Ånglås i förgasaren eller bränslepumpen?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
Hans
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 dec 2016 14:28
Ort: Älvdalen

Ånglås i förgasaren eller bränslepumpen?

Inlägg av Hans »

Hej,Finns det något bra tips att slippa ånglås troligen i förgasaren,Kanske kapa upp huven för mera luftgenomströmning eller fronten.Har fått ånglås då jag kört sakta på 1 och lågen vid skogskörning.Vänliga hälsningar Hans.
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ånglås i förgasaren eller bränslepumpen?

Inlägg av rid54 »

Nu är jag inte "expert" på Niva med förgasarmotor, men förgasarmotorer generellt är inte obekanta. Ånglås brukar uppstå i bränslepumpen eller i ledningen till denna, när det blir så varmt att bensinen förgasas. Pumpen kan inte pumpa gas, så då upphör bränsleleveransen till förgasaren. Förgasaren själv hålls kall av intagsluften och dessutom av själva förgasningen av bensin, som faktiskt tar värme från omgivningen, därav att man kan få "is i förgasaren" även vid plusgrader: luften tappar flera grader vid passagen genom förgasarhalsen.

Det kanske kan vara värt att kontrollera sugsidan så att den är fullständigt tät och det inte kan slinka in luft mellan tank och pump.

Edit: Efter att ha tittat på ritningar så verkar det som om Nivan har ett återflödesmunstycke i tilledningen från bränslepumpen och en returledning till tanken. Det borde ge cirkulation på bränslet, så att ånglås inte borde uppstå. Det kanske kom efter nån viss årsmodell? Om din bil har den funktionen intakt, verkar ånglås inte vara den troligaste felorsaken.
Senast redigerad av rid54 den 22 aug 2017 22:53, redigerad totalt 1 gånger.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Ånglås i förgasaren eller bränslepumpen?

Inlägg av niva-2121 »

Ett annat bra sätt att få ner temperaturen i motorrummet är att köra med "olåst" = öppen huv.
Brukade jag göra när det var varmt ute.
Forumsponsor
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Ånglås i förgasaren eller bränslepumpen?

Inlägg av Vazmannen »

Finns ju en tjockare packning att montera.

Sedan går det ju att montera en extra elpump,

Gjort det på mina 2103:or med gott resultat. Körde med Facet pumpar...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ånglås i förgasaren eller bränslepumpen?

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Användarens profilbild
Hans
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 dec 2016 14:28
Ort: Älvdalen

Re: Ånglås i förgasaren eller bränslepumpen?

Inlägg av Hans »

Tackar för tipsen, men hur ser värmeskölden ut, är det den som förvärmeslangen kommer från och går till luftrenaren som sitter på avgasgrenröret ? Kollat att bak på vattenpumpen går troligen en kylvattenslang in under förgasarens insugsrör men hittar ingen returslang,är det så det är med kylvattens värmningen i insugsröret? Det blir ånglås någonstans för om ca 20 min då jag har huven öppen för kylning så går nivan igång men innan tänder den inget totalt död,verkar också inte finnas mycket bensin i ett genomskinligt bränslefilter troligen biltema som sitter på bränsleslangen med ett buntband mot övre kylarslangen.Heja från Hans.
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ånglås i förgasaren eller bränslepumpen?

Inlägg av rid54 »

När den vägrar, prova med startgas. Då vet du säkert om det är ett bränslerelaterat problem eller ej.

Om det verkar bränslerelaterat, lossa bensinledningen från pumpen vid förgasaren och handpumpa. Vad händer?

Kolla även returledningen vid handpumpning.

Om det finns eftermonterade filter, ta bort dem under felsökningen, ersätt med rörstump om nödvändigt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ånglås i förgasaren eller bränslepumpen?

Inlägg av ahlberg »

Värmeskölden är som en rektangulär plåttallrik som sitter under förgasarfästet. Skyddar för strålningsvärne från avgasgrenröret.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Användarens profilbild
Hans
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 dec 2016 14:28
Ort: Älvdalen

Re: Ånglås i förgasaren eller bränslepumpen?

Inlägg av Hans »

Finns det bild på värmeskölden, Jag har två 1987 och en 1982 ingen har värmesköld vet någon vilken årsmodell den kom på eller var man kan köpa en sån.Det borde vara efter 87 årsmodell som den kom samt hur länge fanns förgasaren och är den ändrad vid någon årsmodell ? Hälsningar Hans.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ånglås i förgasaren eller bränslepumpen?

Inlägg av ahlberg »

Så här ungefär såg min ut på min Skräckis som faktiskt inte hade några större problem med ånglås, utom de allra varmaste dagarna på sommaren:

(det går ju att smida till en egen om man vill..)

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar