Innerskärmar eller inte. Det är frågan

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Innerskärmar eller inte. Det är frågan

Inlägg av wadsbo »

När jag köpte min nya Niva så rekommenderade bilförsäljaren att inte montera innerskärmar.
Han tyckte att de gjorde mer skada än nytta då de enl. honom gjorde så att lera, smuts m.m ansamlades "bakom" dom = rost.
Min gamla Niva hade inte heller några innerskärmar och på den så rostade det lite varstans i hjulhusen.
Vad har ni här på forumet för tankar kring detta?
Hur fäster man innerskärmarna på lämpligast sätt? Någon som testat denna övning?
/Wadsbo.
Niva-15
sulfido
Inlägg: 47
Blev medlem: 15 sep 2011 14:23
Ort: Kramfors

Re: Innerskärmar eller inte. Det är frågan

Inlägg av sulfido »

Min -04 beställdes konstigt nog som ny av förre ägaren med plastinnerskärmar fram men inte bak. Nu kan man se ytrost i "vecken" i hjulhusen bak. Har brutit lite i innerskärmarna fram och kollat men där ser det fint ut. De är fästa med "plastploppar" i hjulhuset och plastclips i "z-form" mot skärmkanterna. Bilen har väl mest körts på landsväg av förra ägaren men jag har väl harvat i leran en del. Tror det gör mycket för livslängden på plåten om man slipper blästereffekten från hjulen med innerskärmar. Tråkiga är väl att trånga hjulhus blir trängre om man vill maxa däckstorleken.
Niv(e)a -87
Niva -04
Land Rover 109 -79
Traktorer båtar samt en hel hop mc (mest Italienska)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Innerskärmar eller inte. Det är frågan

Inlägg av niva-2121 »

På min Niva -11, "svensksåld med paket", är innerskärmarna monterade med rostfria självgängande skruvar.
Har sett andra "svensksålda med paket" där innerskärmarna är monterade med popnit.
Undrar om det varierar med humöret hos vännerna på Lada Skandinavien(som så mycket annat).
Helt klart berövar innerskärmarna bakre hjulhusen på cirka 1 cm frigång mot bakdäcken, vilket är en nackdel.

Men vad man skulle rekommendera ägare av nya Niva är slitskydd på "hundbenet", d v s delen av karossen framför bakhjulen.
På den gamla goda tiden var det ett tillbehör, som knappast någon avstod från, på Volvo 444 och VW 1200.
Fanns både som rostfri plåt som skruvades fast eller gummibit som limmades fast.
Eventuellt kan man maskera och spreja på Biltemas "Body" eller jämförbart.
Har jag tidigare gjort på Citroen 2CV, som har starkt utsatta bakskärmar.
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Innerskärmar eller inte. Det är frågan

Inlägg av rid54 »

När jag köpte min '11, som nybil, med "sverigepaktetet", ingick det en sorts förstärkt rostskyddsbehandling och innerskärmar. Jag tror som tidigare nämnts, att blästereffekten mot plåten sliter på rostskyddet och den slipper man med innerskärmar. Är rostskyddsbehandlingen hyfsat välgjord håller den väl ändå ett tag utan innerskärmar, men för mig fanns inget tvivel om att jag ville ha dem. Jag har haft andra gammelaktiga bilar utan innerskärmar och det krävs ju nästan daglig tvätt om man ska få plåten att hålla sig fin i hjulhusen. Eftersom jag kör mycket mer på dåliga grusvägar än klättrar omkring i skogen tror jag att jag har gjort rätt val. Att då och då förnya rostskyddet tror jag är en bra idé.

Som nämnts ovan är "hundbenet" mycket utsatt. En del bilar kom med fåniga små stänklappar fram och det är fullständigt förödande för bakskärmarna, de större stänklapparna är absolut bättre (samma storlek som bak).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Innerskärmar eller inte. Det är frågan

Inlägg av Vazmannen »

På de äldre modellerna som såldes genom Lada Sweden fanns iaf främre innerskärmar standardmonterade. Jag har skaffat bakre men de ska dit efte rrostlagning, vet dock inte hur de lirar med skärmbreddare...

Hälsn Jan
Skriv svar