Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Larsson »

Håller med Ahlberg.......sätt dig in i hur systemet funkar och försök dra nån slutsats av det i stället för att chansbyta grejer och bli pank på köpet. :?
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ot3012to
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 mar 2009 20:59

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ot3012to »

Hej igen.
Det här med att chansa och byta grejor, det har vi inte gjort utan vi har nästan varit säkra på att det skulle vara lambdan.
Och alla givarna funkar ju för mäter man när bilen går så ser man att dom arbetar på olika värden.
Vad är det som är så säkert att inte ECU har fått en knäpp av nått så att den ställer in fel värden. :?:
Från början när jag avläste koder med ett "gem" så fick jag bara "1lång mellanr. 2korta" alltså =12.
Och det visar väl bara att det är ok eller :?:
Jag kollade senast ikväll och det var likadant.
Provade ändå igen för vara säker, jag la av batterikablen i ca2min, sen startade jag bilen och lät den gå tills den var varm
ca 80-90grader enligt mätaren i instrumenteringen.
Sen stannade jag bilen och sedan läste jag av koder igen, och det visar samma 12. :!:
Så vad mer kan jag gå igenom, för vi har kollat det mesta.
Ahlberg, det här som du sa tidigare att låta dom kolla den som en Opel kadett.
Har du nån erfarenhet av det eller är det en chansning, och i så fall om dom kan koppla in sig med OBD-kontakt.
Kan dom läsa av vad Nivan ska ha för referensvärden, och sen tala om vad son verkligen är fel. :?:
Eller kanske skratta dom bara åt mig. ;)
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Liffride »

Ja,
den visar först kod tolv tre gånger på raken- sen eventuella felkoder tre gånger på raken för att sen avsluta med kod tolv.

har du inga fel så blinkar den bara 12 en massa gånger.

Blir lite förvirrad- är du säker på att det är co2 du menar och inte co? för det är väl inget konstigt med ett sådant värde på co2?

din lada har inte den nyare standardiserade obd-2 kontakten utan obd-1,
så det krävs en verkstad som har det.
opel är därför ett hett tips efter som dom har använt sig av samma insprutningssystem som niva TBI- sån som du har!


Mvh
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

ot3012to skrev:Hej igen.
Det här med att chansa och byta grejor, det har vi inte gjort utan vi har nästan varit säkra på att det skulle vara lambdan.
Och alla givarna funkar ju för mäter man när bilen går så ser man att dom arbetar på olika värden.
Vad är det som är så säkert att inte ECU har fått en knäpp av nått så att den ställer in fel värden. :?:
Från början när jag avläste koder med ett "gem" så fick jag bara "1lång mellanr. 2korta" alltså =12.
Och det visar väl bara att det är ok eller :?:
Jag kollade senast ikväll och det var likadant.
Provade ändå igen för vara säker, jag la av batterikablen i ca2min, sen startade jag bilen och lät den gå tills den var varm
ca 80-90grader enligt mätaren i instrumenteringen.
Sen stannade jag bilen och sedan läste jag av koder igen, och det visar samma 12. :!:
Så vad mer kan jag gå igenom, för vi har kollat det mesta.
Ahlberg, det här som du sa tidigare att låta dom kolla den som en Opel kadett.
Har du nån erfarenhet av det eller är det en chansning, och i så fall om dom kan koppla in sig med OBD-kontakt.
Kan dom läsa av vad Nivan ska ha för referensvärden, och sen tala om vad son verkligen är fel. :?:
Eller kanske skratta dom bara åt mig. ;)
Ni har inte chansat utan varit säkra på att det är lambdan? Bara bytt kyltempgivare, trottelhus och nu senast halvt på väg att byta ECU? Nåja...

Läsa koder med gem är bara meningsfullt om ECU har detekterat något! Du måste köra tills CE-lampan tänds, först då finns det någon kod att läsa av. Tänds den inte kan det fortfarande vara något fel, men inte tillräckligt tydligt för att ECU skall upptäcka det.

Angående Opel - nej, jag är inte säker. Om kontakten passar skulle jag däremot sätta en pilsner på att åtminstone felkoderna matchar GM-standard och de flesta givarna går att läsa av. Men visst, det finns en risk att bli utskrattad - du har valt fel bil om du inte vill ta den risken.

En modern ECU får inte en knäpp - det snurrar hela tiden interna kontrollprogram som övervakar funktionen - ett fel upptäcks och CE-lampan tänds. I stort sett alla fel resulterar i felaktigt förbränning - vilket detekteras med Lambdasonden och även då tänds CE. Gamla VAG-sprut (K-jetronic och liknande) hade inte Lamda, ingen datakoppling och inte ens en CE-lampa - det går inte att jämföra.

