Sida 1 av 1

Niva VS Land Rover Defender VS Toyota

Postat: 05 apr 2017 22:25
av gubben i ladan
Tävling:
Vilken bil Fungerar bäst? Niva -07a eller Defender -08a eller Toyota Land Cruiser -02a tror jag.
Bilarna ska köras till Marocko och tillbaka till Sverige 1000 - 1100 mil på 4 veckor.
Vad tror ni går sönder, och på vilken bil ?
Skriv här var ni tror händer, svar kommer efter 7 maj. :D

Re: Niva VS Land Rover Defender VS Toyota

Postat: 06 apr 2017 08:23
av niva-2121
Toyota Landcruiser är erkänt driftsäkra bilar. Dessutom bekväma. Skulle jag välja.
Min erfarenhet av Niva och Defender är att det är lite av ett vågspel, samt att de inte på långa vägar är så komfortabla som LC.
För att köra en Defender så långt måste man vara lite av fakir med mycket mycket god kondition.
Dessutom får man inte vara överviktig och varken för lång eller för kort.
Min prioritering blir:
1. LC
2. Niva
3. Defender

Jag har ägt Defender Storm -04 och Defender Puma -09 ungefär 3 år vardera. Aldrig pallat mer än drygt 30 mil utan värk i hela kroppen.
Kört cirka 55 mil i ett sträck med Niva -11 utan obehag. Men det var innan den fick höjningsfjädrar. Långturen genomfördes med fina mjuka Michelin "All Season" (dubbfria X-Ice) 215/70-15. Eftersom jag provat såväl tidigare nämnda däck som originalhjul samt 215/80-15 Cooper Discoverer A/T på Niva så vill jag rekommendera Michelin-däcken för en långresa. Men då måste man ha i åtanke att "All Season" har lite sämre väggrepp på våta sommarvägar - men å andra sidan är betydligt komfortablare vid landsvägskörning. Ett extra plus för "All Season" är att de närmar sig A/T-däcken och följaktligen även duger för grusväg och lättare offroad, jämfört med originalhjulen som verkar skodda med bakelit eller annan hårdplast.

Re: Niva VS Land Rover Defender VS Toyota

Postat: 13 apr 2017 12:26
av Alf
Svårt att gissa när man inte vet hur långt bilarna gått och hur väl omhändertagna dom är...

Toyota har ju ruskigt bra rykte så jag gissar att den håller bäst.
Land rover kommer sen.
Nivan är lite opålitlig tycker jag. Känns som störst sannolikhet att den skulle drabbas av nåt.

Lycka till med resandet!!

/Alf

Re: Niva VS Land Rover Defender VS Toyota

Postat: 13 apr 2017 13:18
av rid54
Till Marocko... Via Spanien då, kan man tro, med den förutsatta körsträckan. Det är nog inte så att vägarna kommer ta kol på nån av bilarna. Mitt tips är att ingen av bilarna kommer att få ett stoppande fel (förutsatt normalt noggrann genomgång före starten), men Nivan och LandRovern kommer att visa upp nåt mer trivialt problem, som att vindrutetorkarna lägger av eller det blir ett jordfel i instrumentet eller möjligen att det blir nåt knas med kopplinshydrauliken (Niva). Toyota LC såg jag mycket i Algeriet, många med uppenbart hårt liv bakom sig, men de rullade. Hur de modernare årgångarna klarar sig i svåra förhållanden vet jag inte, troligen kan elektronikfel och annat komma i dem också. Jag skulle inte tveka att ta en Niva på den beskrivna trippen, men jag skulle ha med lite småsaker, kan jag säga.

Re: Niva VS Land Rover Defender VS Toyota

Postat: 19 apr 2017 21:01
av gubben i ladan
Det lutar nog mot Toyota vinner, den är från -86.
Lr -08 har diverse elfel.
Nivan lunkar på, den har en del små problem som,
motorlampa, kopplingen och någon rem.
Bränsle förbrukningen vinner Nivan 1,06 blandad körning
Motor väg och branta backar.

Re: Niva VS Land Rover Defender VS Toyota

Postat: 07 maj 2017 21:09
av gubben i ladan
Nu är Nivan hemma, 1221 mil blev det och 0,96 lit/mil, inte så illa med alla dessa extra kilona.
Det blev ett nytt bakhjulslager bytt i Tiznit 10 mil söder om Agadir. 450 kr material och 500 kr för arbete.
Motorn har gått som en klocka, har inte fyllt på olja en enda gång, den är strax över min.

Re: Niva VS Land Rover Defender VS Toyota

Postat: 08 maj 2017 19:01
av rid54
Bakhjulslager minsann....

Hoppas ni hade kul också under resan! 0,96 är ju riktigt bra.

Re: Niva VS Land Rover Defender VS Toyota

Postat: 11 maj 2017 11:20
av Alf
Hur gick det för dom andra två då??
Inget alls problem?

/Alf

Re: Niva VS Land Rover Defender VS Toyota

Postat: 11 maj 2017 22:50
av gubben i ladan
Toyotan var bara med en vecka och den läckte olja hela tiden.
Land Rovern hade elfel hela tiden, centrallås, larm, startspärr, blinkers, mm.

Re: Niva VS Land Rover Defender VS Toyota

Postat: 12 maj 2017 08:14
av niva-2121
gubben i ladan skrev:Toyotan var bara med en vecka och den läckte olja hela tiden.
Land Rovern hade elfel hela tiden, centrallås, larm, startspärr, blinkers, mm.
Bekräftar min förutfattade mening och tvärt om!

D v s att Deffen skulle ha elfel. Puritanerna bland LR-folket förespråkar att vid långresor bör man ha en "o-elektrifierad" Deffe.
Lika med före 1998 = Tdi-motor med mekanisk insprutning.
Land Rovers motorproblem började under BMW´s ägarskap - då de lade sig i bilarnas konstruktion.
Dock är den i resan deltagande Deffen tillverkad under Fords ägarskap och med Ford-motor.

Att LandCruisern gav upp p g a oljeläckage förvånar mig. Men är läckaget på ett besvärligt ställe, t ex bakre ramlagret, så förstår jag.

Re: Niva VS Land Rover Defender VS Toyota

Postat: 12 maj 2017 21:56
av gubben i ladan
Toyotan gav inte upp, den bara läckte lite hela tiden.
Vi körde bara en vecka tillsammans.

Re: Niva VS Land Rover Defender VS Toyota

Postat: 13 maj 2017 08:03
av niva-2121
gubben i ladan skrev:Toyotan gav inte upp, den bara läckte lite hela tiden.
Vi körde bara en vecka tillsammans.
Som Citroen 2CV-ägare sedan över 40 år tillbaka så skulle jag INTE kalla det läckage.
Det tillhör bilens konstruktion för att hålla alla packboxar fuktiga och därmed hålla dem mjuka för att förhindra att de läcker! :o :shock: :? :roll: :oops: :lol:
Om en Land Rover läcker har det en annan funktion, nämligen att markera revir. 8-)

Re: Niva VS Land Rover Defender VS Toyota

Postat: 13 maj 2017 23:35
av gubben i ladan
Om det slutar att läcka är det inte bra.