Skrikandes fläktrem. Gargh.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Skrikandes fläktrem. Gargh.

Inlägg av NEO »

Hej

Bytte rem på Otto nu och bytte då även remhjulet till kylarfläkten. Bytte inga andra remhjul.

Men trots detta så skriker den. Han var tyst i kanske 20 min, sen började den lite smått gnissla och snart nog var den tillbaka till sitt hysteriska monsterskrik från helvetet och man får återigen gå loss med remsprayen. Mötte en nyare vit Niva i en kurva i Malmköping och även den skrek lite. Så ja, det är la förmodligen en feature mer än ett tillkortakommande. Men skriket Otto ger ifrån sig är så extremt att folk 5 mil bort undrar om det är ett flyglarm eller vad det är.

Det slutar oftast om man kopplar ur eller om man duttar och lirkar med gasen i urkopplat läge.

Finns det något man kan göra åt det förutom storpack remspray...?
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Skrikandes fläktrem. Gargh.

Inlägg av ahlberg »

Nej, det är inte normalt. Hur är linjeringen av hjulen? Varför bytte du remhjulet till vattenpumpen? Finns det något glapp i vattenpumpen? Sitter det original generator?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Skrikandes fläktrem. Gargh.

Inlägg av NEO »

ahlberg skrev:Nej, det är inte normalt. Hur är linjeringen av hjulen? Varför bytte du remhjulet till vattenpumpen? Finns det något glapp i vattenpumpen? Sitter det original generator?
Hej

Bytte vattenpump och bytte hjulet då också. Hade någon tanke om att det blivit slitet eller skadat och att det var delvis därför den skrek. Oklart om det är original generator, skulle vilja svara ja på det. Vattenpumpen är ny, inte kollat glappet dock men lät med den gamla och den nya.

Hade även en tanke om att det var gammal olja och skit på hjulen så har försökt motortvätta och avfetta. Finns la utrymme till förbättring där dock.

Jag tycker nog att de linjerar bra men svårt att säga. Vanligt att de inte gör det och därför skriker?

Några bilder på generator och hjul alignment.

https://www.dropbox.com/s/aabkvy0npngwv ... 0.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/4lcfrbanbko9d ... 1.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/3sviaafxstg30 ... 3.JPG?dl=0
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Skrikandes fläktrem. Gargh.

Inlägg av ahlberg »

Ja, det ser väl bra ut. Testa att spänna lite mer än vad du tycker är lagom, för att höra om ljuder ändras .. Är det generatorn så brukar det ju tystna när batteriet är laddat, inte hålla på hela tiden..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Skrikandes fläktrem. Gargh.

Inlägg av NEO »

Har man inte svurit på ryska tidigare så lär man ju göra det nu. :? Detta känns otippat trångt och bökigt för att vara en niva. När kylsystemet var ur så var det ju en baggis men vill inte riva det igen. Njet! Vad är bästa sättet att spänna remmen på dessa?

Problemen jag stöter på är att muttern högst upp på armen sitter tight till bakom kylslangarna. Sen finns det heller inte någon spännskruv eller kuggmutter som jag är van vid på tex audisarna. Där man pressar generatorn ut från blocket eller enkelt skruvar med ”kuggmuttern”. Nu har jag hämtat kofoten men hittar inga bra brytpunkter. :roll:

Tips?
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Skrikandes fläktrem. Gargh.

Inlägg av NEO »

Moments later... Blev lite lite lite argare till och lyckades få in skiftnyckel och kofot. Antar att det var det där sista som fick bägaren att rinna över som fattades. Nu jäklar är den spänd. :twisted: So far inget gnissel men vi får la se om det håller i sig.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Skrikandes fläktrem. Gargh.

Inlägg av ahlberg »

NEO skrev:Vad är bästa sättet att spänna remmen på dessa?

Problemen jag stöter på är att muttern högst upp på armen sitter tight till bakom kylslangarna. Nu har jag hämtat kofoten men hittar inga bra brytpunkter. :roll:

Tips?
Du är på rätt spår, kofot mellan generator och motorblock och använda enbart M8:an på spänn-armen. Den övre muttern brukar man inte behöva röra.

Tänk på att inte överspänna, det sitter lager i vattenpumpen som inte tycker om för mycket radiell belastning.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Skrikandes fläktrem. Gargh.

Inlägg av NEO »

M8 på spännarmen? Känns som den jag känner att jag saknar. Skillnad på årsmodeller? Jag kan bara se att jag på denna 88'a har 16mm muttern på armen och sen den genomgående 19mm bult/muttern i botten.

Har inte koll på vad som är överspänna i Lada-svängen. Hade detta varit på audin så hade jag tyckt att det var i spänstigaste laget. :shock: Kanske borde släppa lite lite lite.


ahlberg skrev:
NEO skrev:Vad är bästa sättet att spänna remmen på dessa?

Problemen jag stöter på är att muttern högst upp på armen sitter tight till bakom kylslangarna. Nu har jag hämtat kofoten men hittar inga bra brytpunkter. :roll:

Tips?
Du är på rätt spår, kofot mellan generator och motorblock och använda enbart M8:an på spänn-armen. Den övre muttern brukar man inte behöva röra.

Tänk på att inte överspänna, det sitter lager i vattenpumpen som inte tycker om för mycket radiell belastning.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Skrikandes fläktrem. Gargh.

Inlägg av rid54 »

Jag har för mig att det (på även andra biltyper) kan bli lite skrikigt och konstigt om inte kilremmen har rätt bredd. När man spänner en rem som är lite i smalaste laget, så tar innerkanten i botten på remskivorna. Mera spänning hjälper inte egentligen, utan det skriker (och slirar) ändå. Med rätt rembredd tas lasten där den ska, på sidorna av remmen och insidorna av remlägena på remskivorna. Då behöver man inte heller spänna så hårt för att det ska funka. Tror att det fnns möjlighet att välja mellan 10 mm och 9,5 eller 9 för Nivan, men troligen ska det inte vara den smalaste.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Skrikandes fläktrem. Gargh.

Inlägg av wadsbo »

Har också lite problem med skrikande generatorrem, trots att jag bytte bara för ett par månader sedan. Lite skrik vid start men tystnar sedan. Inte hela världen kanske men lite irriterande.
Funderar på om jag ska prova en lite bredare. Original ska remmen vara 10,7 mm bred (tror jag, har servo) men tänkte ev. testa en från Biltema som är 11,9 m.m.
Skulle ju såklart kunna spänna remmen mer men den känns "lagom" som den är tycker jag.
Va' tror ni? Skulle det funka med en lite bredare rem?
/Wadsbo
Niva-15
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Skrikandes fläktrem. Gargh.

Inlägg av rid54 »

Undrar om det inte kan vara skillnad mellan olika fabrikat på remmar... dvs att friktionen och "skrikvilligheten" varierar med vad remmen är byggd av. Det är väl skillnad på "gummi och gummi", kan jag tänka. Såvitt jag kan se, är det nästan inget som skiljer från vad man upplevt på gamla Volvo (140-160 etc) vad gäller geometri på remskivor och remmar, och där var det ju bara att spänna till lite så tystnade det. Det som skiljer från "då" och "nu" kan vara att generatorerna är lite mer kraftfulla (högre maxström) och därmed går lite trögare när de ska fylla på ström i batteriet för att betala startmotorns strömskuld precis efter start. Nivan är dessutom oväntat trång i det området och att byta och spänna remmen är lite tjurigt. Man kanske ska fundera ut nåt specialverktyg. Min har lite skriktendens vid kökörning, när kylfläktarna fått gå lite och man äntligen får börja köra lite igen. Även där uppstår ju en strömskuld eftersom kylfläktarna tycks dra rejält med ström.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Skrikandes fläktrem. Gargh.

Inlägg av wadsbo »

Ja det är lite trixigt att byta och spänna men jag brukar göra det underifrån med kofot i ena näven och spärrskaft med lång hylsa i andra. Funkar faktiskt ganska så bra.
Niva-15
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Skrikandes fläktrem. Gargh.

Inlägg av rid54 »

wadsbo skrev:Ja det är lite trixigt att byta och spänna men jag brukar göra det underifrån med kofot i ena näven och spärrskaft med lång hylsa i andra. Funkar faktiskt ganska så bra.
Det ska testas när det blir aktuellt nästa gång!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Skrikandes fläktrem. Gargh.

Inlägg av niva-2121 »

Kanske inte utan orsak "moderna" bilar har "multiribbrem" i stället för kilrep? :roll:
Forumsponsor
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Skrikandes fläktrem. Gargh.

Inlägg av maggan »

Jag kør med rem från biltema och har aldri hatt noen problemer med skriking.
kommer inte ihåg dimensjonen men den var 0.5mm bredare en det jan hittade på reservdelssidor på nætet
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Skriv svar