Sida 1 av 1

Broms och drivknutar

Postat: 25 feb 2017 16:31
av rid54
Hej!

Skulle önska några tips/kommentarer på ett par brister jag hittat på min annars mycket trevliga '06:a.

1) skrapande oljud vänster fram som kommer och går - försvinner vid bromsning. Vid "okulärbesiktning" kan man se att inre belägget är väldigt snedslitet. Främre änden är typ slut, medan bakre har c:a 4 mm kvar. Alla kolvarna rör sig OK. Är detta bekant för någon? Jag inser att nya belägg är en lösning, men det är ju synd att det sliter så snett. Kan det ha med monteringen att göra? Jag har inte rört bromsarna alls (de funkar faktiskt helt klanderfritt).

2) noterade att inre drivknutsdamasken vä sida är slut (stora hål...). Är inget oljud och inget glapp, så knuten är kanske ännu OK. För att byta damasker måste man ju dra av knuten. Var hittar man dessa låsclips som behövs nya när knuten ska återmonteras? De gamla ser ibland lite konstiga ut efter demontering, så man vill kanske inte köra återanvändning.

Vänlig hälsning!

Re: Broms och drivknutar

Postat: 25 feb 2017 17:46
av Micke0
Hallo!
Du kanske har fått luft i bromssystemet? Hade ofta fel med dessa jäla trekolvars-aluminiumok framme.
OBS.: På min funkade avluftningen bara med belastade bakhjul (inte hängade) pga bromstryckregulatorn
som påverkas med en torsionsstav där bak.
Lycka till, Micke.

Re: Broms och drivknutar

Postat: 25 feb 2017 21:41
av rid54
Tack för kommentaren! Nu har ju bromsarna alltid funkat utmärkt, bra värden i provbänken på bilprovningen och så. För knappt två år sedan byttes vätskan (luftning i alla nipplar). Självklart måste detta dubbelkollas när det blir beläggbyte framöver. Kan ju vara att nån kolv går lite trögare än de andra, trots att den går att pressa tillbaka utan specialtricks.

Re: Broms och drivknutar :ärendeavslut

Postat: 12 maj 2018 20:21
av rid54
Bytte beläggen fram vilket gjorde slut på oljudet från bromsarna. Lätt jobb och tilfredsställande resultat.

Inre drivknutsdamask: "får gå tills vidare", nya drivaxlar ligger och väntar.