Byta till diesel

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Mumse
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 mar 2017 17:56

Byta till diesel

Inlägg av Mumse »

Hej, jag funderar på att byta ut min motor till en diesel. Har letat runt här på forumet och kommit fram till att en XUD 9 skulle vara ett bra alternativ.
Frågan är hur bra det passa mot lådan? Är det "bolt on" eller behövs det nån typ av adapterplatta?
Är det någon som har erfarenhet av liknande byte eller har bra tips/bra att veta inför ett byte?
Tacksam för all nyttig info jag kan få.
Niva -82 (Skogstrollet)
Niva -86 (Nina)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Byta till diesel

Inlägg av ahlberg »

Det finns orginal kopplingskåpor, NIVA såldes ju i en dieselmodell1995 just med en xud. Kolla efter en sån så har du halva inne..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Byta till diesel

Inlägg av niva-2121 »

Ursäkta en tråkig fråga, men stämmer utväxlingarna mellan bensin- och dieselbilarna?
På andra bilar skiljer det eftersom dieseln är "lågvarvigare".
Förstår att det "i spenaten" vore bättre med en "seg" dieselmotor.
Forumsponsor
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Byta till diesel

Inlägg av uazbuhanka »

nu gick dansken igång bytte till diesel jaaa :lol: kör igång om du kan hitta en sprängkåpa
har du vunnit i lotto såldes bara ca41st i Sverige men nästen 100 i norge men gör en adaptarplatta inte svårt
med tanka på utväxling vad varvar din motor nu som max jämför med diesel du kommer att se att det
inte är stor skillnad har gjort ca 10 conversion och det har inte varit dom stora bekymmer kör hårt
maggan
Inlägg: 498
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Byta till diesel

Inlägg av maggan »

Så spännande. Har gått med samma tankar en stund nu... utan at det har blivit något mer än bara tankar.
Har sökt om och fått godkänt motorbyte till XUD9TE, altså versionen med turbo och 90hk :D
Stämmer det som tidigare talare har skrivit, er inte bolt on men det går at få tag på sprängkåpan till en Diesel Niva och då passar det, en är osäker på om man inte också behöver flytta över svänghjul från en Niva bensinmotor.
Men det är också möjligt att tillverka en adapterplatta.
Höll på att köpa en diesel sprängkåpa för ett år sen bara för att ha till jag får tag på motor men de kommer hela tiden ut nya annonser på dieselnivor som säljes i delar här i Norge.
Följ med på finn.no
Växellåda och utväxling är samma på bensin och diesel så det behöver du inte tänka på :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Mumse
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 mar 2017 17:56

Re: Byta till diesel

Inlägg av Mumse »

Jag har hittat en XUD9A på lagom avstånd som jag är lite intresserad av. Då sprängkåpan till diesel-Nivan verkar svår att få tag på tänker jag nog försöka mig på att tillverka en egen adapterplatta. Är det någon som vet vart jag kan få tag på CAD-ritningar? Har inte lagt ner jättemycke tid på google än. Kanske nån här som sitter på ritningar?
Niva -82 (Skogstrollet)
Niva -86 (Nina)
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Byta till diesel

Inlägg av uazbuhanka »

var i landet bor du
Mumse
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 mar 2017 17:56

Re: Byta till diesel

Inlägg av Mumse »

Ja bor i Skövde, hur så?
Niva -82 (Skogstrollet)
Niva -86 (Nina)
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Byta till diesel

Inlägg av uazbuhanka »

jag tänkte bara om du inte får hjälp ville jag bara visa hur man kan
göra utan datahjälp
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Byta till diesel

Inlägg av uazbuhanka »

är en niva diesel i Norge till 9000.- titta på finn.no
Skriv svar