Broms och drivknutar

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Broms och drivknutar

Inlägg av rid54 »

Hej!

Skulle önska några tips/kommentarer på ett par brister jag hittat på min annars mycket trevliga '06:a.

1) skrapande oljud vänster fram som kommer och går - försvinner vid bromsning. Vid "okulärbesiktning" kan man se att inre belägget är väldigt snedslitet. Främre änden är typ slut, medan bakre har c:a 4 mm kvar. Alla kolvarna rör sig OK. Är detta bekant för någon? Jag inser att nya belägg är en lösning, men det är ju synd att det sliter så snett. Kan det ha med monteringen att göra? Jag har inte rört bromsarna alls (de funkar faktiskt helt klanderfritt).

2) noterade att inre drivknutsdamasken vä sida är slut (stora hål...). Är inget oljud och inget glapp, så knuten är kanske ännu OK. För att byta damasker måste man ju dra av knuten. Var hittar man dessa låsclips som behövs nya när knuten ska återmonteras? De gamla ser ibland lite konstiga ut efter demontering, så man vill kanske inte köra återanvändning.

Vänlig hälsning!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Micke0
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 nov 2016 10:05
Ort: Västerås Tidö-Lindö

Re: Broms och drivknutar

Inlägg av Micke0 »

Hallo!
Du kanske har fått luft i bromssystemet? Hade ofta fel med dessa jäla trekolvars-aluminiumok framme.
OBS.: På min funkade avluftningen bara med belastade bakhjul (inte hängade) pga bromstryckregulatorn
som påverkas med en torsionsstav där bak.
Lycka till, Micke.
Niva ... Rysslands svar på Range Rover... Bild
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Broms och drivknutar

Inlägg av rid54 »

Tack för kommentaren! Nu har ju bromsarna alltid funkat utmärkt, bra värden i provbänken på bilprovningen och så. För knappt två år sedan byttes vätskan (luftning i alla nipplar). Självklart måste detta dubbelkollas när det blir beläggbyte framöver. Kan ju vara att nån kolv går lite trögare än de andra, trots att den går att pressa tillbaka utan specialtricks.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Broms och drivknutar :ärendeavslut

Inlägg av rid54 »

Bytte beläggen fram vilket gjorde slut på oljudet från bromsarna. Lätt jobb och tilfredsställande resultat.

Inre drivknutsdamask: "får gå tills vidare", nya drivaxlar ligger och väntar.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar