänger spjällen ordentligt i förgasaren?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hög tomgång äldre Niva

Inlägg av niva-2121 »

Har du provat med att "vicka" på förgasaren och samtidigt spruta startgas på förgasarfoten?
Om tomgången ändras kan det vara på plats att "plana" förgasarfoten och montera ny packning.
Min erfarenhet från andra bilar med "konstig" tomgång.

Har även, som rid54 skriver, haft problem med läckande slang till bromsservot
Forumsponsor
David
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 jul 2017 17:58

Re: Hög tomgång äldre Niva

Inlägg av David »

Bomsservo sitter där och slangen är av den tyg klädda typen. Har sprayat hela slangen med startgas men ingen förändring i tomgången. I övrigt så är allt pluggat.

Förgasaren kollade jag att den var plan vid renovering så det är inte problemet.

Det jag upptäckte igår var att munstycket saknas i "cut off" ventilen så det kan vara problemet.

Skall ta munstycket från min skrotlåda ikväll och se om det blir skillnad.
David
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 jul 2017 17:58

Re: Hög tomgång äldre Niva

Inlägg av David »

Nu har jag justerbar tomgång efter att ha fått i ett munstycke.
Någon har troligen plockat ur nål och munstycke eftersom magnetventilen är kass...

Någon som har foton på hur slangarna skall vara kopplade?

Tomgång finns men den är inte stabil eller perfekt så imorrn får de bli justering av tändning på schemat.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hög tomgång äldre Niva

Inlägg av ahlberg »

Jadu, det brukar vara pluggat och omkopplat så inte det inte finns en sportslig chans att få den att gå vettigt. Vissa slangar KAN man ta bort, men andra måste vara anslutna korrekt.

Jag höll på med en gasare i två år tills jag till slut tröttnade och lyfte i en motor med sprut från en 95:a. Otrolig skillnad.

Här är en bild på hur det kan se ut:'

(kompletta manualer finns i Nivarkivet på detta forum..)

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar