Sida 1 av 1

Innerskärmar eller inte. Det är frågan

Postat: 26 sep 2017 20:59
av wadsbo
När jag köpte min nya Niva så rekommenderade bilförsäljaren att inte montera innerskärmar.
Han tyckte att de gjorde mer skada än nytta då de enl. honom gjorde så att lera, smuts m.m ansamlades "bakom" dom = rost.
Min gamla Niva hade inte heller några innerskärmar och på den så rostade det lite varstans i hjulhusen.
Vad har ni här på forumet för tankar kring detta?
Hur fäster man innerskärmarna på lämpligast sätt? Någon som testat denna övning?
/Wadsbo.

Re: Innerskärmar eller inte. Det är frågan

Postat: 27 sep 2017 04:56
av sulfido
Min -04 beställdes konstigt nog som ny av förre ägaren med plastinnerskärmar fram men inte bak. Nu kan man se ytrost i "vecken" i hjulhusen bak. Har brutit lite i innerskärmarna fram och kollat men där ser det fint ut. De är fästa med "plastploppar" i hjulhuset och plastclips i "z-form" mot skärmkanterna. Bilen har väl mest körts på landsväg av förra ägaren men jag har väl harvat i leran en del. Tror det gör mycket för livslängden på plåten om man slipper blästereffekten från hjulen med innerskärmar. Tråkiga är väl att trånga hjulhus blir trängre om man vill maxa däckstorleken.

Re: Innerskärmar eller inte. Det är frågan

Postat: 27 sep 2017 08:06
av niva-2121
På min Niva -11, "svensksåld med paket", är innerskärmarna monterade med rostfria självgängande skruvar.
Har sett andra "svensksålda med paket" där innerskärmarna är monterade med popnit.
Undrar om det varierar med humöret hos vännerna på Lada Skandinavien(som så mycket annat).
Helt klart berövar innerskärmarna bakre hjulhusen på cirka 1 cm frigång mot bakdäcken, vilket är en nackdel.

Men vad man skulle rekommendera ägare av nya Niva är slitskydd på "hundbenet", d v s delen av karossen framför bakhjulen.
På den gamla goda tiden var det ett tillbehör, som knappast någon avstod från, på Volvo 444 och VW 1200.
Fanns både som rostfri plåt som skruvades fast eller gummibit som limmades fast.
Eventuellt kan man maskera och spreja på Biltemas "Body" eller jämförbart.
Har jag tidigare gjort på Citroen 2CV, som har starkt utsatta bakskärmar.

Re: Innerskärmar eller inte. Det är frågan

Postat: 27 sep 2017 10:02
av rid54
När jag köpte min '11, som nybil, med "sverigepaktetet", ingick det en sorts förstärkt rostskyddsbehandling och innerskärmar. Jag tror som tidigare nämnts, att blästereffekten mot plåten sliter på rostskyddet och den slipper man med innerskärmar. Är rostskyddsbehandlingen hyfsat välgjord håller den väl ändå ett tag utan innerskärmar, men för mig fanns inget tvivel om att jag ville ha dem. Jag har haft andra gammelaktiga bilar utan innerskärmar och det krävs ju nästan daglig tvätt om man ska få plåten att hålla sig fin i hjulhusen. Eftersom jag kör mycket mer på dåliga grusvägar än klättrar omkring i skogen tror jag att jag har gjort rätt val. Att då och då förnya rostskyddet tror jag är en bra idé.

Som nämnts ovan är "hundbenet" mycket utsatt. En del bilar kom med fåniga små stänklappar fram och det är fullständigt förödande för bakskärmarna, de större stänklapparna är absolut bättre (samma storlek som bak).

Re: Innerskärmar eller inte. Det är frågan

Postat: 27 sep 2017 12:12
av Vazmannen
På de äldre modellerna som såldes genom Lada Sweden fanns iaf främre innerskärmar standardmonterade. Jag har skaffat bakre men de ska dit efte rrostlagning, vet dock inte hur de lirar med skärmbreddare...

Hälsn Jan