Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
ot3012to
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 mar 2009 20:59

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ot3012to »

Tjena igen.
Nu har jag varit nere på verkstaden och ordnat upp det felaktiga. :D
Sen bad jag honom att koppla upp avgas-mojängen, jag kände mig säker på att värdena var ok nu.
Men inte då, alla värdena var fortfarande uppåt väggarna men kanske inte lika mycket. :?:
Nu känns det som om jag är tillbaka från början igen förutom att nu går den bra märkligt nog.
Det lutar mer och mer åt att köra bilen till en RIKTIG Niva verkstad. :roll:
Tyvärr så har jag 15-20 mil till närmaste, eller känner nån till någon närmare i sådana fall.
Jag bor i värnamo.

Men har nån något tips, så är jag glad.
Det verkar ju som om man kan utesluta åtminstone:
CTS och lamda-sensorn, för annars skulle ju bilen gå ojämnt eller stanna när den blir varm.

Men en notering till.
Jag var inne hos en annan bil-verkstad i förbifarten och han kopplade upp avgas-mojängen.
Han sa att mellan katten och grenröret, blir det hemskt varmt.
Han sa att det kan bero på antingen för fet eller för mager blandning. :!:
Men var är det då som gör att den blandar galet :?: :?:
Detta kan kanske bidra till nån tanke.

Tacksam för nya svar ;)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

Jag har fått ordning på min mickapär nu så jag kan läsa telemetrin, den hade troligen kunnat tala om sanningen - du kan bygga en själv om du är lite händig eller låna min om du har vägarna förbi..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Liffride »

Hur var det med check engine lampan? den lyser till ibland skrev du?
eller lyser den konstant? OM den lyser konstant så går bilen bra ändå- o ignorerar felaktig info från trasiga sensorer. men den kan inte lambdareglera.
Det kan mycket väl vara lambdasensorn ändå, bilen kan gå ok även om den börjar bli gammal o trött.

Tycker du borde göra "gem-tricket" som är så populärt hos oss NIVA- tbi ägare!
Då slipper du förhoppningsvis gissa längre, utan får en indikation om vad som är fel.
Har hjälpt mig jättemycket.

FÖR MAGER eller FÖR FET blandning brukar kunna generera felkoder med- "check engine" lampan tänds.

se till att du använder ett gem utan plastöverdrag på bara, det leder så dåligt :mrgreen:

Mvh
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Markus Almroth »

Det kan mycket väl vara CTS. Det kan också vara att packningen vid grenröret är dålig, eller att grenröret är sprucket så det sugs in luft i avgaserna och lurar lambdan.

Och så kan det förstås vara lambdan.

Om du lossar batteripolen och kör bilen tills varningslampan tänds, så får du nya friska felkoder som du kan läsa av med gemet. Då kommer du veta om den går för magert eller för fett och kanske tom varför. Min gissning lutar nog åt CTS i alla fall, då brukar den kunna gå hur bra som helst.

Prova vicka på kontakten till CTS medan bilen står på tomgång och se om det händer ngt.

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

CTS är lätt att mäta - skall ligga runt 250 ohm vid genomvarm motor
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ot3012to
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 mar 2009 20:59

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ot3012to »

Hej. :cry:
Har tappat hoppet för Nivan.
Nu är den billig, eller var.
För jag pratade med min svåger för en stund sen, och han sa.
-Om du inte har åtkomst till data boxern så gör det inget, det går att mäta varje givare manuellt.
Bara man vet vilka värden dom skall ligga på.
Så då är frågan, och jag har säkerligen fått nått värde till nån givare innan.
Men det vore bra om jag kunde få dom igen, tack.

Vilka värden skall respektive givare ha :?:
Lamdan :?:
Givaren i luftburken :?:
Givaren jämte dom tre vakuum slangarna på tbi, är det tomgångs givarn :?:
Givaren som sitter på tbi gasspjällsaxlen :?:
Tacksam för värden om nån vet, kan ju vara bra att ha i framtiden åxå.
För fler Niva-bilar vill jag ha.

Sen verkar det ju som om det skulle kunna vara lamdan el. CTS givarna utan att det märks så mycket på gången.
Nån av er har ju redan varit inne på detta.(tacksam) ;)
Ska åxå tilläggas att när jag körde hem bilen ikväll så låg min fru bakom, utifall att det skulle stanna.
Då sa hon att den spottar ur sig mycket konstig rök :?: och min svåger var inne på att det tyder på att den får i sig extra bränsle.
I så fall så blir ju katten kaputt, men det går väl alltid sätta dit en universal som är lite billigare.
Det ska åxå nämnas att den första mekaniker el.klåparn, har skruvat lite på OA-givare(är det oktan inställn).
Men han fick ingen skillnad, så jag hoppas att han skuvade tillbaka den i samma läge.
Eller är denna känslig :?:

Ja, det här ska nog gå att reda ut åxå.
Det behöver inte vara riktigt så klurigt som man kan tro, bara för att det är elektronik inblandat :D

Tacksam för svar igen :|
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

OA-givaren är inte känslig, den har bara två lägen enligt ECU. Men, istället för att mäta ALLA givare, skall du inte försöka få den att blinka koder så du vet vad som är på tok. Dessutom tror jag att om du åker in till en Opel-mek och ber honom låtsas det är en Kadett av de senaste modellerna så kan han se felkoderna med en OBD-läsare.

