Problem samt nyheter

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av niva-2121 »

Att anlita Hoffsten är som att anlita Anders Larssons Lada Skandinavien AB i Eskilstuna.
Avrådes på det bestämdaste från.
Har du varit i kontakt med Mathias och Umeå Offroad?
Han kanske han hjälpa dig?
Jag har fått mycken hjälp med delar av honom.
Rekommenderas. ;)
Forumsponsor
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av Tapio »

Grinolle skrev:
rid54 skrev:
För övrigt täcker ju russian4x4.de gott och väl det reservdelsbehov som jag kan tänka mig kan uppstå, och de var mycket smidiga att handla ifrån.
Halaj!

Lite off topic, kanske. Russian4x4 sköter sin businesss exemplariskt, med mail som bekräftelse på beställningen, mail på kvitto osv. Men de svarar inte på frågor via mail!
Två gånger har jag försökt. Inget svar. Dåligt.

Jag beställde prylar jag behövde och passade på att beställa 2 oljefilter också. De passade inte!
Eller rättare sagt, de passar säkert, men servopumpen är i vägen. Går inte att montera.
Detta skall de såklart känna till, och ställa motfrågan (före leverans): är din Niva före-eller efter servostyrning? => behöver du långt eller kort filter?

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av maggan »

Förstår det helt och fullt.
När det är en så ny bil och den är helförsäkrad så skal det självklart lösas av försäkringsbolaget med original delar och reparasjonen ska utföras av verkstad.

förstår också värkstäderna som tvekar på att ta på seg ett sånt uppdrag. Det er en lite "exotisk bil" som få har erfarenhet av och utan tillgång på delar i landet och avsaknaden av generalagent, så är det osäkert hur många timmar det tar för att spåra upp dela från utlandet. Värkstan kan riskera att bli ståendes med en bil i lång tid för alla delar har kommit så det kan bli en dyr affär och omöjligt att gissa hur dyrt det blir utan erfarenheten som många av forummedlemmarna har när det kommer till att inhandla delar till våra bilar. :)

Kanske det kan hjälpa om du vägleder dem lite.
http://www.ladawiki.de/images/e/e6/Ersa ... S_2012.pdf
Här hittar du delnummer, kabelstam är på sidan 326-329.
Några olika alternativ beroende på marknad och utrustning, men priser i russland ligger mellan 400-900 för kabelstam till instrument och reglage.
Tändningslås är att få tag på från en sjö av leverantörer.

Vet inte om detta hjälper med du kan ju spela det in till försäkringsbolaget så kan de finna delarna och leverantör, då skal ju vilken verkstad som helst klara att reparera detta.
Beklagligt att du måste stå utan bilen din så länge.

Hoppas det ordnar sig :)
Lycka till!
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av IvaniNivan »

Jag har också handlat flera gånger av russian4*4 och de levererar snabbt och säkert och har man tur så sköter postnord leveransen till dörren, annars lägger de en lapp i brevlådan så får man hämta paketet på posten två dagar senare. Posten har svårt att sköta sitt jobb.
Ibland lägger russian4*4 fel grejer i paketet och då är det bara att beställa igen för de erkänner aldrig att de skickat fel. Jag har dock fått svar på mina mail men det slutade båda gångerna med att jag fick beställa igen och då har jag fått rätt grejer.
Jag har inte nåt bra förtroende för bilverkstäder utan försöker reparera det mesta själv och då är ju en Niva bland det bästa man kan ha ;).
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av Knota »

Hej igen!!
Jaha då har Volvo verkstaden här uppe i Falun nu gett upp och en bärgare har åkt ned med bilen till Hoffstens i Haninge i dag.
Får reda på i veckan om dom kan göra något...enligt försäkringskillen så lät det som att dom kunde det.
Bara att hoppas att allt går som det skall i alla fall och att delarna inte tar en evighet att få hem.
Vill tacka alla som har skrivit i kommentators fältet här på min tråd har varit himla kul att se att det finns folk som kan hjälpa till och som bryr sig om en Niva i nöd . :)

mvh Knota
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av swelada »

Hur har det gått?
Skriv svar