Lada niva 1700 2013 vill gå varm i motor.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Arnout
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 sep 2017 19:07

Lada niva 1700 2013 vill gå varm i motor.

Inlägg av Arnout »

Hej på er alla här!

Jag är ganska nybliven Niva ägare och har hunnit köra en hel del i min pärla. Något jag har märkt från början är att tempen gärna vill gå upp så fort jag inte har rejält med fartvind. Låt mig förklara. När jag ganska nyss hade köpt bilen skulle jag köra den en bit efter en oplogad väg och körde då på lågväxel. Tempen gick då upp ganska direkt mot det röda. Jag satt igång kupéfläkten och tänkte inte så mycket mer på det. (Värme finns det gott om i kupé!) För övrigt så har tempen legat stadigt på 90 grader. Allt eftersom jag har åkt på småvägar och mer krypkörde märker jag att tempen sticker snabbt uppåt.
Bilen har inte kokat för mig men jag är bekymrad iaf. Jag har fyllt på glyckol så den nivån är riktigt. Jag tror inte att jag har luft i kylsystemet då värmen i kupén är mycket bra. De elektriska fläktarna på kylaren fungerar även om jag tycker de startar lite väl sent.
Saker jag har funderat på:
- Byta temostat. (Är det samma termostat på 1600 som på 1700?)
- Koppla in en knapp så man kan starta fläktarna manuellt. (Var kopplar man enklast in den)
- Kylaren ser ren ut men skall prova skölja den utifrån så den inte är igensatt.

Jag har 2st stora extraljus och regskyllt i gror bågen som hindrar en del av fartvinden.
Någon som har några bra tips?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Lada niva 1700 2013 vill gå varm i motor.

Inlägg av ahlberg »

I denna tråd finns många heta tips.. :D

http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=25&t=3914

Och välkommen!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Arnout
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 sep 2017 19:07

Re: Lada niva 1700 2013 vill gå varm i motor.

Inlägg av Arnout »

Jag har läst tipsen i länken ovan nu har jag varit ut och kört en hel del igen samt tagit fram multimetern för att kolla läget.
När man är ut och kör landsväg så pendlar tempen enligt temp mätaren mellan 90-105 grader.
Står man sen still och gasar på lite så stiger tempen till strax över 110 grader enligt temp mätaren innan båda el fläktarna startar.
De för ett jävla väsen och får ganska snabbt ner tempen till under 110 grader och så stannar dem.
Jag plockade hur som helst fram multimetern och ohm-talen stämmer (av det jag kan mäta mig till) riktigt bra. Det skiljer några enstaka ohm men inget att bli upphetsat över.
Glykolen ser fint ut.
Allt kanske fungerar som det skall? Kanske är det jag som är för nojig?
Jag tänkte iaf koppla in en extra knapp så jag kan köra fläktarna manuellt. Jag hittade på kablarna till dessa inne i kupén och tänker bara skarva mig på med en 12v matning över en hängsäkring. Behöver man vara orolig för bakström in till ecu-n?
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lada niva 1700 2013 vill gå varm i motor.

Inlägg av rid54 »

Fläktarna styrs via varsitt relä. Det smidigaste är såklart att påverka dessa, men som du är inne på så spänningssätter man då en lina som kommer från ECU. Jag misstänker att det inte är nån fara, men om jag skulle gå på detta, skulle jag sätta en spärrande diod på ledaren från ECU, så att det inte kan matas in ström på utgången. Är man riktigt noga, sätter man en diod i ledningen från den manuella kopplingen också, men det är nog överkurs. Ibland vet man inte hur känsliga eller robusta dessa styrboxar är och de är dyra.

Edit: Som ett tillägg kan man kanske nämna, att sensorn för tempmätaren inte är den som styr fläktarna, ECU har en egen tempsensor. Mätaren som sådan är nog inte ett precisionsinstrument...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Arnout
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 sep 2017 19:07

Re: Lada niva 1700 2013 vill gå varm i motor.

Inlägg av Arnout »

Tack för alla svar.
Dioder beställda och skall kopplas in. Bättre att vara på det säkra med det hela, man vill inte bränna upp en ECU i onödan.
Vet du var dessa relä till fläkten sitter?
Om ECU:n har en egen givare var sitter den och kan jag mäta upp även den?
Vad anses vara normal arbetstemperatur på dessa bilar?

Tack för all hjälp. :D
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Lada niva 1700 2013 vill gå varm i motor.

Inlägg av ahlberg »

CTS, som skickar signaler till ECU om motortemp sitter på övre anslutningen mot kylaren, det är ju den du har mätt ohm på..

Tempmätaren i instrumentet har en givare som du hittar på motorblocket bakom bromservot.

Om fläkten stoppar och startar och det inte kokar så är allt normalt. Mätaren är som sagt inget att lita på.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Arnout
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 sep 2017 19:07

Re: Lada niva 1700 2013 vill gå varm i motor.

Inlägg av Arnout »

Ja men då så, då har jag koll på läget.
Bara jag som lätt blir nervös, det är ju ganska viktigt med kylning på motorn. :D
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Lada niva 1700 2013 vill gå varm i motor.

Inlägg av PEK »

Hej Arnout,

På din beskrivning låter det som att din bil beter sig ungefär som min, med den skillnaden att på min börjar fläktarna att frustra när tempmätaren passerar 90 grader. Jag har också en Niva 2013. Jag skulle inte hålla för uteslutet att det är mätaren som spökar, mitt intryck av den ryska elektroniken är sådär (men att den oftast är lättlagad...).

/Per
Grön Niva -13
Skriv svar