Förgasare?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Felixniva
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2016 14:29

Re: Förgasare?

Inlägg av Felixniva »

Den drar extrema mängder olja också och har kollat under den men det är aldrig oljefläckar eller nå
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Förgasare?

Inlägg av niva-2121 »

Har du gjort kompressionsprov på motorn?
Går till på följande sätt:
Skruva ur alla tändstiften.
Aptera kompressionsmätaren på en cylinder i taget och kör runt motorn cirka 5 varv med gasspjället fullt öppet.
Jag har en Motometer med skrivare.
Om du inte har skrivare så anteckna värdena.
Pyttsa i ett par matskedar motorolja i varje cylinder genom tändstiftshålen.
Kör runt motorn några varv så att oljan fördelas på cylinderväggarna.
Gör om kompressionsmätningen.
Får du nu mycket bättre/högre värden så har du slitna kolvringar och förmodligen även cylinderlopp.
Är så fallet så har du en tänkbar förklaring till bilens höga oljeförbrukning.

En annan sak som bidrar till hög motoroljekonsumtion är slitna ventilstyrningar.
Kör i runt 70 km/t på förslagsvis 3:ans växel.
Släpp upp gaspedalen helt.
Blåryker det nu kraftigt ur avgasröret har motorn slitna ventilstyrningar.

Igensatt vevhusventilation, helt eller delvis, leder också till blårök och ökad oljeförbrukning.
Forumsponsor
Felixniva
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2016 14:29

Re: Förgasare?

Inlägg av Felixniva »

Nivan ska nu få sig en rejäl renovering utöver allt jag redan bytt så nu ska jag byta luft + olje filter, knutkors, generator pga av den gammla är trasig, nya bromsslangar vänsterfram då höger är nybytt, nya tändkablar, ny handbromswire då gammla har gått av, ny brytarspets, ny olja, förgasarrepsats, så hoppas nivan kommer bli bättre nu har fått laga och byta så mycket tex har bytt alla bromsrör, 2 bromsslangar, 1 bromsok, bromshuvudcylinder, alla stag i fram och bakvagn, startmotor, kylarslangar, alla lampor. Sen har nivan blivit stylad också med 3 extraljus, 1 ledramp, blå instrumentbelysning, tånad bakruta mm :)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Förgasare?

Inlägg av ahlberg »

Skulle rekommendera ett snabbt kompressionsprov med tummen. Ta ur stiften och sätt någon vid tändlåset. Ta på en handske, håll tummen mot ett tänstiftshål i taget och jämför trycket mellan de olika cylindrarna när kompisen kör startmotor. Det finns risk att någon cylinder inte bygger tryck alls, och då måste du börja där. Men, såklart är det ännu bättre med en riktig kompressionsprovare..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Förgasare?

Inlägg av rid54 »

Någon gång i min ungdom (ett tag sedan) såg jag en produkt som påstods vara en "kompressionsprovare" som byggde på att mäta strömmen till startmotorn. Den pulserar ju i takt med motorns motstånd, dvs i takt med kompressionstakterna. Har man ett rejält problem kan man nästan höra det på hur ljudet är från startmotorns drev mot startkransen. En frisk motor (kompressionsmässigt) ger ju ett startljud som är som ett regelbundet och tydligt "tuggande" när startmotorn arbetar mot kompressionen 2 ggr per motorvarv. En cylinder som inte har bra komp ger en "lucka" i tuggandet och ett ljud med "haltande" karaktär, när en cylinder inte bromsar vevaxeln som de andra. Att bara lyssna kan vara ett alternativ till den annars rätt lätthanterliga tumme-metoden som beskrivits tidigare.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Förgasare?

Inlägg av Tapio »

Felixniva skrev:Det ryker en ganska tjock vit/grå rök extremt mycket choken är öppen full när motorn är varm

Halaj!

Jag tolkar vit rök som kylarvatten, svart rök som fet blandning och blå rök som olja.

Jag har noll koll på nivas förgasare, men hyfsad koll på Rochester Quadrajet och japanska CV-förgasare på mc.
Jag kan tänka mig två anledningar till fet blandning.

I bakkant förgasaren, mot luftfiltret till, finns en kanal som leder luft till emulsionsröret.
E-rörets funktion är att blanda bränslet med luft innan den når förgasarhalsen via trottelnålen (Mikuni, Keihin, SU, Stromberg m.fl.) eller halsringen (Weber, Dellorto, rochester, Holley m.fl.). Om denna luftkanal är täppt blir ju blandningen fet.

Flottörnålen. Som flera påpekat kan den (och/eller sätet) vara slitet. Men det kan också vara så att det har hamnat något bôs mellan nålen och sätet. Det kan räcka med en liten, liten rostflaga från bränsletanken. Då försöker flottören desperat stänga ventilen, men eftersom det sitter skit mellan nålen och sätet läcker det in ändå och flottörnivån blir för hög.


När jag gör förgasarvård brukar jag förutom vanlig rengöring skruva ur alla munstycken och sedan pytsa i någon tjock olja i alla kanaler med oljekanna. Sedan skakar och vrider jag förgasaren på alla håll och kanter för att få oljan att rinna ut ordentligt i kanalerna. Sen blåser jag rent alla kanaler med tryckluft, i hopp om att eventuell skit som sitter där åker ut tillsammans med den tjocka oljan.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Förgasare?

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Fast med den vita röken är jag inte riktigt säker. Det kan vara så att din bil, på helt eget bevåg, har valt en ny påve...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10571123.ab

äschh, skojar...


//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Förgasare?

Inlägg av ahlberg »

Drar extrema mängder olja? Hål i en kolv, skulle jag gissa. . Komptesta!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar