Demontera rutor

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Demontera rutor

Inlägg av Berlina »

Har nu kommit till stadiet att laga hål runt framruta och bakre sidorutor...
Använder man samma gummilist igen, eller köper man nya? -87årsmod..
Om man återanvänder gammal list, hur gör jag minst åverkan? Jag har aldrig demonterat någon ruta så är tacksam för tips.
Medlem 2019
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Demontera rutor

Inlägg av rid54 »

Om listerna är i gott skick bör de gå att återanvända. Om jag minns rätt är det sådana lister med en lös "kärna", dvs en smal sträng som man ska dra ur, så att läppen runt rutan går att vika undan lite. Har varit med om (hjälpreda till en kompis) när rutor togs ur och sattes i en gång för längesedan och det är vad jag minns iaf. Vid återmonteringen användes ett snöre, som placerats på nåt listigt sätt för att "fläka upp" listen så att rutan kunde tryckas in successivt. Därefter tryckte man i "kärnan" igen runt om. Troligen är det bra att använda ev bändverktyg av plast för att inte riskera flisor/sprickor.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Demontera rutor

Inlägg av ahlberg »

Mja.. kärna finns inte, men en plastkrom-list som "låser" gummilisten något lite marginellt.. i alla fall tar du ut rutan genom att inifrån lägga upp "läppen" över plåtkanten. Centimeter för centimeter. Jag brukar använda en trubbig stor skruvmejsel. När du lagt upp "läppen" på 3/4 brukar det gå att försiktigt dra ut rutan.

Montering sker genom att du lägger in ett grovt snöre, paracord/balaband/tjärdrev i spåret i gummilisten, håller rutan mot plåtkanten och drar i snöret så att läppen åker över kanten och så småningom glider rutan in. Jag brukar gosa till gummit med såpvatten eller diskmedel före.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Demontera rutor

Inlägg av Berlina »

Låter du isåfall dekor/kromlisten sitta kvar även vid montering,fram som sidorna?
Medlem 2019
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Demontera rutor

Inlägg av ahlberg »

Berlina skrev:Låter du isåfall dekor/kromlisten sitta kvar även vid montering,fram som sidorna?
Det går nog lättare om du tar bort den, men jag har gjort båda varianter.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar