Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
ot3012to
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 mar 2009 20:59

Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ot3012to »

Hej.
Jag har en Niva -95 1.7i, och fram tills nu har det inte varit nått problem. :!:
Problemet är att den startar men efter 3-5 sec. så bara dör den, och försöker jag att gasa så dör den direkt.
Den startar på nytt vid varje försök, håller jag ner gaspedalen lite eller mycket så rusar motorn först upp efter att sedan övergå till ett tuffande på bara 2 eller 3cylindrar. :?:
Det ska tillägas att min Niva mod. har GM-s grejor med bl a: det helelektroniska tändsystemet, sitter som två separata tändspolemoduler och lite andra grejor förstås.
Sen sitter det en data-box till vä. om förarplatsens fötter bakom plasten.
Jag har kollat upp dom mesta givarna i motorrummet och dom är ok, och det kommer gnista och den är fin och bensin kommer det fram med ok tryck från pump.
Jag har ringt runt till flera verkstäder icke-Niva och givetvis Niva värkstäder även till reservdelsförsäljn. ställen, men ingen har varit med eller hört om detta fenomen.
Det jag fick fram var att runt -95 och i omnäjd var inte det bästa som Niva har presterat, verkar som om dom tog lite ditten & datten bara för att kunna få fram några bilar.
Men ju nyare dom blev efter det, så blev dom bättre och bättre.

Frågan kort då:
Vad kan det vara?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

Funkar din Check Engine lampa? Slocknar den när du startat? Tänds den när det krånglar?

Vanligaste bekymren är CTS-givaren, slangen till MAP-givaren. Lite ovanligare fel är själva injektorn samt tändelektroniken. Gnistan kan ju testas med t ex en tändningsstroboskop där man flyttar givaren mellan stiften.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivamasen
Inlägg: 135
Blev medlem: 01 dec 2008 20:17

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Nivamasen »

Jag tror det är bensinpumpen, hade samma fenomen på vår lt 31. Tror inte på tändmodulen. Det var tvär dött när min havererade, kan ju i och för sig vara en av tändspolarna som gått, mät på de isf. Tror jag har ett par liggande.
/Jonas
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Markus Almroth »

Mät spänningen över map-sensorn med en multimeter medan du suger i slangen. Den skall röra sig mellan 0 till 5V... Kolla att det ligger spänning över den över huvudtaget :-)

Det _kan_ vara bränsletrycket också. inte alls omöjligt. Det går att mäta genom att sätta ett T-stycke med en manometer på bränsleslangen till insprutningshalsen. Det skall ligga på runt 1,2 bar och variera litegrann med gaspådraget. Trycket skall alltså vara konstant relativt trycket före gasspjället. Öppnar du luftburken skall trycket vara konstant oavsett gaspådrag.

Hmm. Kolla att ingen sork har fastnat i luftintaget. (Det HAR hänt och gav liknande symtom).

Det hetaste tipset är slangen till map-sensorn.
Den är vit och flexibel, mapsensorn sitter bredvid batteriet. Det går en slang till den, och det står GM på den :-)

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

Du skriver ju "bensin med ok tryck" - frågan är hur länge? Kan du höra att soppapumpen går under tiden du testar? Men, CE-lampan kan berätta väldigt mycket - om vi får igång den...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ot3012to
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 mar 2009 20:59

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ot3012to »

Hej.
Tackasam för alla svar, det är goa tips att bolla med.
Jag kollade vidare på förgashistorian och det kom ju fram bensin.
Men jag fick lite turligt till låns en förgasare och bytte den, sen har den gått bra.(än så länge)
Men "check engine"-lampan lyser till ibland på tomgång.
Sist som den började blinka så fick jag byta den s k temperaturgivarn för motorinställn.(den har säkert ett fint namn)
Den kostar inte jätte mycket, ca 600:-, så jag ska prova att byta den innan den lägger av helt igen.
:D

Än en gång, tack för alla tips, dom är goa att ha med sig.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

Fina namnet på kylvattengivaren är: CTS Coolant Temperature Sensor. Vanligt fel.

Hjälpte det att byta "förgasare" (trottelhus) så är ju felet inringat - och då kan du ju spara 600:- - vänta med att byta CTS, vet ja...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ot3012to
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 mar 2009 20:59

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ot3012to »

Hej och tack igen. :mrgreen:
Tack för hjäpen av ditt fina schema över motorrummets givare, CTS heter ju den s k "temp.givaren för motor inställn." :lol:
Nu till mitt problem igen:
Som sagt nu går den igen men vid start "och den är lättstartad" så går den oroligt på tomgång.
Efter ca 10 sec. så är det precis som om den ställer in sig och går jämt och fin, men gasar jag till så går den oroligt igen ca 10 sec.
Detta gör den bara när den är kall :?:
Det måste vara någon tomgångsmojäng :?:.
Frågan är om jag kan använda delar från den gamla TBI-unit som den kallas, eller om det är klurigt :!:
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

Det finns en sorts eldrivna luftventliler där som säkert kan krångla. Har inte haft isär min egen så jag vet inte hur knepigt det är.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Liffride »

Ja, det sitter en tomgångsventil där, ta loss och gör rent, var beredd på att byta o-ring.
Den sitter i trottelhuset o är den som har fyra "tåtar".
Sitter på samma sida som alla vakuumanslutningar.

Hade problem med för hög tomgång på min egen, tog loss den o gjorde rent... voila!

Mvh
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
ot3012to
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 mar 2009 20:59

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ot3012to »

Tjena och tack för tipset. :idea:
Jag ska checka tomgångsmojängen och se om den går att rengöra, så får vi se om den går jämnare på tomgång. ;)
ot3012to
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 mar 2009 20:59

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ot3012to »

Tjena alla mekasugna.
Nu ska ni få höra nått dråpligt och lite skämmigt, men jag är sur för att jag har fått betala ett felsök och fått en fel förgasare (tbi) isatt.
Det hela började ju med att min Niva -95 1.7i startade men efter 3-5 sek. så stannade den.
Efter att ha kollat gnista och att bensin kom fram, så bestämde jag mig för att lämna in den till en vanlig svensson mek.(det enda som finns runt där jag bor)
Dom kunde inte koppla upp sig via data, så han gjorde väl en rövare och beställde en beg. förgasare från en Opel.
Ja, hör och häppna en OPEL, men på förg.så står det "made in rsa".
Tydligen anv. Opel denna förg. åxå.
Ok, han skruvar ihop den på nivan och den startar och går, men den går lite hoppigt på tomgång och det kunde han inte fixa.
Jag hämta bilen och är glad att den går igen.
Idag den 7/4 åkte jag till besiktningen och allt var frid o fröjd ända tills han kollade avgasvärderna :!: :!: :!:
Det var inte ett värde som var i närheten av godkänt.
Ok, jag åkte raka vägen till verkstaden som hade mekat med min bil.
Jag frågade ut honom om alla anslutningar och att givare såg lika ut på dom båda förg., han svarade ja.
Jag frågade ändå var han hade den gamla förg. (Niva org.), han sa att den ligger slängd ute i den stora containern.
Ok, jag hoppade i den och började leta och snart fann jag den.
Jag åkte sen hem och började riva ner Opel-förg, sen jämförde jag den med min förra.
Då visar det sig att den är näst intill identisk men, där dom tre slangarna med vakuum går in är två av ingångarna jaa det finns inga hål bakom till dom.
Så jag börjar polera upp min gamla förg. , för den var rätt skitig och lite oxiderad.
Efter det så tillverkar jag nya packn. åxå, verkstaden hade bara klenat dit packn.silikon och det vet ni ju som har anv. det, att det skiter ju ut överallt.
Så går det att tillv. egna så gör det, det tjänar man på i längden.
Sedan skruvar jag ihop allting och går till förarsidan :? ska den starta och strula lika dant som innan eller....
Jag vrider om tändningsnycklen och den hoppar igång direkt.
Jag väntar på att den ev. ska stanna men den fortsätter att gå och det går att gasa utan att den dör.
Jag kör en runda så att den blir varm åxå, och allt funkar perfekt.
Då är det inte utan att man tänker för sig själv, härlig ryss-kvalitet.


Så vad kan man lära sig av detta, jo:
gör det själv, våga skruva ner prylarna för då ser man hur pass skicket är på grejorna.
Allt som behövdes var tydligen bara en rejäl rensning.
:mrgreen:

:evil: Så imorron ska jag på rekklamations-jakt, och jag lovar att ta med startveven in på förhandlingen :twisted:
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Larsson »

Tyvärr är det ofta så när man lämnar in grejera till "proffsen".........det byter ut nån stor dyr sak på känn och hoppas att det löser problemen.

Om det visar sig att den stora dyra saken inte var problemet så får du ofta betala för den i allafall.

Kul att det började fungera för dig.

Och visst känns det bra när man lyckats fixa nått som "proffsen" inte lyckats med. ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

Grattis! Menar du att bakom de tre slanganslutningarna hade man täppt igen? Eller var där inga hål i packningen?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Liffride »

Skönt att det löste sig!

Ja, dom anslutningarna är viktiga att ha i ordning, märkligt att de var täppta på den nya...
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
Skriv svar