Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

Jag är ingen expert heller, men expertisen påstår att det finns några bitar man kan skriva till som sparas - bland annat OA och önskat tomgångsvarv. Jag måste dock reservera mig för att blivit förd bakom ljuset - kan fackpamparna så kan väl jag. Mycket möjligt jag fattat det fel...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ot3012to
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 mar 2009 20:59

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ot3012to »

Tjena.
Tackar för svaren.
Få se om jag ta och köper en lamda via Biltema och prova, men jag ska höra mig för ang. priset på Nivas egna.
Ang.OA-sensorn så går den att skruva på till dödagar :twisted: men man får bara ett visst ohm-värde min och max.
Jag tänkte att om nån ville mäta vad en oskruvad OA-sensor ska ha för värde så ställer jag min därefter. ;)
Eller registrerar inte ECU:n detta förrän man går in i ett programeringsläge :?: :?:
Så frågan : kan inte OA-sensorn påverka nått förrän man går in via ECU:s diagnostuttag och program mode. :?:
Klurigt :?
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Markus Almroth »

Jag måste kolla schemat igen. Återkommer.
/M
ot3012to
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 mar 2009 20:59

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ot3012to »

Hej igen.
Tänkte slänga in lite bättre och sämre vetande. ;)
Det ända värde som skenar nu är CO2, det visar 14-15 och bör ligga på 0.5. :shock:
Men den största boven var HC-värdet, det låg på ca 1000-1300 alltså mycket tjuvluft :roll:
Igår under Lördagen ordnade vi detta, med en burk läckspray och tålamod.
Det var en hel del läckage vid insugn. packn, vi tog bort insugn.röret och bytte bara pakn. till insuget.
Den sitter ihop med grenrörspackn. så vi fick karva en stund igenom armeringen och satte dit en ny.(packn. var inte dålig men den läckte ändå in tjuvluft)
Ok, start igen och prova med läcksprayen och det var ok.
Sen var det packn. där dom tre vakuumslangarna går in i förgasaren, :roll: där hade jag gjort en egen.
För nere på verkstaden första ggr. så, hade han klabbat dit pakn.silikon och som hade kletat ut och i nån av slangarna.
Men det var svårt att tillverka en egen pakn. där för att det verkar som om det har luggit en o-ring som slingrar sig fram och tillbaka i spåret.
Men vi försökte med några ituklippta o-ringar och pakn. och lite spec.packn.tätn.klister.(som bara märkes värkstäder har)
Sen blev det helt tätt. ;) gott :mrgreen:

Men det dråpliga är att från det att bilen inte gick riktigt och att nån bytte förgasare och jag bytte tillbaka, så tydligen behövde min TBI bara en rejäl rundsmörjning :D
och lite tjuvlufts tätn. och ska best. en O2-sensor sen kanske ev. en katt åxå.
Visst är jag glad men det har ju krävts en hel del felsökn. 8-)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

Här står rätt mycket om OA:

http://www.lada.co.uk/forum/viewtopic.p ... er&start=0

Vet inte om man blir mycket klokare, men man menar i alla fall att den skall lämna 1 volt. Har tejpat igen min bil och kan inte mäta för tillfället...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Liffride »

ahlberg skrev:OA kan du ratta på tills du får blodstörtning - det enda som händer är att CE-lampan tänds och indikera "OA wrong position". För att rattandet skall ha någon effekt måste ECU sättas i setup-mode, med en Lada-OBD-mackapär.
Bekräftas här:
http://www.ladausa.net/forum/viewtopic. ... b2b7a1e0e2

Jag har också testat vad som händer om man ändrar på octane adjustern och övervakat med efilive-
ingen skillnad alls på tändförställning. (onödigt vetande: det finns en parameter som heter MinLP i efilive som direkt är associerad med OA)
Du kan nog vara lugn- iallafall när det gäller octane adjustern.

Mvh
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Markus Almroth »

Jag kollade lite i mina gamla papper och åtminstone P4 som sitter i Opel saknar "långtidsminne" alltså den nollställs helt om man lyfter batteripolen.

Från programvaran jag rotade igenom såg jag att den bara mäter om det ä högt eller lågt. Jag brydde mig aldrig om att sätta mig in i exakt vad som händer när man vrider på den.

Liffride. Provade du detta i ngt slags körcykel. Typ en viss vända som du kör exakt likadant? Jag tror nämligen bara OA läses när man startar motorn. (så vitt jag minns). Den påverkar sannolikt inte ett smack på tomgång heller, utan bara när man börjar belasta maskinen litegrann. Det är ju egentligen inte förrän man börjar närma sig maxlast som oktantalet har någon större betydelse och eftersom Nivan saknar knacksensor, så kan nog OA faktiskt ha en viss betydelse. Åtminstone vid lite högre varv och belastning.

/M
ot3012to
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 mar 2009 20:59

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ot3012to »

Hej.
Och tack för inläggen, då behöver jag inte oroa mig än.
Ang. universal lamda-sensor från biltema, har fått bekräftat att den inte funkar.
Hade varit bra i och med att den kostar bara ca 500:-, så en orig. kostar 2300:- :shock:
Men det är väl bara och bita i det sura äpplet och köpa en sån. :(
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

ot3012to skrev:Ang. universal lamda-sensor från biltema, har fått bekräftat att den inte funkar.
Får man fråga hur det blev bekräftat?

Sen är ju ett annat alternativ att åka ut på en skrot och ta en Lamdba sond från en Opel eller jänke som har GM-sprut..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ot3012to
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 mar 2009 20:59

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ot3012to »

Hej.
Jo, ang.lamda-bekräftelsen. :idea:
Först pratade jag med bildels ansvarig på Biltemas kundtjänst och redde ut det, han sa.
Deras universal-lamda har som till nivans 4st sladdar; 2st vita signal + och -, sen en vanlig + och -.
Nivans sladdar är alla olikfärgade, så då vågade inte han att rekommendera denna.
Sen sa åxå min niva reservd.-snubbe att han vet folk som har köpt Biltemas lamdasonder och dom har inte funkat.
Sen har dom inte fått lämna tillbaka dom, så det är mej bekräftat.
:mrgreen:

Ang. hämta en från en skrot, ja då bör man kanske forska lite eller bara prova. ;)
Så att inte Nivas är anpassad efter sig, fast det tror man ju knappt heller.
Niva tar väl inte fram så många olika specialdelar. :? eller.
Ja, Niva hittar jag inte runt där jag bor men visst lite Opel skulle nog gå att hitta. ;)
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Senihol »

Det är som så att Nivans insprutning som kallas TBI (Throttle Base Injection), är ett insprutningssystem tillverkat av GM. På detaljerna står det ofta "GM", "Delphi" eller nåt annat standardbetonat namn.
Insprutningen kommer alltså från hyllan och det är egentligen bara programmet i styrboxen som är specifikt för Niva.

Därför föreslog Ahlberg att du kunde leta på en syresond från en Opel eller liknande, eftersom det är samma delar... Alternativet är att kolla på närmaste reservdelsbutik efter sond från en lämplig Opel. Min syresond (som är original) sitter det en lapp på märkt "Delphi".

Biltemasonden borde funka, eftersom GM vad jag vet använder normala spänningsnivåer på syresonden. Enda problemet är att veta vilken kabel som gör vad. Ahlberg har precis monterat en sån på sin bil. (Och den funkar väl, Ahlberg?)
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

Jag har inte kunnat testa fullt ut eftersom min TPS lurat hjärnan att jag har haft 20% gas trots stängt spjäll. Riktig testkörning har jag därför inte gjort. Men, jag ser mätvärden från Lambdan i EFI-live, 0,47 volt även vid stillastående motor?? Såå... jag vill inte bekräfta att det funkar - än.

Sladdarna till Biltema är: två vita = värme plus och minus - kvittar hur man kopplar. Svart = signal. Grå =signal jord.

Lada har lite annat tänk i färgsättningen - och dessutom finns GMs kablage där emellan för att göra förvirringen fullständig. Man måste läsa schema.. och tänka. Jobbigt. :geek:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av Markus Almroth »

Eller också mäter man upp den gamla.

Att hitta de två ledarna som går till elementet torde vara elementärt (hihihi) de har ngn ohm emellan sig, men oanslutna till jord.

Jord är också rätt enkel. Den är (hoppas jag) ihopkopplad med chassijord.

Sen är det bara signalledaren kvar.

/M
ot3012to
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 mar 2009 20:59

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ot3012to »

Hej.
Ok, förstår hur ni menar med delarna till GM och Opel och så.
Ska bli användbart och veta om Biltemas syresensor funkar. :?:
Som sagt, jag har best. en Niva-lamda och monterat den :evil:
Det blev inte annorlunda. :ugeek:
Ok, skit åxå.
Men då har min mekarkompis som han själv tycker och vet av alla sina erfarenheter, att då allt verkar ok så bör
det vara styrenheten(ECU).
På deras V.A.G-bilar av den äldre sorten så har dom en liknande min TBI.
Så när dom då har haft problem med sina bilar, så har det inte varit lamdan så kan det ha varit bränsleregulatorn men har det inte varit den heller
så har det varit styrenheten.
Så nu har jag hittat en ECU uppe i Eksjö på en skrot, han ska ha 950:- för den och han vill inte ha tillbaka den ifall att. :?
Så jag tänkte höra efter lite råd, tror ni att det kan vara denna iom att vi har kollat alla övriga givare och dom är ok.Bilen går perfekt annars, bara lite törstigare.(Co2 på 15)
Jag har bara en kuslig känsla bak i ryggen att det kanske ev. inte är ECU heller, utan kanske bara nåt mycket enkelt. :shock:
(annars kanske den syns billigt på blocket snart) :|
Hur ska jag göra :?:
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Märkligt problem...mycket tacksam för svar.

Inlägg av ahlberg »

Det är inte ECU - lampan hade aldrig slocknat om det var något allvarligare fel. ECU självtestar sig själv hela tiden.

Du kanske skulle låta någon läsa av felkoder och telemetri innan du lagt hela din förmögenhet på delar som inte är sönder?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar