Sida 2 av 2

Re: Bygga skogsbil

Postat: 04 feb 2017 23:11
av gubben i ladan
Glöm inte bort om du ska använda den på TRÄFFAR ska den vara BESIKTIGAD , SKATTAD och FÖRSÄKRAD.

Re: Bygga skogsbil

Postat: 05 feb 2017 22:35
av Berlina
Det kan ju vara något.
Slår en pling o kollar. Tack för tipset.

Re: Bygga skogsbil

Postat: 16 mar 2017 17:39
av niva-2121
Ett grundtips, oavsett bilfabrikat/-modell, är att alltid välja bil som har motor med minst singelpoint, helst multipoint.
Räcker med att fastna någon minut i lutning, sido- eller längsled, för att flottörhusets nackdel ska göra sig påmint.
Endera för lite bränsle, eller så surar motorn ner sig.
Senaste gången på Sandlycke var det en "förgasar-Niva" som fick bogseras bort efter att den suttit fast i sidolutning.
Vet inte hur det löste sig, men om den drabbade läser detta kan han gärna berätta hur det avlöpte.
Det är vid terrängkörning som dieselmotorn visar sin överlägsenhet, i alla fall gent emot förgasarbestyckade bensinmotorer.

Analogt härmed borde diesel-Nivor vara hårdvaluta för skogsbilsbyggare. :lol: