Ändra till bakhängd motorhuv?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Nisse
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 aug 2017 22:48
Ort: Katrineholm

Ändra till bakhängd motorhuv?

Inlägg av Nisse »

Hejsan!
Jag tycker att nuvarande infästning av motorhuven är rätt så irriterande och upplever ofta att huven är i vägen när jag ska göra något i motorrummet. Nu leker jag lite med tanken att som framtida projekt bygga om huven så att gångjärnen hamnar i bakkant (mot vindrutan alltså) så att huven öppnas bakåt istället för framåt.
Är det någon här på forumet som gjort någon liknande operation eller sett något exempel på det och har lite bra tips att komma med, kanske någon rent av vet vilken bilmodell som kan vara lämplig att ta gångjärn (och låsmekanism ifrån)?
Niva 1.7i 1996 (med namnet Babban)
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Ändra till bakhängd motorhuv?

Inlägg av Berlina »

Hej. Jag gjorde så på min gärdesbil, Volvo 343.
Tog gångjärn från en sedanbaklucka,i mitt fall Alfa 155.
Annars tror jag utanpåliggande gångjärn som sitter på tidiga hundkojan. Dom går att vika så huven går att luta mot tak/gummilist runt rutan.
Medlem 2019
Nisse
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 aug 2017 22:48
Ort: Katrineholm

Re: Ändra till bakhängd motorhuv?

Inlägg av Nisse »

Ja utanpåliggande dök upp i mitt huvud också efter lite fundering, känns onekligen smidigast och kan se lite trevligt robust ut. Man kanske skulle vara puritan och testa med ett par från en Niva-backlucka.....
Niva 1.7i 1996 (med namnet Babban)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Ändra till bakhängd motorhuv?

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Själv tycker jag inte att huven är I vägen alls, men om du tycker det kanske gångjärn från en merca skulle passa dig?

På min förra bil, en M-B E 430, hade huven en trevlig gimmick. Man lyfte den till ungefär samma vinkel som på alla bilar. Men den hade en fjäderbelastad ”vippa” på H gångjärn som man kunde trycka in och lyfta huven ytterligare. Den stod då i princip lodrätt upp. Mer ur vägen kan huven inte vara.
Här är en illustrativ video på hur det funkar:
https://www.youtube.com/watch?v=lRRx98t4jjk
videon visar hur det är på w126, som har en moj på båda gångjärnen. Min w210 hade den bara på H gångjärn. Funktionen är densamma.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Ändra till bakhängd motorhuv?

Inlägg av kallemed2l »

Volvo 700/900 har liknande spärr på gångjärnen till huven, så att huven kan ställas rakt upp.
Volvo 200 har utanpåliggande gångjärn till bakluckan.
Bör ju inte vara så svårt att hitta på en skrot...
Nisse
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 aug 2017 22:48
Ort: Katrineholm

Re: Ändra till bakhängd motorhuv?

Inlägg av Nisse »

Något extremt stort problem är det kanske inte med huven men lite stör den åtkomligheten när man skruvar med saker i främre delen av motorrummet tycker hag nog. Fast jag kanske skulle börja med att försöka justera den befintliga spärren, den känns lite glapp så huven på min bil kanske lutar mer i upprätt position än vad som är normalt på Niva. Kan man få huven att stå i närmare 90 graders vinkel så skulle det nog hjälpa en del också.
Nåväl, jag har ju fått lite tips på gångjärn jag kan kika närmare på, får försöka hinna med ett besök på bilskroten någon dag.
Niva 1.7i 1996 (med namnet Babban)
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Ändra till bakhängd motorhuv?

Inlägg av IvaniNivan »

Jag tycker inte att huven sitter ivägen. Och jag tror väl inte att det blir så mkt bättre om man bygger om den till bakhängd. Men om jag skulle bygga om så skulle jag bygga så huven blir möjlig att lyfta av istället. Alltså fyra pinnar med en låssprint som håller huven på plats. Många racerbilar har denna lösning för att snabbt och smidigt komma åt under huven.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Ändra till bakhängd motorhuv?

Inlägg av niva-2121 »

IvaniNivan skrev:Jag tycker inte att huven sitter ivägen. Och jag tror väl inte att det blir så mkt bättre om man bygger om den till bakhängd. Men om jag skulle bygga om så skulle jag bygga så huven blir möjlig att lyfta av istället. Alltså fyra pinnar med en låssprint som håller huven på plats. Många racerbilar har denna lösning för att snabbt och smidigt komma åt under huven.
Som Borgward 1500 och Isabella hade, och även vissa GM-bilar hade på 50 talet - bl a Buick.
Saab´s "kortnosar" hade huvar som relativt enkla att lyfta av.

Men en fördel med Niva´ns nuvarande framkantupphängning är att man i skogen, vid långsam körning på lågväxeln, kan ha huven öppen i bakkant och därmed ventilera motorrrummet.
Nog så viktigt om man har en Nordic Car Part has-/skyddsplåt som hindrar "fartvinden" att kyla drivlinan och andra komponenter under huven.
Forumsponsor
Nisse
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 aug 2017 22:48
Ort: Katrineholm

Re: Ändra till bakhängd motorhuv?

Inlägg av Nisse »

En huv som går att lyfta av är toppen när man ska göra större jobb men mindre kul när man bara ska kolla nivån på spolarvätskan eller liknande.
Att man inte tycker att huven är ivägen med originalplaceringen kan jag köpa, det handlar väl lite om tycke och smak, men nog måste det bli en skillnad om den öppnas bakåt jämfört med frammåt? Om man sen tycker att vinsten står i proportion mot arbetsinsatsen att bygga om är ju en annan femma.
Ventilering vid krypkörning har jag inte tänkt på, jag har helt enkelt kört för lite i terrängen hittills för att se behovet, men jag inser nu att det kan vara bra att kunna ventilera lite. Visserligen kan man ju öppna i framkant om man har gångjärnen bak men jag misstänker att det inte är lika effektivt i krypfart.
Niva 1.7i 1996 (med namnet Babban)
Skriv svar