Jag har inte tillgång till alla sensorernas värden, bara ATS (luftburk) och CTS (kylvatten)=

Temp Ohm
100 177
90 241
80 332
70 467
60 667
50 973
45 1188
40 1459
35 1802
30 2238
25 2796
20 3520
15 4450
10 5670
5 7280
0 9420
-5 12300
-10 16180
-15 21450
-20 28680
-30 52700
-40 100700
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ot3012to
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 mar 2009 20:59

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ot3012to »

Tjena Ahlberg.
Ok, jag provar och mäter på dom givare som jag har fått.
Sen kan jag ju höra med en Opel mek.
Tack så länge.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ot3012to
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 mar 2009 20:59

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ot3012to »

Hej.
Tack för tipsen "Ahlberg".
Jag har inte kollat givarna eller felkoderna ännu men jag ringe en Niva verkstad i Lund.(Autocenter)
Jag har blivit lite tjenis med honom, i varefall så har han inte tröttnat på alla mina frågor.
Han sa att i och med att alla mina avgas-värden var uppåt väggarna så är det ingen givare som ställer till det så mycket.
Ett av värderna, Hc som ska vara max 100 var på min 650 :shock:
Han bad mig att istället kolla komp.test och ev. om toppackn. är sönder eller om ev. en ventilfjäder har hoppat ur eller gått sönder.
Dom har själv felsökt en Niva för en tid sedan och det tog ca 30 tim.(häftig räkning måste det ha blivit)
Till slut hittade dom att en vetilfjäder var kapput.
Han gick hyffsat ändå för att kompritionen öppnade ventilen lagom. :?
Jag kollade senast igår kväll min komp.
Och alla cylindrarna visade 13.3kg(med en biltema mätare).
Huvudsaken var att alla var jämna.
Så nu ska jag checka ventiler och sist (pust) toppackningen.
Det skall tilläggas att jag först innan påskhelgen här fyllde jag på lite kylvatten.(ca 4dl)
Nu efter helgen har kanske bara kört 2-3mil, hade nivån sjunkit med ca 2dl.
Ev. så är det en lite skada i toppackn. som kan bli värre eller har jag otur så kan det vara en spricka eller skada i blocket,topper.(i kylsystemet). :oops:

Pga detta så har ev. katalysatorn fått stryk av allt extra bränsle som den verkar få.
Så vet nån ifall att man kan anv. en universal kat. från Biltema :?:
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

Universalkatten från Biltema funkar - med lite svetsning och ett sånt där anpassningsrör pressat i flera diametrar som man kapar och svetsar in. Lite pussel.

Man kan även råka tappa ett järnspett genom befintlig katalysator om den är igentäppt av sot. Funkar allt annat så skall bilen ge bra värden på bilprovningen utan fungerande kat - tro det eller ej. Men det är ju inte lagligt... och lagliga vill vi ju vara.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ot3012to
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 mar 2009 20:59

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ot3012to »

Hej på er igen. :mrgreen:
Jag undrar om någon vet om Biltemas universal lamda-sond går att använda :?: För min verkar kaputt.
Och sen skulle jag vilja att några av er mäter OA-sensorn.Det är ju en potensiometer och man får ju olika ohm-värden när man justerar.
När man skruvar på den så ändrar sig inte något avgas-värde, konstigt tycker jag men bara för att vara säker så vill jag ställa in rätt ohm-värde.
Den bör väl ha samma värde på alla åtminstone GM-modeller.När jag skruvar den i topp och botten så får jag fram ca 2.0-10.0 ohm.
Men dom sätter ju inte dit en givare utan en funktion :?

Nu har jag fått ner avgas-värderna nästan bra, ska bara vara lamdan och ev. just. av OA-sensorn kvar.
;) Tack på förhand. :mrgreen:
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Markus Almroth »

Hm. OA. Det är väl den som ställer vilket oktan-tal soppan är?
Det lär du inte märka några avgasvärden på. Inte på tomgång i alla fall. Den påverkar nog mest tändningen i praktiken, så du kan få högre soppaförbrukninge och lägre effekt om du ställer den "fel" ...

Jag har för mig att det står i verkstadshandboken vilket värde det skall vara för vilket oktan. (Tips, vi har inte 68-oktan längre i Sverige, men om du åker till Ryssland med den så kanske det blir nödvändigt :-) )

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

OA kan du ratta på tills du får blodstörtning - det enda som händer är att CE-lampan tänds och indikera "OA wrong position". För att rattandet skall ha någon effekt måste ECU sättas i setup-mode, med en Lada-OBD-mackapär. För övrigt läser ECU bara den som HÖG eller LÅG - finns inga mellanlägen.

Biltemas lambda BÖR funka - men jag vet ingen som kan bekräfta det? Eller? Min egen är inte testad tillräckligt - än.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Markus Almroth »

Hm. Det där med setup-mode är jag mycket tveksam till.

GM-P4 har ju inget eeprom, eller batteribackupat ram, så den kan inte spara några data längre än tills någon lyfter batteripolen.

/M
Skriv svar