Men, om bilen går bra, bränsleförbrukningen rimlig, CE-lampan inte lyser och avgasvärdena är besiktningsbara - vad är problemet?

Och allvarligt talat - vi är flera här på forumet som försöker hjälpa till - men du agerar mera efter vad dina mekarpolare på VAG och nissarna på Biltema säger?? Sedan när deras goda råd inte leder nånstans kommer du tillbaka hit? Det är inte så det funkar på forum.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ot3012to
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 mar 2009 20:59

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ot3012to »

Hej.
Först och främst vill jag be om ursäkt om jag har förolämpat nån av er eller forumets etikett. :roll:
Liffride, jag menar nog det andra Co-värdet det ska vara det som för att bli godkänd (max 0.5).
Det har varit det värdet som har legat högt, ca 15.
Jag hade lite högt Hc-värde innan ca 1200, men det fick jag ner till ca 50.
P.g.a litet läckage vid insugn.rörets packn. och lite vid där (3st) vakuum-slangarna går in i TBI.
Men nu i det sista så har hc gått upp till ca 250 igen och utan något läckage. :?:

Ahlberg, det som jag har bytt på Nivan är bara lamdan, men den var ok som satt där. :?(så den gamla satte jag tillbaka)
Och några andra givare har jag inte bytt, för dom har jag kollat av efter värden som jag har fått av er.(tackar så mycket) :|
Har jag skrivit tidigare att avgas-värderna är ok så fel av mig, jag vill få sagt att nästan alla värderna är ok utom det här Co men nu har Hc åxå börjat öka lite.
Så givetvis så har jag provat dom mesta av era tips, men iom att felet fortfarande ligger och lurar så vill jag gärna skriva och bolla andra ideér. :mrgreen:
Det jag har kvar är att åka bort till Opel-verkstad och prata med dom personligen, då är det nog lättare att förstå varann och så ser dom direkt hur det ser ut.
Och givetvis Ahlberg du som är med och driver forumet vill man inte vara vidsynt och ta in ideér från alla håll :cry: så trodde ju jag detta.
För i slutänden så har man ju lärt sig mycket annat åxå.
För jag vill inte vara oförskämd och otacksam, då känns som om vi inte hittar nått som hjälper till mitt fenomen. :|
Så vill ingen svara på detta så vill jag tacka för er tid gentemot mig och till många tips som jag givetvis bär med mig.
8-)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

1. Tänds CE-lampan vid start? J/N
2. slocknar den när motorn startat? J/N
3. tänds den under körning? J/N

Om du får den att tändas under körning - blinka fram koderna och delge oss dem!

Utan koder måste du till en verkstad som kan koppla upp sig mot din ECU och läsa alla värden.

Alternativet är att byta på chans - men den strategin verkar du ju behärska. :)


Angående vett och etikett - du har fått flera tips om saker att kolla och vi får inga besked om du har gjort det, vad resultatet blev eller varför du valt att inte göra testet. Klart att t ex Markus lägger ner fallet om du inte ens bemödar dig med att kommentera hans förslag på tester av MAP.

Min ärliga uppfattning: Jag tror vi är flera här som inte riktigt känner på vilken nivå vi skall förklara för dig? Vet du hur man hanterar en Multimeter, till exempel? Får man lov att fråga om du gör åtgärderna själv eller berättar du för olika mekaniker vad vi skriver här? Skall du fortsätta att ha Niva kommer det att bli väldigt jobbigt om du inte tar dig tid att lära och läsa det som faktiskt finns dokumenterat och sen försöker omsätta det i praktiken, på egen hand. Det är fel bil om du är beroende av att andra skall tänka och skruva - vi har haft flera sådana som passerat revy på detta och det gamla forumet. Man blandar ihop "lättmekad" med "behöver inte mekas med". Nivan är lättmekad - men gudarna skall veta att det krävs skruvande! Man måste tycka det är skoj.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Markus Almroth »

Kollat sprucket grenrör, läckage i avgassystemet framför lambdan?

(gör ett undantag ;-) )

/M
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Liffride »

Markus Almroth skrev: Liffride. Provade du detta i ngt slags körcykel. Typ en viss vända som du kör exakt likadant? Jag tror nämligen bara OA läses när man startar motorn. (så vitt jag minns). Den påverkar sannolikt inte ett smack på tomgång heller, utan bara när man börjar belasta maskinen litegrann. Det är ju egentligen inte förrän man börjar närma sig maxlast som oktantalet har någon större betydelse och eftersom Nivan saknar knacksensor, så kan nog OA faktiskt ha en viss betydelse. Åtminstone vid lite högre varv och belastning.

/M
Såg att jag missat att svarat...

