Kopplingsproblem

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Kopplingsproblem

Inlägg av AlterEgo »

Efter att min Niva stått ett tag var kopplingenspedalen stum... Har lammelen fastnat, och hur får jag loss den enklast? Funderar på ett trick som används på traktorer, att bogsera den med avslagen tändning och massera pedalen. Eller finns det bättre trick?
Träsktroll wannabe
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Kopplingsproblem

Inlägg av rid54 »

Stum pedal bör inte kunna hänga ihop med fastnad lamell, mekaniken ser inte ut så, riktigt. Det troliga är att huvud- eller slavcylindern "geggat fast". För säkerhets skull kan du kolla kopplingsarmen, bända lite med nåt verktyg och se om själva armen kan röra sig, men det troliga är att problemet är i hydrauliken.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Kopplingsproblem

Inlägg av AlterEgo »

Det låter rimligt, och mycket trevligare än att behöva ta ner lådan...
Träsktroll wannabe
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Kopplingsproblem

Inlägg av Zphinx »

Jag tror mer på att uttrampningslagret har fastnat.
Det brukar bli en del smuts på axeln.
Att hydrauliken som är i olja skulle rosta/ kärva ihop tror jag inte riktigt på.
Men man vet ju aldrig. Ta bort cylindern vid lådan. Sitter med 2 skruv. Tryck ned kopplingen. Går det inte o koppla så sitter felet i hydraliken.

//Z
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Kopplingsproblem

Inlägg av rid54 »

Jag vill inte säga emot att det kan vara nåt mekaniskt. Men jag nämner gärna, att "oljan" i kopplingshydrauliken är bromsvätska, ingen olja. Den är dessutom hygroskopisk (som all normal bromsvätska) så det blir gärna korrosion i de ingående delarna av fukten som sugs upp över tid, om man inte byter vätskan med några års mellanrum.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar