Fälgar och däck

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Beckistuta
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 maj 2017 12:37
Ort: Mora, Sweden

Fälgar och däck

Inlägg av Beckistuta »

Hej
Jag har lite frågor om däck och fälgar. Vad jag förstår har orginalfälgarna till min -86:a ett ET på 58mm?
Hur mycket kan man bredda innåt innan det tar i? Alltså hur mycket mer ET kan man ha?
Om man ändrar fälgar till mindre ET vad är då lagom för att det ska gå jämt med orginalskärmarna?
Är det någon som kör med spacers bak för att få till det estetiska?
Jag tycker admin Larssons röda bil ser bra ut och skulle vilja ha den bredden på däck och samma inpressning.
Någon som kan hjälpa med info och tips?
/Erik
-86 Niva 1600
-75 TGB11 aluzink, turbodiesel, servo, 38,5" creepy crawler
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Fälgar och däck

Inlägg av ahlberg »

Det hela beror ju på vilka däck du tänkt dig..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Beckistuta
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 maj 2017 12:37
Ort: Mora, Sweden

Re: Fälgar och däck

Inlägg av Beckistuta »

ahlberg skrev:Det hela beror ju på vilka däck du tänkt dig..
vill ha så stora som möjligt, ska göra hoodoo höjningen också.
/Erik
-86 Niva 1600
-75 TGB11 aluzink, turbodiesel, servo, 38,5" creepy crawler
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Fälgar och däck

Inlägg av niva-2121 »

Jag hade 215/80-15" Cooper Discovery A/T på Niva JET 15" fälgar med ET 38.
Med ungefär 60 mm höjning, medelst Niva option-fjädrar, var det endast vid extrema infjädringar som bakdäcken tog i skärmkanten något litet.
När man "diagonalade" ett krondike t ex.
Hade innerskärmarna kvar = ej vidgade/urskurna hjulhus-/skärmkanter.
Enbart demonterade innerskärmar hade medgivit uppemot 5 mm större frigång - tror/gissar jag.
Forumsponsor
Skriv svar