För mycket olja, för mycket värme.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av ahlberg »

Instämmer med föreföregående talare. Visserligen är självläkning en tilltalande approach, men den kräver ett stort mått av tro på det osannolika.

Något med generatorn verkar sannolikt. En slirande rem brukar kunna avslöjas då man kan hittar svart gummifnas runt remhjulen.

Om du tänker byta generator går det, att med lite pyssel, få in en Biltema universalare. 65A räcker länge till en Niva och då behöver man inte idiotspänna remmen, vilket riskerar att knäcka vattenpumpens lager.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Örnen
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 aug 2015 22:43
Ort: LIIIIDINGÖ - Hälsans Ö

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av Örnen »

rid54 skrev:Kolla att drivremmen är tillräckligt bred. En för smal rem bottnar lätt och då slirar den även om man spänner remmen rejält. För hårt spänd rem kan skada vattenpumpen.
Det är ju orginalrem från fabrik, men de kan väl bli slitna å deformerade å börjar sladda. Riktigt varm motor, 1:an å gärna motlut så har den börjat skrika som en gris. "Töjer" sig remmen när den e varm, också? Är det ens förresten ens generatorremmen som skriker? :? Haha, shit va färsk man e, men va kul det är å skruva! (famous last words...)

Kommer inte åt den lilla kelgrisen förrän tidigast lördag, men va fasen heter "diodplatta" på engelska? Har plöjt manualer i väntan på närkontakt, men utan framgång där...

Självläkning har redan tillämpats på lite märkliga vibrationer som aldrig återkom, men en tanke med Nivan var att tvinga mig själv att sluta prokrastinera och bara försöka fixa till grejer :D
Hellre en generad Christer Björkman än en björktrast i generatorn

NIVA-2015 "Christer Björkman"
Örnen
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 aug 2015 22:43
Ort: LIIIIDINGÖ - Hälsans Ö

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av Örnen »

Märkte också under gårdagen att det finns ett "inverterat förhållande" mellan tempmätaren och batterispänningen som visas på displayen. Så länge spänningen håller sig relativt normal ligger mätaren fint strax över 90 grader, men när den faller skenar temperaturen direkt! fladdrar spänningen studsar nåljäveln runt som en galning.

Vad tror ni om detta?

// Ö
Hellre en generad Christer Björkman än en björktrast i generatorn

NIVA-2015 "Christer Björkman"
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av rid54 »

Det troliga (min uppfattning) är att det är nåt fel med jordning eller matning av instrumentet. Troligen håller inte batteriets spänning på och fluktuerar så och inte motortempen heller, men matningen eller nån intern förbindning i instrumentet konstrar. Då påverkas voltmetern (som ju mäter det som kommer in i instrumentet) och, sannolikt, även tempmätaren, som troligen är beroende av att det finns nån sorts konstant "referensspänning" att använda när den ska "omvandla tempsensorns värde till en visad temperatur". Är matningen eller jordningen inte perfekt, blir det troligen vimsiga värden.

Så...

Till att börja med kan man gå igenom alla säkringar. Kolla att de har bra kontakt (hållarna tappar spänsten lite efter ett tag) och att alla ytor är rena. Man kan böja kontaktfjädrarna lite försiktigt om det verkar för löst. Nästa steg är att ta loss instrumentet och kontrollera att de stora kontakterna på baksidan sitter som de ska.

Men börja för all del med att eliminera de lösa trådarna till cigg-tändaren...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av rid54 »

Diodplattan kan man nog kalla "diode assembly" och bli förstådd (om de förstår att man talar om en generator (alternator)).

Skrik är nog nästan alltid slirande rem. Jag brukar notera, att om remmen töjt sig (efter en tids drift) vill det ibland skrika till när fläktarna startar. Det beror på att dessa drar rejält med ström (20-30 A) och då belastas generatorn och går trögare. Om man får sådant skrik utan att fläktarna är igång, är det nog dags att kolla remspänningen. Är remspänningen "normal" är det kanske nån form av tillfällig överlast (kortslutning nånstans) som ger sig till känna. Servopumpen går tungt bara när man behöver vrida ratten hårt, dvs styra när bilen står stilla eller pressar mot ändläget (det ska man inte göra, pumpen blir onödigt upphettad). Vattenpumpen bör inte gå tungt under några förhållanden, så den orsakar nog inte nåt skrikande från remmen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Örnen
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 aug 2015 22:43
Ort: LIIIIDINGÖ - Hälsans Ö

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av Örnen »

Vilken jävla service! Tack och bock.
Mycket spännande att testa imorrn... Sist jag var inne under huven tog jag faktiskt en liten hobbyfil och rengjorde vad jag bestämde borde vara en jordning. (Den lilla kabeln från minuspolen till blaffig skruv i karossen). Den var helt grönärgad, men är nu blank. Drog ur gängorna på skruven också. Verkar ju inte ha hjälpt, men blankt blev det :D

Nu ämnar jag försvinna in i dimman för att komma ut med ett jämnt och fint blodsockervärde i garaget imorrn. Återkommer när jag haft sönder generatorn :shock:
Hellre en generad Christer Björkman än en björktrast i generatorn

NIVA-2015 "Christer Björkman"
Örnen
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 aug 2015 22:43
Ort: LIIIIDINGÖ - Hälsans Ö

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av Örnen »

La mig precis till med en rolig signatur och passade på att "döpa" bilen i samma veva eftersom valda delar av en björktrast visade sig ha gått in som en Tomahawk-missil i generatorn. Hur fan den hade kommit förbi skyddsplåten under, och dessutom gjort det med fart, är och förblir nog en gåta. :D
Trevligare saker har man ju gjort än att slita ut fjädrar och skit där.

Har rivit ut paneler och skådar precisionstejpningarna från Togliatti! Går loss på säkringar med mera så snart jag får tid. Funderar på det där med jordningar. Säkert en dum fråga, men har vi några sådana mellan generatorn och instrumentklusteret?
Hellre en generad Christer Björkman än en björktrast i generatorn

NIVA-2015 "Christer Björkman"
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av rid54 »

Nu kan säkert nånting vara fel i min beskrivning här, men generatorn är väl "jordad" i och med dess montage i motorn, dvs minuspolen till chassie. Motorn är förbunden med karossen med en jordfläta. Batteriets minuspol är väl på liknande sätt fäst i karossen med nån kabel. Dessa jordpunkter är gjorda för starka strömmar (laddström typ upp till 40 A, startström 100-200 A eller mer). Generatorns interna förbindelser (diodernas koppling mot generatorstomme) måste man öppna generatorn för att kunna kolla, det är genom diodplattans infästningsskruvar om jag inte minns fel.

Instrumentets jord går sannolikt genom en eller flera ledare i de mångpoliga kontakterna på baksidan och sedan till en skruv i karossen nånstans. Nu har du väl det nyare instrumenthuset, men på min '06 fanns en bristfällig jord som var mycket besvärande och svår att hitta. Det slutade med att jag fick löda in en extra tråd i "kretskortet" och dra den separat till en jordpunkt - därefter funkar det fint. De här jordningarna är inte avsedda för starka strömmer, det är tunna trådar och lite klenare kabelskor eller liknande för infästning i karossen. Ett jordfel kan ju vara i mulitkontakterna eller nån kabelsko eller dålig lödning, inte lätt att hitta rätt i härvorna. Och det nyare instrumenthuset går inte att jämföra med det föregående... det nya har diverse processorer och annat IC-kretsaktigt, medan det äldre har några motstånd och nån diod, förutom lamporna och mätarna.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar