Hej Berlina.
Välkommen till forumet.
Vill inte grusa dina tankar på att bygga en offroadbil av en Niva.
Mina erfarenheter av Niva ang offroad och lättare moddning för detta är:
Utan att skära upp hjulhuskanter men med fjäderhöjning 6 cm är max däckstorlek 215/80-15".
Högre kan man inte höja fram på grund av framvagnskonstruktionen, IFS kallad.
Skär du upp hjulhuskanterna = vidgar du hjulhuskanterna tror jag begränsningen av däckstorlek är 235/75-15".
33":or tror jag du kan glömma, om du inte moddar karossen extremt mycket.
För att köra liiiite tuff offroad bör du, förutom större däck, montera hasplåt och förstärka bakhjulsupphängningen.
Krängningshämmaren fram, bak finns ingen, bör demonteras för att förbättra artikulationen/"flexet".
Hasplåt av typ Nordic Car Part som förlängs så att den skyddar även fördelningslådan.
Sidobalkarna/trösklarna bör skyddas med plåt, rocksliders eller treesliders.
Bakre undre/nedre länkarmarna måste förstärkas/bytas mot kraftigare dito.
Panhardstaget ersättas med ett kraftigare och längre eller justerbart dito.
Bakaxelbanjon bör förstärkas.
Bakaxelupphängning typ Suzuki Vitara och Land Rover Defender med en "kula" och kraftig "A"- eller "K"-länk.
Karossens undre inbyggda förstärkningar/"balkar" av karosserplåt bör skyddas med någon form av "påbyggnad" så de ej deformeras.
Om du höjer bilen kan du med fördel sänka fördelningslådan 8 - 10 mm för att minska effekterna av de ändrade kardanvinklarna.
Fram är det inte fel att vinkla och sänka "diffklumpen" runt 8 mm för att minska påkänningarna på drivaxelknutarna.
En diffspärr bak gör susen för framkomligheten.
Även fram förbättrar framkomligheten ytterligare.
Jag vill rekommendera torsen före Lock Right och ARB pneumatiskt påverkade axelspärrar.
Vill du ha en monsterNiva så byter du "IFS:en" mot stel framaxel.
Värsta värstingNivan får du med portalaxlar fram och bak.
Nerväxlingen, som är nödvändig med stora däck, kan ske med omdrevad fördelningslåda, ändrad utväxling i axlarna eller en KLUNE mellan vanliga växellådan och fördelningslådan.
En sådan Niva skulle jag vilja äga.
Fritt fantiserat.