Rassel koppling växel neutral? Film med ljud.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
makkans
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 jan 2017 14:40

Rassel koppling växel neutral? Film med ljud.

Inlägg av makkans »

Hej, jag har precis köpt en niva 2121 05a och är relativt ny på bilar och mek.
En sak jag märkte va att den rasslar när koppling är uppe och ingen växel ilagd.
Märkte att motorn svajade till på tomgång i början av filmen. Vad kan det vara?

https://youtu.be/pdZLZukwOC4
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Rassel koppling växel neutral? Film med ljud.

Inlägg av Zphinx »

Jag sätter en liten slant på uttrampningslagret.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Rassel koppling växel neutral? Film med ljud.

Inlägg av Grinolle »

Om det nu inte är urtrampningslagret, bara en gissning utifrån min egen erfarenhet av missljud på Niva, du får ursäkta om jag drar iväg alltför mycket utifrån det lilla du skrev.
Min 2010 hade ett dåligt lager på vxl-lådans ingående axel. Symptomen var: missljud på samtliga växlar utom femman (edit: inte alls femman utan fyran!), samt även med lådan i friläge med kopplingen uppsläppt.
Anledningen till att missljudet inte hördes på femmans växel är att den ligger "i linje med" ingående axeln, vilket "stagar upp" axeln trots att lagret är kasst. Grovt förenklat kan man tänka sig att femmans växel funkar som ett stödlager, vilket inte de andra växlarna gör, och ej heller friläget. Ingående axeln roterar ju alltid när motorn är igång, utom när du trycker ner kopplingen.

Du kan testa under färd, om du ligger i 70-80km/h och skiftar mellan 4:an och 5:an så lär du märka att transmissions(miss)ljuden minskar på 5:e växeln.

Jag körde runt tretusen mil med missljudet utan att det blev sämre, sen lät jag byta lådan (på maskinskadeförsäkringen), och ljudkomforten blev avsevärt bättre.
Någon risk att lådan ska rasa verkar det inte vara på grund av detta fel, men irriterande är det ju.

Mvh! Anders Olsson
Senast redigerad av Grinolle den 02 jan 2017 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
Niva igen, denna gång en svart Urban.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Rassel koppling växel neutral? Film med ljud.

Inlägg av rid54 »

Det är troligen som redan nämnts, ingående lager i växellådan. Om det inte är ett rysligt rassel så är det nog inget hot mot funktionen. Jag tar risken att få besserwiserstämpel här, men enda växeln som går rätt igenom och inte belastar bottenstocken är fyran (1:1). Femman utnyttjar "bottenstocken", drivningen på utgående sker sedan längst bak i lådan, där även backväxeln sitter. Exakt hur det påverkar ljudet kan jag inte säga, men när det inte är nån last på första drevparet längst fram i lådan är ju ingående lager nästan avlastat.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Rassel koppling växel neutral? Film med ljud.

Inlägg av IvaniNivan »

Jag tror inte att det där ljudet kommer från urtrampningslagret. Det kommer mkt mer troligt från lagren inuti växellådan.
Med motorn igång på friläge utan nedtrampad koppling så står urtrampningslagret stilla medan huvudaxeln i växellådan roterar.
När du trampar ned kopplingen så stannar växellådan samtidigt som urtrampningslaget ansätts och börjar rotera.
Samtliga lager i lådan är öppna kullager som är känsliga för spånor och smuts.
Det är förståss det främre lagret som hörs mest beroende på att det sitter ytterst men tyvärr så brukar samtliga lager vara ungefär lika dåliga.
Det sitter ett lager längre in i lådan som verkar kunna krascha omotiverat tidigt, kulhållaren går i bitar och kulorna hålls inte längre på plats och då "exploderar" spräcks hela lådan.
Har sett en exploderad låda och en annan som vart nära men jag bytte lagren i sista taget och lådan funkade tyst och bra med enbart nya lager.
Medans den exploderade vxlådan inte gick att rädda mer än några drev, vxlspak, front och bakkåpan.
Har för mig att en komplett lagersats kostar under tusenlappen.

När man kör med Nivan så kan det vara svårt att höra nåt oljud från lådan eftersom det finns så mkt annat som skramlar och lever om.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Rassel koppling växel neutral? Film med ljud.

Inlägg av Grinolle »

rid54 skrev:Jag tar risken att få besserwiserstämpel här, men enda växeln som går rätt igenom och inte belastar bottenstocken är fyran (1:1). Femman utnyttjar "bottenstocken", drivningen på utgående sker sedan längst bak i lådan, där även backväxeln sitter. Exakt hur det påverkar ljudet kan jag inte säga, men när det inte är nån last på första drevparet längst fram i lådan är ju ingående lager nästan avlastat.
Ingen besserwisserstämpel alls, det är jag som trasslade in mig, det var ju just 4:an som var tyst på min bil, så du har helt rätt!

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
makkans
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 jan 2017 14:40

Re: Rassel koppling växel neutral? Film med ljud.

Inlägg av makkans »

Okey, så er råd är att plocka ner växellåda, granska och byt ut det som ät trasigt?
Inte bara oljebyte eller något annat lättare haha? :P
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Rassel koppling växel neutral? Film med ljud.

Inlägg av Grinolle »

Mitt råd (vilket du alltså ska komma ihåg kommer från en Niva-rookie med bara en bils erfarenhet hittills) är att du först bekräftar att missljudet (med största sannolikhet) kommer från lagret vid ingående axeln. Om det är samma missljud på alla växlar utom fyran, inklusive neutral med uppsläppt koppling så är det nog rätt troligt att så är fallet.

Om det är så kan du välja själv, beroende på huruvida du står ut med ljudet:
- Lyft ner och renovera lådan (eller köp ny, kostar ca sju papp) på en gång, räkna med att felet kan komma tillbaks om femtusen mil eller så (detta var vad jag fick veta av känd Niva-mek när jag frågade om min bil).
- Kör tills du INTE står ut med ljudet, eller tills lådan rasar, vilket som inträffar först (eller så vare sig rasar lådan eller du tröttnar). Det lär (återigen vad jag fått berättat) vara ovanligt med totalt växellådsras på grund av detta fel.

Sen beror det naturligtvis på hur beroende du är av bilen.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
makkans
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 jan 2017 14:40

Re: Rassel koppling växel neutral? Film med ljud.

Inlägg av makkans »

Description

A light squealing noise may be heard when the clutch is out and the vehicle is at idle. The noise is not heard when the clutch is depressed.

This noise may be caused by insufficient grease between the clutch release fork and the release cylinder. To eliminate this problem:

the specified grease has changed from lithium to moly white grease
the configuration of the release cylinder push rod is redesigned to retain grease in the joint area.
A repair procedure for customer complaints is listed below.

http://www.miata.net/garage/tsb/s003_95.html
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Rassel koppling växel neutral? Film med ljud.

Inlägg av rid54 »

På Nivan ska det vara ett spel i kopplingsmekanismen, mellan tryckstångens "mutter" och kopplingsgaffeln. Detta kan man vara tvungen att kontrollera och justera. Det oljud som den engelska texten hänvisar till känns lite som en annan grej. När kopplingpedalen är släppt och om allt är rätt justerat, finns ingen anliggning som kan orsaka oljud från urtrampningslagret på en Niva (före Niva M, 2010-2011). Om det är ingående axels lager som väsnas, är det nästan enklast att varmköra bilen och stanna på ett lugnt ställe. Låt motorn gå på tomgång, med friläge och kopplingen uppe, och lyssna på hur det låter. Trampa sedan ner kopplingspedalen. Om ljudet minskar är det nåt i växellådan som låter, om det ökar eller är stabilt är det nåt annat (kanske urtrampningslagret). Men börja med att kontrollera spelet i kopplingsmekanismen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
makkans
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 jan 2017 14:40

Re: Rassel koppling växel neutral? Film med ljud.

Inlägg av makkans »

Grinolle skrev:Mitt råd (vilket du alltså ska komma ihåg kommer från en Niva-rookie med bara en bils erfarenhet hittills) är att du först bekräftar att missljudet (med största sannolikhet) kommer från lagret vid ingående axeln. Om det är samma missljud på alla växlar utom fyran, inklusive neutral med uppsläppt koppling så är det nog rätt troligt att så är fallet.

Jag ska testa att lyssna efter ljudet och återkommer =)
makkans
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 jan 2017 14:40

Re: Rassel koppling växel neutral? Film med ljud.

Inlägg av makkans »

Nu har jag mekat med bilen och det kommer upp nya saker att göra hela tiden =)

Jag var ute och lyssnade på växeln när jag åkte ut. Det är väldigt svårt att höra något extra skrammel när jag har i ettans växel.

https://youtu.be/7ZZVb3R5BEY
Rääfen
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 okt 2016 17:32

Re: Rassel koppling växel neutral? Film med ljud.

Inlägg av Rääfen »

Jag äger också en 05:a och min har exakt samma ljud och symptom, dvs koppling upp=skrapljud.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Rassel koppling växel neutral? Film med ljud.

Inlägg av rid54 »

Det är möjligt att jag har gjort den här resan med min '06. Oljud vid friläge + koppling upp. Lite "missljud" när man kör på 1-2-3, men lugnt på 4. På femman hörde man inte något "extra", då låter det nog ändå från andra källor. Bytte låda på maskinförsäkringen (egen låda hade inköpts separat). Det blev bra tillslut. Den första lådan är nu i sina beståndsdelar i en träbox i verkstan, för lagerbyte när det finns tid. Köpte en ny låda i Rīga för 6 kSEK. Vid byte av växellådan byttes även kopplingen, men någon egentlig misstanke mot urtrampninslagret fanns aldrig... Det kändes dock rätt fånigt att inte lägga den lilla summan på räkningen när ändå växellådan var borttagen..
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Rassel koppling växel neutral? Film med ljud.

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar