Bakaxel och fördelningslåda

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Bakaxel och fördelningslåda

Inlägg av kallemed2l »

När jag tvättade efter helgens terrängkörning i Hästveda, så upptäckte jag att både övre stagen som håller bakaxeln var sönder.
Vad kallas de? (Övre tvärarm?, Momentstag?)
Är det dessa?: http://www.umeaoffroad.se/products/ovre-tvararm-niva/

Bild


När jag körde till och från Hästveda (några mil) så blev fördelningslådan väldigt varm. Jag kände att spakarna blev varma, och kröp under och kända på lådan. Brände mig nästan, den var obekvämt varm att vidröra. Jag ska såklart börja att kolla så det överhuvudtaget är olja i den..., men vet ni något annat som kan vara bra att kolla upp?

//Kalle
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bakaxel och fördelningslåda

Inlägg av ahlberg »

Länkarm är väl ett bra namn. De nedre brukar jag kalla bärarmar.

Att f-lådan blir varm, ja. Normalt. Oljan tål lätt temperaturer uppåt 150 grader, så om det inte fräser när du spottar på den så.. En bra koll är att byta olja och kolla efter metallspån eller annat som kan indikera skador.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Bakaxel och fördelningslåda

Inlägg av rid54 »

Prylen du frågar efter tror jag kallas momentstag på vissa bilar. Det är nog inte den som du länkar till hos Umeå, det ser ut som tvärstaget (Panhardstag) och det finns bara ett per bil.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Bakaxel och fördelningslåda

Inlägg av kallemed2l »

ahlberg skrev:Att f-lådan blir varm, ja. Normalt. Oljan tål lätt temperaturer uppåt 150 grader, så om det inte fräser när du spottar på den så.. En bra koll är att byta olja och kolla efter metallspån eller annat som kan indikera skador.
Ja, 150 grader var inte lådan. Då kanske den är som den ska. Jag ska byta olja och kolla iaf.
rid54 skrev:Prylen du frågar efter tror jag kallas momentstag på vissa bilar. Det är nog inte den som du länkar till hos Umeå, det ser ut som tvärstaget (Panhardstag) och det finns bara ett per bil.
Panhardstag fanns som annan artikel hos Umeå (Tvärarm bakaxel 105,5cm NIVA). Jag kollar med Umeå vilka stag det är jag ska ha.
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Bakaxel och fördelningslåda

Inlägg av rid54 »

Jag ska inte envisas med benämningar, men de två längsgående korta stagen till bakaxeln ("momentstag" eller nåt) är just rätt korta och har förhållandevis stora "nävar" i ändarna mot sin ringa tjocklek. De undre bärarmarna och panhardstaget är tjockare och det ger ett annat visuellt intryck. OBS att inte alla "webshopar" faktiskt lägger ut exakt rätt bild på sina produkter. Har inte kollat just Umeå, men har sett det på andra håll.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bakaxel och fördelningslåda

Inlägg av ahlberg »

Att bild-googla artikelnumret kan hjälpa, ibland..

https://www.google.se/search?q=2121-291 ... 5412455318
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Bakaxel och fördelningslåda

Inlägg av kallemed2l »

Japp. Jag fick svar från Umeå, och det var fel på bild och/eller text på hemsidan. Han skulle fixa de stag jag behöver. Så det ser ut som det löser sig =)
Skriv svar