Körcykel? nja det kan jag inte riktigt påstå. :oops:
började forska i det där när jag såg skruvmejselmärken på OA- plus att jag har något hög bränsle förbrukning.

Jag kollade vilken position OA stod i via efilive och jämförde med värden från en bekräftat orörd bil-
och mina såg helt annorlunda ut. det var då jag började kolla med olika värden o se hur dom påverkade tändningen.

både på tomgång och högre varv kunde jag inte se någon skillnad,
och inte heller i normal körning tyckte jag mig kunna se någon skillnad( jag har dokumenterat ganska friskt hur bilen beter sig vid olika körstilar- det är ju kul :mrgreen: )
det var då jag snubblade på ett utdrag ur en
TBI-bok för nivan som jag länkat till tidigare-
http://www.ladausa.net/forum/viewtopic. ... b2b7a1e0e2

Där kan man bla läsa:
The electronic control module monitors the voltage from the potensiometer any time the ignition is on.
this can be observed in the Tech 1 DATA LIST mode when the engine is running.

However, changes to the amount of spark retard based on the potensiometer input signal will only
take effect when the Tech 1 tool is used in the "Miscellaneous Tests- Octane Adjustment" Mode.

Efter det drog jag mig tillbaka... Tillfälligt. :)

Mvh
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
Kalle LKPG
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 apr 2009 17:36
Ort: Linköping

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Kalle LKPG »

Ny ägare på denna då:)

Ska ta tag i detta lite mera snart o sätta mig att läsa igenom tråden grundligt!

MVH Kalle
Lada Niva -88 Grisbil
Lada Niva -95
Cheva pickup -77 http://www.camaroforumet.se/viewtopic.php?id=13733
Saab 9-5t -98
Rörhög lr sandloppa bubblabaserad
Önskar köpa sandloppa lr dyl! Bra pris = Snabb affär! Ring Kalle 073 673 06 79
Kalle LKPG
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 apr 2009 17:36
Ort: Linköping

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Kalle LKPG »

Nu är den bes;)
Lada Niva -88 Grisbil
Lada Niva -95
Cheva pickup -77 http://www.camaroforumet.se/viewtopic.php?id=13733
Saab 9-5t -98
Rörhög lr sandloppa bubblabaserad
Önskar köpa sandloppa lr dyl! Bra pris = Snabb affär! Ring Kalle 073 673 06 79
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Larsson »

Gick det så enkelt? :shock:
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Senihol »

Funkar den som den ska, eller?
Avgasvärdena måste ju ha varit OK i varje fall.
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Kalle LKPG
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 apr 2009 17:36
Ort: Linköping

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Kalle LKPG »

Ja fuska lite o slog i 4l e85. Så "felet" kvarstår ju egentligen men bilen går kanon. Så ja kanske nog struntar i att åtgärda det på ett tag.

Riktigt nöjd med bilen då den bara har lite ytrost o är i ett riktigt bra skick. Egentligen för fin för skogen men det är ju endå svårt att låta bli:D

Dock är femmans växel åt skogen så ja ska ta lådan från min -88a o byta med tänkte ja då ja antar att de passar? o Så ska ja byta en damask fram då den såg lite sleten ut. Sen är det bara att tuta o köra:)

Bild

MVH Kalle
Lada Niva -88 Grisbil
Lada Niva -95
Cheva pickup -77 http://www.camaroforumet.se/viewtopic.php?id=13733
Saab 9-5t -98
Rörhög lr sandloppa bubblabaserad
Önskar köpa sandloppa lr dyl! Bra pris = Snabb affär! Ring Kalle 073 673 06 79
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

Lådan passar - bara ta med dig växellådsbalken - för säkerhets skull. Bakgavlarna kan nämligen skilja - men med balk så passar det. Glöm inte kolla muttern på utgående och tryckbrickan till ingående.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Kalle LKPG
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 apr 2009 17:36
Ort: Linköping

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Kalle LKPG »

ahlberg skrev:Lådan passar - bara ta med dig växellådsbalken - för säkerhets skull. Bakgavlarna kan nämligen skilja - men med balk så passar det. Glöm inte kolla muttern på utgående och tryckbrickan till ingående.
Tackar för tipset!

Hur vet man hur man ska justera fördelningslådan sen? Verkar ju vara av betydelse som ja förstått det!

MVH Kalle
Lada Niva -88 Grisbil
Lada Niva -95
Cheva pickup -77 http://www.camaroforumet.se/viewtopic.php?id=13733
Saab 9-5t -98
Rörhög lr sandloppa bubblabaserad
Önskar köpa sandloppa lr dyl! Bra pris = Snabb affär! Ring Kalle 073 673 06 79
Skriv svar