Misständer på fyran ibland

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Misständer på fyran ibland

Inlägg av ahlberg »

Ryker den lite vitt, möjligen? Håller nog med om att det lutar åt toppen.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Niva i lada
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 aug 2017 21:36
Ort: Kinda

Re: Misständer på fyran ibland

Inlägg av Niva i lada »

Tack för att ni svarar i en svår stund som denna. Jodå, vitrök i början är det oftast... får se om någon verkstad kan tänkas ta tag i det utan att det kostar skjortan och kalsonger för börja riva en såpass modern motor det törs jag mig inte på. Undras vart man får tag i en packningssats fortast och om det behövs några specialverktyg? Jag har en vän som har en bilverkstad men han har aldrig skruvat Niva...
/ Dalman
Niva 1,7 -07 Skogsblomman
Ferguson -51, Thermaenius NT-7 -54, BM Victor -58, MF35 -60, BM Boxer -60, MF35 -61, Clark -73
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Misständer på fyran ibland

Inlägg av ahlberg »

Hej!

Motorn är inte särskilt modern, en seriös bilmekaniker med vanliga verktyg klarar detta utan bekymmer. Finns manualer på nätet att printa ut och ta med till verkstaden. Men, ofta är det inte bara att byta topppackning, det finns risk för att toppen har blivit skev i samband med överhettningen så den kan behöva planas. Detta görs av en motormekanisk verkstad, och är ju inte gratis - såklart. Men, har du tur så kontrollerar ni bara att toppen är plan och byter packning.

Vanligaste orsaken till överhettning är att man i samband med arbete i kylsystemet, t ex byte värmekran, inte luftat ordentligt - det är superviktigt!

Reservdelar: http://lada-niva.se/viewtopic.php?f=25& ... 5c2#p29653
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
halvars
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 sep 2013 08:17

Re: Misständer på fyran ibland

Inlägg av halvars »

Niva i lada skrev: Har använt felkodsläsarn som visar på misständning ibland på 2:an och 4:an.
Jag hade misständning på först en, sen två cylindrar. Bytte stift och kablar utan att det hjälpte, beställde sen en ny tändspole för ca 500kr och det verkar ha fixat problemet.
Skriv svar