Utrustning i bilen?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Thewizeguy
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 dec 2016 00:02

Utrustning i bilen?

Inlägg av Thewizeguy »

Hej! Och gott nytt år på er alla!
Jag hoppas att jag skriver i rätt del av forumet nu!?

Jag blev pappa till världens finaste pojk nu i torsdags,
Så jag kommer att ligga lite lågt med att fixa i Nivan.

Jag är ju ny på det här med offroad/äventyr, har börjat fundera på vad man ska ha med sig för utrustning i bilen?

Tanken är att ha "djungelkorg" på taket, där det ska rymmas verktyg, tält och en kanot eller kajaken när jag känner för det! :)

En sk "farmjack" är dom bra eller är det bara en tuff pryl att ha?

Vad har ni med er i bilen när ni gör en Bo Landin? (Mitt i naturen)
Bor i överkalix
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Utrustning i bilen?

Inlägg av niva-2121 »

Hej, grattis till tillökningen och god fortsättning på det nya året.
Beträffande höglyftande domkrafter så finns de ett flertal fabrikat.
Jag har själv haft 2 Hi-Lift (originalet) och 2 Farmjack (som är en dålig efterapning av Hi-Lift).
Råder dig, om du inte ska ha den enbart som blingbling på taket, att köpa Hi-Lift av flera orsaker.
För det första är Hi-Lift betydligt säkrare beträffande mekanismen när du höjer och sänker.
Har råkat ut för att Farmjack "rappat över" vid sänkning och då varit mycket nära olyckor.
Toppöglan, som är gjuten på Farmjack har, har brustit för mig och flera andra då Farmjacken använts som winsch.
Om din budget endast medger en Farmjack så vill jag tipsa om att du borrar upp översta hålet och i det monterar ett schackel.
Röret är fast på Farmjack, vilket kan vara en nackdel under vissa förhållanden.
Om du t ex använder en höglyftande domkraft i ett trångt garage kan det vara bra att kunna demontera röret för att kunna kunna arbeta/höja från sidan och i stället för det långa röret använda en kortare rörstump som hävarm.
Själv prisade jag högre makter den gången ett styrstag brast på en Jeep Wrangler TJ -05.
Då trädde jag Hi-Liftröret utanpå styrstaget som "stödförband" och "band ihop" de hela med spännband.

Till mina höglyftande domkrafter har jag tillverkat "klossar" av 4 - 6 lager plywood som jag skruvat ihop.
I de 2 översta plywoodlagren gör man uttag för domkraftfoten så den inte "halkar av".
"Klossarna" kan i vissa fall vara nödvändiga då man behöver lyfta på mjukt/sumpigt underlag.
Finns även att köpa färdiga för runt tusenlappen.

Ett annat bra tillbehör/hjälpmedel är en anordning bestående av ett kraftigt band med en kraftig krok i vardera änden av bandet.
Mycket användbart för att kroka i hjulet när man vill lyfta det för att palla under.

Ett tredje tillbehör/hjälpmedel kan vara "wåfflor" eller bryggningsramper.
Jag har haft "wåfflor" till några bilar, men anser dem vara för tunga och otympliga.
I stället har jag låtit en smed knäcka till bryggningsramper av durkaluminium.
Väger endast cirka 5 kg mot de dyra "wåfflornas" ungefär 15 kg.
Viktskillnaden märks när man ska lasta/lossa på/från taket.

Om du ska använda den höglyftande domkraften som winsch är det bra med en stålvajer på 10 - 20 m.
Vanliga dragstroppar är lite elatiska så det betyder att du får "pumpa i onödan för att "komma ikapp"".

Men det viktigaste tillbehöret "i skogen" är en ryckstropp.
Den skonar både din bil och den bil du hjälper loss(för du kör ju aldrig fast själv med en Niva - eller hur :lol: ).
Senast annandagen förra veckan ryckte jag med min lilla Sukka loss en stor Jeep Wrangler JKU. 8-)
Jag kan rekommendera Biltemas ryckstropp samt deras största rostfria schackel.
Som bogserstropp har jag i drygt 15 år använt JULAs bogserstropp.

Annat som kan vara bra att ha "i skogen" är en kompressor samt startgas + tändstickor om du skulle råka kränga av ett däck.
Forumsponsor
Thewizeguy
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 dec 2016 00:02

Re: Utrustning i bilen?

Inlägg av Thewizeguy »

Ta kontakt för bra tips!

Aha, ja man får väl vad man betalar för antar jag! :)
Ska man har med sig 2st i skogen eller räcker det med en?

Ja jag har ju tillgång till att göra sådana ramper på jobbet. Men vad ska man ha för bredd på dom?
Skulle du vilja lägga upp en bild på dina så jag får kika lite?? :D

Kanske måste ta mig en tripp till Biltema och köpa en sån stropp då! Visste faktiskt inte att dom hade sådana!

Det här med kompressor har jag funderat på, dom 12v kompressorer jag har tittat på är ju så långsamma?
Jag har börjat fundera på det här med att bygga av en AC-kompressor. Någon här på forumet som har det i sin Niva?
Bor i överkalix
Olle
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 jan 2015 06:23
Ort: Nôrra Ställberg

Re: Utrustning i bilen?

Inlägg av Olle »

Inte än, men jag går i samma tankar. En ombyggd York 210 skulle sitta fint. Funderar även på tryckluftsdiffar från Protrack. Jag fick nyss pris på bara diffarna utan kompressor och monteringssats. 6.772kr st. totalt med frakt till Sverige. 13.200kr för två st.
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Utrustning i bilen?

Inlägg av niva-2121 »

Thewizeguy skrev:Ta kontakt för bra tips!

Aha, ja man får väl vad man betalar för antar jag! :)
Ska man har med sig 2st i skogen eller räcker det med en?

Ja jag har ju tillgång till att göra sådana ramper på jobbet. Men vad ska man ha för bredd på dom?
Skulle du vilja lägga upp en bild på dina så jag får kika lite?? :D

Kanske måste ta mig en tripp till Biltema och köpa en sån stropp då! Visste faktiskt inte att dom hade sådana!

Det här med kompressor har jag funderat på, dom 12v kompressorer jag har tittat på är ju så långsamma?
Jag har börjat fundera på det här med att bygga av en AC-kompressor. Någon här på forumet som har det i sin Niva?
Ett annat alternativ, som jag vet flera tillämpar, är att ha s k dykartuber.
En sådan lär räcka till att fylla upp flera omgångar 33":are.
Kolla på Blocket.
Fyll tuben hos räddningstjänsten.
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1482
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Utrustning i bilen?

Inlägg av rid54 »

Köpte en sådan här att ha med i min 935:a (Volvo TL22) med 11X16 däck. Den är inte så långsam:

https://www.svith.se/sv/gard-maskiner-o ... r-12v.html

Om man vill ha luft till annat än bara däck, så kan man säkert trixa ihop nåt med nån behållare, lite rör och kopplingar, tryckvakt etc och montera den fast nånstans.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Thewizeguy
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 dec 2016 00:02

Re: Utrustning i bilen?

Inlägg av Thewizeguy »

Ja som sagt så hade en AC-kompressor varit det trevligaste valet, men har nog mycket på mitt schema så det får jag ta hand om i framtiden.. :/

Har funderat lite på dykartuber, men känns inte så säkert att krocka med en flaska med 2-300bars tryck i bilen! Kan fort bli trist stämning av sånt tror jag. ;)

Blir nog att köpa en mindre kompressor trots allt, den rid54 länkade till verkar inte vara alltför pjåkig!

Har börjat rita lite på en takkorg som jag kan ha ramper fastspända undertill! Det börjar dra ihop sig för att starta en byggtråd! :D
Bor i överkalix
Skriv svar