Min erfarenhet är inte baserad på fakta utan på subjektiv upplevelse.
De hårda originaldäcken bidrager till vibrationer i nästan hela bilen vid hastigheter över 30 km/t.
Jag gjorde jämförelse med mjuka Michelin 215/65-15" "åretrunt-däck".
Skillnaden var "enorm" till Michelin-däckens favör.
En subjektiv bedömning är att bullernivån var 6 - 9 dB(A) högre med de ryska däcken.
Finjustering av "dörrnäsorna" kan sänka vindbruset något vid högre hastigheter.
Jag justerade även vänsterdörrens läge genom 0,5 mm mellanlägg mellan gångjärnen och dörrkarmen/A-stolpen.
Min "elva" var välutrustad med drygt centimetern tjock matta i kupé och bagageutrymme samt aluminiumfoliebelagd tjock matta på motorhuvens insida.
Vidare hade försteägaren isolerat torpedväggen med tjock matta samt tätat alla genomgångar.
Gummimattor, inte plastdito, ovanpå originalmattorna bidrog till att sänka stomljuden.
Sedan höjde jag Nivan
, och då kom vibrationsproblemen
.