För mycket olja, för mycket värme.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Örnen
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 aug 2015 22:43
Ort: LIIIIDINGÖ - Hälsans Ö

För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av Örnen »

Hej på er!
Relativt nybliven Niva-ägare (2 år) vill inleda med ett stort tack till detta forum! Köpte bilen ny från glidarna i E-tuna när jag var på grön kvist och behövde ta mig fram i skog å mark (fäller träd...), i stan ( bor utanför Stockholm) och på vintervägar på landet.
Skruvar hellre än bra, men försöker de få gånger man har tid och går all-in för å lära mig...(garanterat en av de sämsta i landet :shock: ), och då kommer frågan jag lurar på:

Tempen har börjat skena iväg uppåt sen ett tag tebaks, men har gått att pressa ner med "bullerknappen" på maxvärme rakt i ansiktet. Sen lös motorlampan ett tag, men på väg för att handla en sån felkodsläsare som rekommenderas här slocknade den och har inte tänts igen :x
Kollade oljan (bytt samtliga slaviskt 4 el 5 ggr på 3300 mil) som var en bra bit över max på stickan och hade läckt en del. jag bytte igen. Det låter så fint i motorn då... drog i exakt 3,75 l, men den e ändå uppe över max och nu går den upp på max och fläktarna orkar inte sänka tempen.
Fick tipset av en random mekaniker jag stötte på att det kan vara vevhusventilationen som är igensatt? har plockat isär och är nu nere i koppen under oljestickan och tvättar samt har rengjort tjockisslangen som fäster i det, men vet naturligtvis inte vad jag håller på med riktigt :lol:

Nu blev det långt! Tacksam för ideér

mvh/ Örnen
Hellre en generad Christer Björkman än en björktrast i generatorn

NIVA-2015 "Christer Björkman"
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av ahlberg »

Hur vet du att den verkligen är för varm? Kokar den? Eller är det bara mätaren?

Går båda kylfläktarna?

Var är nålen på mätaren när fläktarna startar?

När du kollar kylvatten, titta gärna även direkt i kyparen (öppna försiktigt..)

Spontant tror jag inte oljenivån har med saken att göra.

Har du tillgång till en multimeter kan du mäta resistansen i kylvattentempgivaren. Den sitter lite ovanför vattenpumpen och är betydligt mer exakt än mätaren i instrumentpanelen.

Temp Ohm
100 177
90 241
80 332
70 467
60 667
50 973
45 1188
40 1459
35 1802
30 2238
25 2796
20 3520
15 4450
10 5670
5 7280
0 9420
-5 12300
-10 16180
-15 21450
-20 28680
-30 52700
-40 100700


Kolla även så att kylvattnet ser friskt ut.. klart.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av rid54 »

Som redan har nämnts - kolla kylvätskan. Rätt mängd och att den inte är grumlad eller på något sätt kontaminerad (typ av olja). Man skulle ju i värsta fall kunna tänka sig att det vore nåt med topplockspackningen, dvs läckage, men det är ju inte en vanlig händelse. Om man öppnar kylaren (inte expansionskärlet) och startar motorn (KALL!) och det börjar tryckas ut kylvätska direkt, kan det trots allt vara läckage från cylindrar till kylsystem. Ofta kombineras det med vitrök och startsvårigheter och ojämn gång när motorn är kall.

Lite mer troligt kan nog vara att nån gummislang har säckat ihop lite, så att kylvätskan inte cirkulerar som den ska. Gummigrejer från .ru är inte alltid jättebra.

Det kan också vara termostaten som konstrar (inte öppnar som den ska).

Eller så är tempgivaren till motorstyrningen (ECU) felaktig.... Men om du både har högt värde på tempmätaren OCH fläktarna går, så är det nog varmt i kylsystemet; mätaren och ECU har olika givare, men det är ECU som startar fläktarna.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Örnen
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 aug 2015 22:43
Ort: LIIIIDINGÖ - Hälsans Ö

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av Örnen »

Tack för tips. Spännande!
Ska pilla och testa. Skrev nog inte det, men farhågan kring oljenivån kom av att det har pressats ut olja mellan ventilkåpan och motorblocket. Främst "bakåt", så att säga. Den halva som sitter under oljepåfyllningen.

Tror detta kan ha hänt, å nu blir det lite pinsamt, efter att jag drog till med en tå/häl-växling ner till 3:an på avfarten från motorvägen iklädd sågkängor :oops:
Resultat: redline på varven...

Skruvar hur som helst ihop vevhusventilationen igen, antar jag...
Ska läsa tråden om felkodsläsare, och en multimeter tror jag ligger nånstans.
Kylvattentempkontakten hade den där gummiisoleringshatten åkt av på så jag torkade rent och satte tillbaka. Vid närmare eftertanke har fläktarna startat senare och senare. Senast precis innan rött. Kikar om bägge går!

Skitbra hjälp!
Hellre en generad Christer Björkman än en björktrast i generatorn

NIVA-2015 "Christer Björkman"
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av ahlberg »

Ta ut och inspektera stiften, kanske planera för ett kompressionsprov. Om du inte hittar något annat spännande.

Lite oljeläck vid ventilkåpa är inget problem.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Örnen
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 aug 2015 22:43
Ort: LIIIIDINGÖ - Hälsans Ö

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av Örnen »

Så, då ska vi se...
Det finns kylvätska som e klar å fin.
Tog en sväng å tryckte på på grusvägarna runt Lidingö för att få upp värmen (lite extra vid golfbanorna) och när mätarn går i botten på mörkrött startar fläktarna (bägge). Multimetrar motstånd på tempgivarn som enligt tabell från ahlberg (tack för den!) visar ca: 100 grader. Mätte kallt och varmt och det känns inte som skeva värden nånstans.
Känns som att kylning funkar mao.

instrumentpanelen visar en spänning på mellan 11 och 12,3/12,4. Har sett att många skriver att det är acceptabelt, men innan har den minsann aldrig varit under 14. Hur mycket ska den ladda vid gaspådrag? Instrumentpanelens belysning är väldigt svag och lampan på halvljusknappen har lagt av.
Kunde heller inte starta efter att ha kört motorn varm. 2 ggr fick jag vänta i alla fall 10 min. Sen hoppade den igång direkt... När jag provade efter 1 min drog starten runt nåt varv bara, efter 5 min vevade den på obehindrat och efter ca 10, som sagt - start.

Kan va generatorremmen, eller? är det den som skriker åt mig ibland när man kör iväg från rödljus o. dyl med varm motor?

// Örnen
Hellre en generad Christer Björkman än en björktrast i generatorn

NIVA-2015 "Christer Björkman"
Örnen
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 aug 2015 22:43
Ort: LIIIIDINGÖ - Hälsans Ö

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av Örnen »

inget "bubbel" ur kylarn vid kallstart med locket av....
Hellre en generad Christer Björkman än en björktrast i generatorn

NIVA-2015 "Christer Björkman"
Örnen
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 aug 2015 22:43
Ort: LIIIIDINGÖ - Hälsans Ö

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av Örnen »

Ska gå loss med multimetern på batteriet imorrn!
Gonatt :shock:
Hellre en generad Christer Björkman än en björktrast i generatorn

NIVA-2015 "Christer Björkman"
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av ahlberg »

Systemspänning med motorn igång och laddat batteri bör vara runt 14 volt. 12,4 mätt över batteriet betyder att det inte laddas. Eller att det är kortis i det. Hur gammalt är det?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av rid54 »

Det du beskriver låter nästan som ett klassiskt jordfel i instrumentet (eller dess anslutningar). Svag/utebliven belysning, indikeringslampa som inte funkar, vansinninga värden från nån mätare... Är bränslemätaren vettig? Funkar indikeringslamporna för blinkers, dimljus, helljus som de ska?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Örnen
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 aug 2015 22:43
Ort: LIIIIDINGÖ - Hälsans Ö

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av Örnen »

Tomgång: 12,5-12,7V mellan polerna.

Tomgång med extra allt (maxfläkt, helljus, blinkers, defroster etc.): 11,5V

I startögonblicket: 9,7V
Värdena är samma med multimeter och på displayen i kupén.

Den enda lampan som inte funkar nu är torkare bakruta. Varning-, handbroms-, motorlampa mm. funkar och har bra ljus, men själva bakgrundsljuset på displayen är svagt och fladdrar ofta till och blir änku svagare när man ex. sätter på fläkt o. dyl.

Kom på att jag för 1,5 år sedan bytte mittkonsoll till en sån där AMC/ACV (med ölhållare :roll: ). orkade inte pilla tillbaka ciggtändaren och lämnade bara de sladdarn liggande under. kan de ligga och kortsluta på nåt sätt? Ska ändå plocka bort kåpan eftersom en bägare mjukglass med kolasås letade sig ner vid lågväxelns spak under gårdagen. :evil:
Om jag pillar bort dem bör jag justera säkringarna då?

MVH/ örnen
Hellre en generad Christer Björkman än en björktrast i generatorn

NIVA-2015 "Christer Björkman"
Örnen
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 aug 2015 22:43
Ort: LIIIIDINGÖ - Hälsans Ö

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av Örnen »

Om det nu med största sannolikhet är el/batteri/generator o. dyl som strular och inte kylningen av motorn borde det väl inte va nån större risk att köra bilen i alla fall kortare sträckor?
Hellre en generad Christer Björkman än en björktrast i generatorn

NIVA-2015 "Christer Björkman"
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av rid54 »

Sladdarna till cigg-tändaren kan absolut skapa problem om de inte är ordentligt isolerade. Det sitter ju en belysningspunkt där som går på instrumentbelysningens reostat. Vrid ner till minsta belysning, för säkerhets skull, innan du har kollat. Reostaten kan brinna av annars (been there done that, kan man säga). Om bilen inte överhettar på riktigt är det nog ingen fara att köra med den.

Din generator laddar inte som den ska. Endera slirar remmen, eller så är generatorn (ofta diodplattan) defekt. Kolla att drivremmen är tillräckligt bred. En för smal rem bottnar lätt och då slirar den även om man spänner remmen rejält. För hårt spänd rem kan skada vattenpumpen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
gubben i ladan
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
Ort: Växjö

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av gubben i ladan »

Jag tror nog det är diod plattan. Det kan vara så att det läcker kylarvatten från termostaten som droppar ner på generatorn och förstör dioderna.
Det problemet har jag hatt på min 07a vid 4000 mil.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: För mycket olja, för mycket värme.

Inlägg av niva-2121 »

När det gäller Niva vill jag citera Håkan Mattson, motorjournalisten: "Det är mycket man inte förstår" med mitt eget tillägga "och det blir mer och mer med åren".

Min Ludmilla laddade "normalt" första året i min ägo, d v s 13.7 volt vid normal landsvägskörning, upp till 13.9 volt några sekunder vid start innan laddningsregleringen "lugnat sig" och ner till 13.2 volt vid tomgång efter några minuter.

Men så plötsligt började generatorn inte kunna leverera mer än drygt 13 volt vid normalkörning.
Det räckte inte till för att kunna "skjuta in tillräckligt med kräm" i batteriet, som således tappade kapacitet succesivt.
Monterade ett nytt 60 Ah Bosch, efter lite strul med kablarna eftersom Bosch-batteriet och det ryska originalbatteriet hade olika polkonfiguration.
Ingen förbättring, så CTEK:en hängdes på varje kväll i garaget.

Så fick jag för mig att jag skulle överlåta Ludmilla i någon annans ömma sköte.
Rensade bort en massa elinstallationer, bl a s k "ljusförstärkare", starktonshorn, extra backljus, takbåge med fjärrljus, komradio m m.
Nu kämpade Ludmilla för att få vara kvar i mitt garage, som hon trivts så bra i, alldeles för ofta på pallbockar.
Hon återgick till att ladda "normalt".
Optimist som jag är så bytte jag tillbaka till det gamla ryska batteriet.
Men Ludmillas charmförsök upphörde inte = hon fortsatte att ladda "normalt.

Vad som hänt vet jag inte. Men HSB, som Ludmilla var skriven på, sa att allt självläker bara man väntar lite.

Jag har, som sagt, ingen förklaring till att hon, Ludmilla, tillfrisknade men, men HSB hade kanske rätt.

Ursäkta o t, men i alla fall en sannsaga.
Forumsponsor
Skriv svar